Wilhelmsenhallen må fikses!

Vi trenger en hall som fungerer, og vi trenger det fort!

Wilhelmsenhallen på Borgheim er i dag fylt opp til randen med gode aktiviteter. På dagtid bruker både Borgheim ungdomsskole og Nøtterøy videregående skole hallen fult ut. På kveldstid tar lag og foreninger over og bruker hallen til trening av store og små. I løpet av en uke er det ca 600 personer innom bare på faste aktiviteter på kveld og i helg. I tillegg kommer loppemarked, cuper, korpsøvinger osv. Hallen blir brukt som valglokale og under pandemien ble det satt vaksiner her for oss som bor på øyene. Alt i alt en veldig populær hall som er nyttig for mange formål.

Dagens status er en godt brukt hall som sliter med vanninntrengning, råteskader, løse gulv, setningsskader, dårlig inneklima og garderober som ble bygget for en annen tid. Det er derfor på høy tid at vi gir dette bygget en real makeover.
I 2019 ble det innhentet priser på total rehabilitering med et tilbygg. Dette ble for dyrt i forhold til hva som var bevilget, og prosjektet stoppet opp. Men forfallet har ikke stoppet!

Foreningene og skolene som bruker hallen, har igjen satt fokus på en hall som ikke holder mål, og elevrådet inviterte politikerne og kommuneadministrasjonen til en «gymtime» for å vise hva de ønsker endret og hvilke utfordringer de ser med hallen slik den står i dag. Det ble en øyeåpner for flere av politikerne!

Heldigvis er noe på gang. Planleggingen er gjenopptatt, og i budsjettene for 2024 og 2025 har vi bevilget i alt 38 millioner til byggearbeider. Nå må vi følge saken videre så alle som trenger det, får en stabil og god hall.
Jeg har derfor stilt Kommunedirektøren spørsmål i utvalg for plan, teknikk og miljø om status og fremdrift, og om det er noe vi politikere kan gjøre for å støtte opp under prosessen videre. Vi trenger en hall som fungerer, og vi trenger det fort.
Wilhelmsenhallen på Nøtterøy skriker etter rehabilitering. Som politikere står vi i Høyre klare for å støtte, vedta og følge saken helt inn slik at vi får en hall som er stabil og kan brukes av skole, fritidsaktiviteter, foreninger og lag. Vi har tro på og forventer bred politisk støtte for dette.

Øystein Kristiansen
Kommunestyrerepresentant for