7 gode grunner til å stemme Høyre i Hamarøy

1. Trygge oppvekstsvilkår og en kunnskapsskole for alle

Høyre vil fokusere på kvaliteten i barnehagetilbudet og skolene, med engasjement for kvalifiserte lærere og tilpasset undervisning for alle elever.

Vi vil tilby varierte og mangfoldige barnehager som fremmer lek, læring og sosial mestring.
I skolen vil vi fokusere på tidlig innsats og tilpasset undervisning for å redusere sosiale forskjeller, samt skape sterke fagmiljøer.

2. En trygg eldreomsorg

Høyre vil sikre en verdig eldreomsorg med flere kvalifiserte ansatte, varierte boformer, og et fokus på aktivisering og livskvalitet for eldre.

Vi vil sikre alle en god og verdig eldreomsorg, enten du bor hjemme eller på sykehjem. Alle skal få være sjef i eget liv, og bestemme mer selv. Vi vil ha flere faglærte i hjemmesykepleien og mer varierte boformer. Kommunale heldøgns omsorgsplasser og sykehjem skal ikke bare være et oppholdssted for behandling og pleie, men også et sted for å leve et godt liv med aktivitet, fellesskap og omsorg.

3. På lag med jobbskaperne, frivilligheten og kulturen

Høyre vil legge til rette for næringslivet, arbeide for gode arbeidsforhold og samarbeide med frivillige organisasjoner for å fremme felles mål.

Vi heier på mennesker som skaper aktivitet og arbeidsplasser. Høyre vil at kommunen skal oppleves som en fremoverlent medspiller for jobbskaperne, og lete etter muligheter for å si JA fremfor nei. Enten det handler om å få tilgang på boliger, kvalifisert arbeidskraft, stedsuavhengige arbeidsplasser eller en mer effektiv saksbehandling. De etablerte bedriftene skal ha mulighet til å vokse og sammen med frivilligheten og kulturen skal Høyre jobbe for at kommunen utvikles. Viktigste vi skal begynne med er god utbyggingstakt av boliger.

4. Du skal beholde mer av egen inntekt

Høyre vil holde skatter og avgifter nede, samt jobbe for gradvise kutt og bunnfradrag på eiendomsskatt for boliger.

Når det meste blir dyrere og renten øker, må politikere prioritere bedre fremfor å øke skatter og avgifter. Høyre vil holde skatter og avgifter nede, jobbe for å fjerne eiendomsskatten på boliger gradvis, og avsette deler av eiendomsskatten til et infrastrukturfond.
Vi vil også se på ressursutnyttelse og innføre kostnadseffektive metoder for å redusere selvkost, samtidig som vi sikrer at innbyggerne betaler riktig beløp for tjenestene de mottar.

5. Hamarøy til lands og til vanns – i en blågrønn framtid

Høyre vil ha fokus på gode veier, kollektivløsninger, og infrastruktur for å opprettholde og utvikle kommunen som en geografisk, kulturell og næringsmessig enhet. Videre ønsker vi å fremme grønne løsninger og klimavennlige valg.

Vi har en visjon om en bærekraftig fremtid for kommunen, både til lands og til vanns. Vi ser potensialet for å lede an i det grønne skiftet med tilgang på ren kraft og fornybar energiproduksjon. Vi skal motivere til klimavennlige valg gjennom positive virkemidler, i samarbeid med næringslivet. Vi vil også prioritere oppgradering av veier, utvidelse av busslinjer, tilgang til elektrisk kraft og etablering av ladestasjoner for elbiler. Samtidig vil vi sikre miljøvennlige innkjøp og støtte overgang fra vei til sjøtransport. Vårt mål er også å sørge for tilstrekkelig og rent drikkevann for alle lokalsamfunn.

6. Psykisk helse og inkluderende miljø

Høyre vil etablere rask psykisk helsehjelp, arbeide for å forebygge psykiske problemer blant barn, unge og voksne, og inkludere flere i arbeidslivet gjennom fleksible og individorienterte ordninger.

Vi erkjenner viktigheten av psykisk helse og vil skape et inkluderende miljø der alle kan trives. Vi vil etablere «Rask psykisk helsehjelp» for personer over 16 år med angst, depresjon og søvnproblemer. Videre vil vi fremme forebyggingsprogrammer i skoler og arbeide proaktivt for å bekjempe mobbing og sosial isolasjon. Vi vil også fortsette å inkludere flere i arbeidslivet og kreve årlig rapportering om barn og unges oppvekstsvilkår for kontinuerlig forbedring av tiltak og tilbud.

7. Mangfold og inkludering

Høyre vektlegger betydningen av å inkludere samisk språk, kultur, og samfunnsliv, samt arbeide for likebehandling av private og offentlige barnehager og støtte opp om kulturaktiviteter og kulturutvikling i kommunen.

Vi vil videreutvikle kommunen og forbedre viktige områder som opplæring, eldreomsorg, næringsliv, infrastruktur og psykisk helsehjelp. Vi ønsker å sette enkeltmennesket i sentrum gjennom inkludering, involvering, forebygging og bærekraft.

Vi vil ta ansvar for å lede og utvikle kommunen for å gjøre den enda bedre. Vi vil fornye og forbedre de kommunale tjenestene og støtter prinsipper som nyskaping, godt lederskap og innbyggermedvirkning. Mangfoldet, inkludert samisk språk og kultur, er en styrke for kommunen, og vi vil integrere samisk språk i alle relevante tjenester og sektorer.