Fylkestingsprogrammet Innlandet Høyre
1INNLANDET – RIKT PÅ KOMPETANSE, NATUR, KULTURARV OG KULTUR 1.1FYLKESKOMMUNENS ROLLE 2KUNNSKAP, UTDANNING OG FORSKNING 2.1VIDEREGÅENDE OPPLÆRING 2.2ØKT GJENNOMFØRING OG BEDRE SKOLERESULTATER 2.3ØKT SAMARBEID MELLOM SKOLE OG ARBEIDSLIV 2.4BEDRE VEILEDNING OG ELEVTJENESTER 2.5MOBBING/PSYKOSOSIALT MILJØ 2.6FAGSKOLEN I INNLANDET 2.7UNIVERSITET, HØYSKOLE OG FORSKNINGSMILJØER 2.8KARRIERESENTRENE – VOKSNES LÆRING 2.9SKOLEN SOM INKLUDERINGSARENA 3SAMFERDSEL OG KOMMUNIKASJON 3.1VEIER 3.2KOLLEKTIVTRANSPORT 3.3BYER OG TETTSTEDER 3.4MJØSBYEN 3.5BREDBÅND, TELEFON OG MOBILNETT 4NÆRINGSPOLITIKK 4.1LANDBRUK 4.2REISELIV OG TURISME 4.3INDUSTRI 4.4DIGITAL SIKKERHET 4.5BIOØKONOMI 4.6ENERGIPRODUKSJON 4.7ENTREPRENØRSKAP OG GRÜNDERE 4.8KLYNGER OG NETTVERK 4.9VIRKEMIDDELAPPARATET 5DISTRIKT – TRO PÅ OG TILLIT TIL LOKALSAMFUNN OG ENKELTMENNESKER 5.1HYTTEUTBYGGING OG DELTIDSINNBYGGEREN SOM VEKSTRESSURS I DISTRIKTET 5.2ROVVILT 6KULTUR, IDRETT OG FRIVILLIGHET 6.1KULTURNÆRING, FORMIDLING OG OPPLEVELSER 6.2KULTURARV 6.3MUSEER OG INSTITUSJONER 6.4TALENTUTVIKLING 7BLÅ POLITIKK FOR GRØNN FREMTID 8BARN OG FAMILIEPOLITIKK 9FOLKEHELSE 10INTEGRERING
1 INNLANDET – RIKT PÅ KOMPETANSE, NATUR, KULTURARV OG KULTUR
Høyre vil bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket, respekt for privat eiendomsrett, lokal selvråderett og tro på at politikken skal legge til rette for private og lokale initiativ. Høyre vil at fylkeskommunen skal jobbe på lag med kommunene. Fylkeskommunen skal ivareta sine oppgaver med respekt for lokaldemokratiet og kommunal planmyndighet.
For Høyre er privat eiendomsrett og lokalt selvstyre grunnleggende verdier. Høyre ønsker i utgangspunktet at flest mulig oppgaver skal flyttes til det kommunale forvaltningsnivået. Fylkeskommunen bør konsentrere sin virksomhet om sine kjerneoppgaver og de oppgavene som krever en regional forvaltningsaktør – på tvers av flere kommuner. Samtidig vil regionreformen innebære at fylkeskommunen får en større oppgaveportefølje. Høyre ser positivt på at flere oppgaver overføres fra stat til fylke.
• Opprettholde et særlig fokus på kjerneoppgavene i fylkeskommunen etter regionreformen.
• At fylkeskommunen bidrar til å styrke og stimulere til private initiativ og tiltakslyst.
• Respektere kommunale vedtak i plansammenheng, og kun unntaksvis gripe inn med innsigelse dersom vesentlige nasjonale og regionale interesser står på spill.
• Jobbe for at fjellområder og utmarksressurser i større grad forvaltes av kommunene.
2 KUNNSKAP, UTDANNING OG FORSKNING
2.1 VIDEREGÅENDE OPPLÆRING
En god offentlig skole er det beste sosialpolitiske virkemiddelet samfunnet rår over. Kvalitet i skolen er viktig for elevenes faglige og sosiale utvikling. Høyre tror på en skole som stiller krav til elever og lærere. Å stille krav er å bry seg og ta folk på alvor.
For å sikre økt gjennomføring og bedre resultater i den videregående skolen, er det avgjørende at elevene får et tilbud de er motiverte og kvalifiserte for. Alle elever i den videregående skolen skal få målrettet og tilrettelagt undervisning.
• Ha fritt skolevalg, og samarbeide med andre fylker i grenseområder.
• At utdanningsprogram skal dimensjoneres etter samfunnets og arbeidslivets behov.
• Tilby forberedende kurs med grunnskolepensum i videregående skole.
• Tilby sommerskole og leksehjelp.
• Innføre tilbud om toårig studieforberedende løp.
• Innføre prøveordning med tilbud om påbygg i siste året av læretiden.
• La 2+2 modellen (2 år på skole og 2 år i lære) være hovedmodell for yrkesfagene.
• At alle skolesteder skal ha egen rektor med lederutdanning.
• At rektorer som hovedregel ansettes på åremål.
• Sikre at skolene har sterke nok fagmiljøer og tilfredsstillende rekruttering.
• Antall skolesteder og utdanningsprogram skal tilpasses elevtallsutviklingen.
• Legge til rette for etter- og videreutdanning av lærere.
• Innføre lærerevaluering.
• Innføre en prøveordning med anonym retting av prøver.
• Satse på tilrettelagt undervisning også for faglig sterke elever.
• Gi yrkesfagelever mulighet for fordypning i språkfag.
• Legge til rette for at elever i videregående skole kan ta fag på høyere nivå.
• Utforske mulighetene ny teknologi gir til å levere bedre undervisning og skape nye digitale møteplasser, som for eksempel virtuelle klasserom.
• Sikre International Bacculaurate-linjene i Innlandet.
• Innføre forsøksordning med valgfritt sidemål i utvalgte skoler i Innlandet.
• Politiske ungdomspartier skal gis adgang til skolene.
• Bidra til at det arrangeres spill- og programmeringskonkurranser i videregående opplæring i Innlandet.
• Opprette en e-sportlinje.
• Se på mulighetene for å etablere en landslinje i friluftsliv ved Nord-Gudbrandsdal Vidaregåande skule.
Kompetansebehovet i yrkeslivet utvikler seg hurtig i takt med nye muligheter og krav. Arbeidslivet i Innlandet trenger tilgang på nok og rett kompetanse. Utdanningstilbudet må til enhver tid være i takt med dagens og fremtidens behov.
• Ha et forpliktende samarbeid med kommuner og næringsliv for å tilby nok læreplasser.
• Sikre at utdanningstilbudet gjenspeiler det reelle kompetansebehovet i fylket gjennom tett dialog med arbeidslivet.
• Tilby praksisnære utdanningsløp i bedrifter i samarbeid med næringslivet.
• Bidra til å utvikle hospiteringsordninger for lærere i yrkesfagene, og sikre at de benyttes.
• Være positive til både offentlige og private skoler.
• Etablere forsøk der all praktisk undervisning gis i bedrift.
• Samarbeide tettere med næringslivet om investering og bruk av utstyr, maskiner og teknologi.
• Gi skolene mulighet til å bygge opp investeringsfond for periodiske reinvesteringer for bruk til utstyr der det er behov som ikke kan dekkes i samarbeid med bedriftene.
Rådgivings- og elevtjenestene i skolen må tidlig inn og være tilgjengelige og relevante. Økt samarbeid med grunnskolene sikrer bedre overganger og utdanningsvalg.
• At alle rådgivere skal ha relevant utdanning, og ha et formalisert forpliktende samarbeid med nærings- og arbeidsliv, samt elevtjenesten.
• At rådgivningstjenesten i den videregående skolen skal ha et systematisk samarbeid med rådgivere ved ungdomsskolene i sin region.
• Vurdere internat, fortrinnsvis for de yngste elevene, ved skolesteder med mange hybelboere.
• Innføre evaluering av rådgivingstjenesten på de enkelte skolene.
2.5 MOBBING/PSYKOSOSIALT MILJØ
Mobbing medfører at mange får ødelagt skolegangen. Mobbing kan gi ettervirkninger resten av livet. Fylkeskommunen må styrke arbeidet med å få bukt med mobbing. Innsatsen må settes inn tidligst mulig for å forebygge og håndtere saker.
• At pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) skal arbeide tettere på elever og lærere, og bruke mer tid i klasserommene.
• At alle skoler skal ha helsesykepleier og miljøarbeider.
• Alle elever skal ha tilbud om psykolog.
• At i mobbesaker der omplassering vurderes, skal hensynet til mobbeofferet vektlegges tyngst. Der det er hensiktsmessig skal mobberen flyttes.
• Sikre samarbeid mellom vertskommunens helsetjenester og de videregående skolene, slik at elever som har behov for disse tjenestene får rask hjelp.
• Sikre godt samarbeid med politiet for aktivt å forebygge uønsket aktivitet og kriminell adferd.
• Styrke fagskolen som en attraktiv og selvstendig utdanning.
• Sørge for at rådgivningstjenesten i grunnskolen og den videregående skolen, NAV og de regionale karrieresentrene styrker sin kompetanse på fagskoleutdanning for å bidra til synlighet og rekruttering til fagskolene.
• Styrke samarbeidet mellom videregående opplæring, Fagskolen Innlandet, Læringsfabrikken ved Raufoss, NTNU og Høgskolen i Innlandet (HINN).
• Støtte utvikling av høyere fagskoleutdanning på bachelornivå, og at Fagskolen Innlandet skal være sentral i dette arbeidet.
Innlandet har viktige høyere utdanningsinstitusjoner, i NTNU og HINN, samt forskningsmiljøer med god spisskompetanse. Disse vet selv hvordan de best ivaretar sine interesser, kunnskapsmiljø og utviklingsmuligheter men trenger full støtte i arbeidet med å sikre egne og Innlandets behov for økt kompetanse, og økt satsing på forskning og utvikling.
• Støtte Høgskolen i Innlandet sitt arbeid med å få universitetsstatus.
• Satse på høy kompetanse og samspill mellom bedrifter og forskning.
• Bidra til å utvikle forskningsmiljøene i Innlandet.
• Stimulere til at spisskompetanser kan brukes mer aktivt for å styrke utdanningsmiljøer, næringsliv og øvrig arbeidsmarked.
• At fylkeskommunen skal bidra på utdanningsinstitusjonenes egne premisser.
• Aktivt støtte programmer for næringsrettet forskning, og stimulere til tettere samarbeid mellom næringslivet og forskingsmiljøene.
• Aktivt støtte samfunnsvitenskapelig forskning på hyttebyggingens betydning for sysselsetting og bosetting i Innlandet – f.eks. Fjell-forsk-netts 11 FoU-institutter, med Høyskolen Innlandet i spiss.
• Styrke utdanninger og fagmiljøer innen landbruk og bioøkonomi.
Mange voksne trenger mer opplæring for å sikre sin tilknytning til arbeidslivet, enten det er behov for grunnleggende kompetanse, fagbrev eller høyere utdanning. Livslang læring handler om å hindre at voksne i arbeidsfør alder havner utenfor arbeidslivet, og samtidig sikre samfunnet kvalifisert arbeidskraft det er stort behov for.
• Tilby et bredt utvalg av desentraliserte studier gjennom samarbeid med utdanningsinstitusjoner i og utenfor Innlandet.
• Tilrettelegge for etter- og videreutdanning i kombinasjon med jobb og familieliv.
Framtidens Norge må være et samfunn som vokser på mangfold, bygget på grunnleggende verdier som demokrati, ytringsfrihet og respekt for enkeltmennesket.
• Vurdere å utvide tilbudet med kombinasjonsklasser.
• Øke deltagelsen i skolen gjennom aksept av at mangfold og forskjeller er en styrke.
• Øke forståelsen og interessen for deltagelse i demokratisk arbeid.
• Øke utbyttet for hver enkelt elev gjennom tilpasset opplæringsplan, vurdering og undervisning.
• Sørge for opplæring og utdanning i norsk, og etablering av egnede aktivitetstilbud og møteplasser for innvandrerkvinner.
• Ha tilpassede undervisningstilbud innenfor grunnskolen kombinert med språkopplæring for voksne innvandrere uten basisutdanning fra hjemlandet.
• Starte med obligatorisk norskopplæring og samfunnskunnskap allerede i mottakene.
• Bekjempe hatytringer og rasisme.
3 SAMFERDSEL OG KOMMUNIKASJON
God kommunikasjon er avgjørende for utviklingen av Innlandet. Det sørger for at folk kommer inn og varer kommer ut. Høyre vil føre en areal- og transportpolitikk som gir grunnlag for bedre kommunikasjon, styrket næringsutvikling og målrettet utvikling av byer og tettsteder.
Viktige nasjonale og internasjonale hovedveier som E6, E16, RV4 og Rv3 går gjennom Innlandet. Disse er også del av stamnettet i fylkets kommunikasjon. Det er avgjørende for Norge at disse har høy regularitet og holdes åpne året rundt. Det er derfor en grunnleggende forutsetning at disse transportårene rustes opp og vedlikeholdes av staten slik at de holder høy standard. De nevnte veiene har samtidig funksjoner for å ta unna lokaltrafikk og trafikk innen fylket.
• Fullføre utbygging av E16.
• Prioritere utbygging av fire felt for Rv4 på strekningene Oslo-Lunner og Raufoss-Biri og at Rv4 tas inn i porteføljen til Nye Veier AS.
• Foreta nødvendig utbedring av Fv33 Gjøvik-Minnesund for å sikre at veien kan benyttes av tungtransport.
• Styrke Øst-vest forbindelsen i Innlandet, herunder spesielt, arbeide for rask utbygging av fire felt på RV 25 Løten-Hamar og omkjøringsvei på RV 25 nord for Elverum.
• Arbeide for rask utbygging av Rv2, Rv3, Rv15 og Rv25.
• Samarbeide over fylkesgrensen til Møre og Romsdal for bedre trafikksikring av E136.
• Ha en nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken.
• Prioritere tiltak som gang- og sykkelstier på farlige og skadeutsatte strekninger.
• Gjøre vedlikeholdsarbeidet mer effektivt ved å legge til rettet for økt samspill, sette sammen større pakker og ha økt konkurranse ved bruk av flere aktører, for å få mer ut av vegbevilgningene.
• Foreta breddeutvidelser der dette er en hensiktsmessig form for utbygging.
• Etablere midtdelere der det er hensiktsmessig.
• Sikre spesielt ras- og flomutsatte veistrekninger og arbeide for økte overføringer fra staten.
Et trygt, velfungerende og moderne busstilbud vil være det viktigste tilbudet i kollektivtilbudet i Innlandet og skal tilrettelegges for å utfylle en moderne jernbane som håndterer både person- og godstrafikk.
• Tilby lave studentpriser på all kollektiv transport i regi av Innlandet fylkeskommune.
• Igangsette utbygging av Inter City på strekningen Hamar-Moelv, samt sikre videre utbygging mot Lillehammer innen 2034.
• Få timesavganger og tidligavgang til Gjøvik på Gjøvikbanen.
• Velge østlig trasé for jernbanen på Hamar, med stasjon ved Vikingskipet.
• Jobbe for flere avganger på Dovrebanen.
• Jobbe videre med sammenknytning av Gjøvikbanen og Dovrebanen.
• Arbeide for elektrifisering av Solør- og Rørosbanen.
• Utbedre Kongsvingerbanen med krysningsspor.
• Bedre samordningen av rutetilbudet mellom tog, ekspressbuss og lokalbuss og at rutetilbud og billetter/takster samordnes med Viken og Oslo.
• Inkludere tog i innlandskortet.
• Arbeide for bysykkelordninger.
Byene og byregionene vil spille en viktig rolle i utviklingen av fremtidens Norge både økonomisk og kulturelt. Stadig større andel av innbyggerne i Innlandet bor i byer og tettsteder. Mange av byene opplever utfordringer for videre vekst og press på bynære arealer. Det er derfor viktig at det legges til rette for en sunn og god utvikling i byene, og at man ser byregionene gjennom en helhetlig regionpolitikk.
3.4 MJØSBYEN
Høyre vil være en pådriver i arbeidet med å utvikle Mjøsregionen til et felles bo- og arbeidsområde. Regjeringens rapport fra Innlandsutvalget viste at det er en betydelig potensial i denne regionen for økt verdiskaping. Derfor er det viktig at arbeidet med bedre kommunikasjonen i og mellom Mjøs-kommunene og Elverum prioriteres. Samtidig vil Høyre ikke akseptere at det innføres bompenger i et slikt omfang eller på en slik måte at dette hemmer ønsket utvikling eller reduserer verdiskapingen. Høyre mener at bompenger i hovedsak skal finansiere utbygging og vedlikehold av veinettet.
Høyre vil ha en effektiv digital infrastruktur. Derfor vil vi øke fylkeskommunens bidrag til å sikre utbyggingsprosjekter som gir bredbånd og raskt mobilnett i hele Innlandet. Tilgang på høyhastighets bredbånd er avgjørende for både næringsliv og bosetting, og store deler av fylket mangler i dag slik dekning.
4 NÆRINGSPOLITIKK
Vår felles arbeidsinnsats er grunnlaget for både privat og offentlig velferd. Å ha en jobb sikrer inntekt og velferd for den enkelte, familiene og samfunnet. Å skape flere nye jobber og sikre lønnsomhet i det private næringslivet er derfor de viktigste målene for næringspolitikken. Fylkeskommunen har et ansvar for regional næringsutvikling og har derfor en nøkkelrolle i utviklingen av fremtidens arbeidsliv og for å sikre utvikling og nye trygge arbeidsplasser i ulike deler av fylket.
Innlandet har en landsledende posisjon innen landbruk. Fylket er Norges største skog – og jordbruksregion og vi er størst på en rekke husdyrproduksjoner. Vi kan med stolthet si at Innlandet er Norges viktigste matkammer. Det er beregnet at det globale matbehovet vil øke med opptil 50% frem mot 2050, noe som gir stort potensial for økt matproduksjon i Innlandet.
Reiseliv er verdens raskest voksende næring. Også i Innlandet er dette en næring i god fremgang. Vi har flere ledende vinterdestinasjoner og et mangfold av små og mellomstore reiselivsbedrifter med naturgitte forutsetninger for sommerturisme. Utviklingsmulighetene er store, særlig dersom vi i større grad klarer å få mer stabil, kompetent sysselsetting på destinasjonene og sesongåpne bedrifter.
• Søke å bidra til utvikling av helårsturisme.
• Stimulere til etablering av en jobbpool med fremste målsetting å sikre helårsjobb for kompetente reiselivsansatte.
• Styrke landbrukets rolle i reiselivssatsingen og derigjennom stimulere til økt bruk av verdifulle utmarksressurser.
• Legge til rette for at flere kan besøke nasjonalparkene og samtidig gi lokal verdiskaping.
• Bidra til styrket samarbeid mellom friluftsliv, reiseliv og hytteeiere, slik at viktige naturattraksjoner blir godt tilrettelagt og fremstår som attraktive for brukerne. Naturen, kulturlandskapet og naturattraksjonene ivaretas best gjennom aktiv og bærekraftig bruk.
• Underbygge nasjonal reiselivsstrategi og bidra til implementering av den nasjonale merkevaren Norges Nasjonalparker.
• Støtte opp om etableringen av større, mer kraftfulle destinasjonsselskaper i Innlandet.
Deler av Innlandet har hatt en sentral rolle i Norges stolte og lange industrihistorie. Den tradisjonelle industrien gjennomgår grunnleggende endringer som følge av rask og omfattende bruk av teknologi, slik som roboter, automatisering, 3D-printing og sensorteknologi. Endringstakten øker kraftig og stiller krav til lønnsomhet, kompetanse og evne til omstilling.
• Sikre industrien tilgang til relevant kompetanse og styrke den offentlige, næringsrettede forskningsinnsatsen for å bidra til at industrien utvikler ny miljøteknologi og kostnadseffektive løsninger.
• Støtte etablering av testsentre som norske bedrifter kan benytte seg av gjennom å styrke infrastruktur og utstyr til forskningen.
• Støtte klynger og samarbeidsarenaer som skal bidra til at metoder, kompetanse og kunnskap kan utveksles bedre mellom små og store bedrifter, slik at Innlandet fortsetter å levere industriprestasjoner i verdensklasse.
• Bidra til at bedrifter utvikler og tar i bruk miljø- og klimavennlig teknologi gjennom å støtte flere storskala pilot-/demoanlegg.
• Bidra til økt samhandling mellom kunnskapsmiljøer som kan utløse økt kommersialisering av nye produkter og etablering av nye bedrifter, og der erfaringer og kompetanse deles på tvers av næringer og sektorer.
Vår avhengighet til teknologi både samfunnsmessig, i jobb og i personlig sfære er gjennomgående i Norge. Der andre land tilfører flere hender er vi avhengige av avansert teknologi. Norge er avhengig av stabil og sikker teknologi for å nå målsetninger innen eksempelvis klima, vekst, helse og forsvar. På tvers av våre samfunnsområder kan Norge ta en tydelig internasjonal posisjon til å bli det tryggeste digitaliserte landet i verden.
Samtidig har det digitale rom skapt avhengigheter som medfører en betydelig risiko for norske familier, vår økonomi og det norske samfunnet. Vår avhengighet til teknologi øker og kompleksiteten er krevende å håndtere i takt med nye sårbarheter og digitale angrep. Den digitale verdenen er langt enklere å angripe enn vår fysiske. De enorme datamengdene vi sparer på i dag ville i den fysiske verden sprenge arkivene våre og bli slettet eller brent hvis det var i papirform. Samtidig er det globalt flere nasjoner som ønsker tilgang til vår data for å styrke sin digitale makt. I omfang er den fremste digitale trusselen mot norske mål ulovlig informasjonsinnhenting. Dette omfatter digital etterretning mot det offentlige, industrispionasje, tyveri av intellektuell eiendom og tyveri av personopplysninger.
Her er det store samfunnsverdier som skal beskyttes, samtidig som tiltakene kan gå på bekostning av viktige samfunnsverdier som ytringsfrihet og personvern. Derfor er det viktig med en kunnskapsbasert tilnærming. Det gjelder både om behovet for og konsekvenser av ulike tiltak, men også om hvordan tiltak kan gjøres så lite inngripende som mulig. Samtidig må tilfredsstillende sikkerhet ivaretas. I bekjempelsen av cyberkriminalitet må det gjøres grundige avveininger mellom sikkerhetsbehovet og andre samfunnsinteresser slik at proporsjonaliteten mellom disse ivaretas. I den globale digitale arenaen er kriminaliteten grenseoverskridende. For effektiv bekjempelse av IKT-kriminalitet, vil politiet i større grad måtte bygge opp evne til å forebygge og avverge angrep.
I dette krevende landskapet er det store muligheter for næringsutvikling og å skape arbeidsplasser. Kunnskapsutvikling og innovasjon rundt sikring av teknologi, vil internasjonalt kunne være en naturlig posisjon for Norge, forankret i trygghet og tillit som sentrale norske verdier. Utvikling av støtte til et marked for sikkerhetsteknologi og -tjenester er en stor mulighet fremover. Insentiver for samarbeid, f.eks. internasjonalt samarbeid, sivilt-militært samarbeid, offentlig-privat samarbeid og informasjonsdeling.
• At fylkeskommunen fortsatt skal være en trygg partner for CCIS og andre miljøer i Innlandet som bidrar til at å videreutvikle de ledende kunnskapsmiljøene innen cyber, VR og AR.
• I samarbeid med kunnskapsmiljøene sørge for at fylkeskommunen til enhver tid tilbyr oppdatert digital utdanning.
• Jobbe på lag med nasjonale myndigheter for best mulig å bidra til å etablere en politikk hvor Norge skal være verdensledende innen bruk av teknologi og tilhørende tillit til det digitale rom med mål om at Norge skal bli det sikreste digitaliserte landet i verden.
• Sikre digital kompetanse på alle nivåer i utdanningsløpet.
• Sikre en tydelig stemme fra toppen innen cybersikkerhet.
• Sikre at fylkeskommunen har strategisk cybersikkerhetskompetanse.
Innlandet har en betydelig andel av Norges landbaserte biologiske ressursgrunnlag, sterke yrkes- og kompetansemiljøer, og komplette verdikjeder for forvaltning og utvikling av en rekke biobaserte produkter. Innlandet har aktører innen matproduksjon, jord- og skogbruk, genetikk, avls-, og reproduksjonsbioteknologi, bioenergi, restråstoff- og avfallshåndtering, innenlands fiskeoppdrett, ferskvannsforvaltning, næringsmiddelindustri og fornybar energi.
• Styrke satsingen på bioøkonomi som del av Innlandets næringspolitikk.
• Øke den faglige og akademiske kompetansen og styrke forskningsinnsatsen innen bioøkonomi gjennom samarbeid med nasjonale og internasjonale kompetansemiljøer og institusjoner.
• Legge til rette for å utnytte fylkets muligheter bedre gjennom satsing med utgangspunkt i klynger og kunnskapsmiljøer.
• Øke kommersialiseringsgraden industrialisering og kommersialisering gjennom samarbeid industrielle miljø.
• Stimulere til nye samarbeid mellom akademia, fagmiljøer og næringsliv og støtte initiativ til nye klynger inne bioøkonomien.
• Støtte opp under NCE Heidner som en spydspiss innen bioteknologi og bærekraftig matproduksjon.
• Utvikle og styrke konkurransekraften fylkes tre-mekanisk industri, og stimulere til økt samarbeid mellom forskningsmiljøer og etablerte industrimiljøer for å styrke konkurransekraft og øke innovasjonsgraden i bransjen.
• Støtte initiativ som utnytter helhetlige kretsløp for biomasse og effektiv gjenbruk av energi fra industri og produksjon som innsatsfaktorer.
Innlandet er rikt på energiressurser, og har en viktig rolle for å sikre Norge stabil og sikker tilgang på energi. Høyre vil bidra til at Innlandet beholder en viktig posisjon innenfor miljøvennlig energiproduksjon gjennom fortsatt utvikling av løsninger for vannkraft, vindkraft, bioenergi og andre fornybare energiformer.
Innlandet skal være et fylke hvor gründere og entreprenører opplever å ha alle muligheter for å lykkes med sine prosjekter. Høyre vil jobbe for å fjerne de fylkeskommunale hindre som måtte finnes. Det skal ikke settes hindre for eksempel basert på geografi i fylkeskommunale støtteordninger innen enkelte næringer, eller mellom sektorer.
• Opprettholde fylkeskommunal støtte til entreprenører og gründere.
• Motivere til økt entreprenørskap i videregående skole og gi støtte til etablering av lokale gründermiljøer og nettverk for entreprenørskap og innovasjon.
Innlandet har over tid utviklet sterke kunnskapsmiljøer innen flere sektorer. Innen industri, bioteknologi, skogbruk og treforedling, teknologi og reiseliv har næringslivet og akademia i Innlandet særskilt kompetanse og et mangfold av aktører. Høyre vil at fylkeskommunen aktivt skal bidra til at de etablerte klyngene vokser og utvikler seg.
Det næringspolitiske virkemiddelapparatet skal være effektivt, sektornøytralt og ubundet av geografi. Høyre vil prioritere den fylkeskommunale støtten til aktører som kan vise til gode resultater over tid, eller som kan dokumentere kompetanse og gjennomføringskraft som sannsynliggjør realisering av mål.
• Ha et sektornøytralt virkemiddelapparat.
• Gi støtte til prosjekter over hele fylket, og ikke gi geografiske føringer innen enkelte sektorer.
• Prioritere effektive og resultatorienterte støttemottakere og samarbeidspartnere.
• Samarbeide med arbeidslivets organisasjoner.
• Støtte opp om kompetanse- og næringslivsklyngene i fylket.
• Øke kraftproduksjonen i fylket.
• Støtte opp om landbruket sin betydning for sysselsetting, matproduksjon og verdiskaping.
• Jobbe for best mulige vilkår for treindustrien lokalt, regionalt og nasjonalt.
• Jobbe for å videreutvikle klyngene i Innlandet som huser teknologimiljø for å sikre og skape nye arbeidsplasser og bidra til fremtidsrettet teknologiutvikling.
• Øke støtten til prosjekter og virksomheter som øker forskningsinnsatsen i fylket, i samarbeid med næringsliv og miljøene for høyere utdanning.
• Arbeide for å redusere grensehindre for næringslivet. Dette er viktig med tanke på Innlandets lange grense mot Sverige.
• Redusere byråkratiet i virkemiddelapparat. Offentlige midler som brukes til næringsutvikling skal i størst mulig grad brukes på forskning, kompetanseheving og tiltak som kommer næringslivet til gode direkte.
• Få en sterkere kobling mellom utdanningsinstitusjoner og næringsliv. Vi må gi næringslivet kompetansen de etterspør gjennom relevante utdanningsløp.
• Arbeide for større tilgang til såkornfond og tidlig risikokapital for nye bedrifter.
• Foreta forenklinger i regelverket slik at det blir lettere å starte bedrifter.
• Bidra til en sterkere gründerkultur i Innlandet.
• Bygge ut den digitale infrastrukturen og legge mer vekt på digital formidling av kunst og kultur.
• Legge til rette for tilpassede arenaer, møteplasser og institusjoner for de kreative næringene.
• Sørge for at de som jobber med kreative næringer har gode rammevilkår for å tiltrekke oss kompetanse og etablere sterke fagmiljøer.
5 DISTRIKT – TRO PÅ OG TILLIT TIL LOKALSAMFUNN OG ENKELTMENNESKER
Innlandets distriktskommuner er rike på naturressurser som gir grunnlag for sysselsetting og verdiskapning innen landbruk og matforedling, reiseliv, turisme og fritidsboligutvikling. Samtidig er fremskreven folketallsutvikling i typiske distriktskommuner negativ, og gjengroing er blitt en alvorlig trussel for bevaring av vårt unike kulturlandskap og naturmangfold.
Sysselsetting og folketallsutvikling henger tett sammen. En av fylkeskommunens viktige roller er å bidra til å skape rammevilkår som styrker sysselsettingen. Med sine store verneområder og både nasjonale og regionale føringer, er det i særlig grad viktig for Innlandets politikere å fokusere på muligheter for vekst. Hytteutbygging og deltidsinnbyggeren som ressurs i lokal utvikling er spesielt viktig i landets største hytteregion.
• Alltid vektlegge kommunale vedtak og lokalt skjønn i arealforvaltningen.
• At jordvernet skal stå sterkt, men at lokal erfaring, kunnskap og realisme skal veie tungt.
• At mål om fortetting og bedre arealutnyttelse skal være førende også i delingssaker.
• At vannkraftutbygging fortsatt skal få bidra til lokal verdiskaping og samtidig være et ledd i flom- og rasforebygging, også i vernede vassdrag.
• At negative visuelle effekter på Innlandets naturlandskap må tas hensyn til ved vindkraftutbygging.
• At føringer gitt i vedtatte regionale planer skal respekteres og implementeres.
• Prioritere små- og mellomstore bedrifter innen foredling av lokale råvarer, industri og reiseliv i virkemiddelapparatet.
• Gi politisk rammeverk for skogen som ressurs for nærings- og samfunnsutvikling høy prioritet.
• I større grad involvere de lokale fjellstyrene og deres rolle som lokal verdiskaper, naturforvalter og naturoppsyn i arbeidet med vekst og verdiskaping i fjellregionen.
Innlandet er Norges største hytteregion med over 90.000 hytter. Til sammenlikning er det drøyt 180.000 husstander – altså er hver tredje bolig en fritidsbolig. Dette gir mange muligheter og men også noen utfordringer.
• I større grad vektlegge antall deltidsinnbyggere og annen reiselivsvirksomhet ved planlegging av infrastruktur.
• I større grad ta hensyn til brukertall i politiske prioriteringer og vurderinger.
• Oppmuntre vertskommunene til å nyttiggjøre seg hytteeiernes engasjement, kunnskap, nettverk, økonomi og arbeidskapasitet i sitt utviklingsarbeid.
• Be regjeringen gjennomføre en nasjonal evaluering av ulvesona.
• Kreve at Rovviltforliket skal forvaltes slik Stortinget har bestemt. En tydeliggjøring av vedtatt politikk, økt tillit til bestandsovervåking og -registrering samt føringer for effektive uttaks- og fellingsmetoder er nødvendig for å gi levelige rammer for folk i utmarkskommunene.
• Kreve at ulveforliket oppfylles gjennom aktiv forvaltning av ulv, også innenfor sona.
• Redusere den totale rovviltbelastningen betydelig.
• Kreve at ulv som over tid er utenfor sona skal felles, da dette er nødvendig for å hindre konflikt med utmarksnæring og beitedyr.
• Kreve at rovvilt i beiteprioritert område utgjør skadepotensiale uansett når dyret observeres. Fylkesmannen skal gis myndighet til å gi fellingstillatelse uavhengig av årstid.
• At bestandsmål skal regnes som en maksimal bestand, som det skal reguleres ned mot ved overbestand.
• Gi lokale myndigheter større påvirkning på rovdyrpolitikken, og at kommunene må gis full klagerett på vedtak i de regionale rovviltnemdene.
• At bestandsmålet for ulv skal være det klart førende prinsippet i ulveforvaltningen, og at bestandsregulering må skje både innenfor og utenfor sona når bestandsmålet er nådd.
• At ulvejakta skal starte samtidig med elgjakta.
• At jerveprosjektet i region 3 skal videreføres som fast ordning i forvaltningen av jerv for hele landet.
• At de regionale rovviltnemdene skal bestå og skal ha reell myndighet.
• La jaktmetoder tilpasses naturgitte forutsetninger, som for eksempel høyalpine forhold og tett skog.
• At rovviltprioriterte områder som må bære belastningen av nasjonal rovviltpolitikk, skal kompenseres rettmessig for tap av næring, eiendomsverdi og generell livskvalitet.
• Støtte kommunene i kartlegging og dokumentasjon av forhold som faller under Naturmangfoldlovens §18 c.
6 KULTUR, IDRETT OG FRIVILLIGHET
Kultur, idrett og frivillig deltagelse beriker menneskers liv. Kunst og kultur forankrer oss i vår felles historie, utfordrer oss og åpner opp for det ukjente. Høyre ønsker et kulturliv preget av nyskaping, kvalitet og talentutvikling. Det krever sterke kulturinstitusjoner, økt mangfold av aktører og god talentutvikling.
• Støtte arbeidet for et nytt OL til Norge, med Innlandet og Lillehammer i førersetet.
• Støtte etablering av en musikksatsing i Innlandet.
• Bidra til at støtteordninger til kulturlivet blir forutsigbare.
• Bidra til at lokal kultur og utøvere skal formidles nasjonalt.
• Gjennom eierskap og tilskudd bidra til å delfinansiere kulturelle tiltak og arrangementer som ikke er kommersielt selvbærende.
• At pris for utleie av arenaer til amatørkultur ikke skal overstige selvkost.
• Støtte arbeidet med å etablere Frikar som et nasjonalt dansekompani
• Styrke arbeidet med formidling av tradisjonskunnskap som håndverk, matlaging og utøvende musikk mot barn og unge.
• Styrke samarbeidet mellom kulturinstitusjonene og reiselivet, for å styrke innlandet som destinasjon.
• At Pilegrimsledene og lokale turløyper merkes med QR-koder som gir tilgang på informasjon, gamle bilder, historier knyttet til steder man passerer.
• Styrke vedlikehold, merking og digital formidling av turruter der folk bor i sitt hjem eller på hytta.
• Oppmuntre til videreutvikling av det brede festivaltilbudet i fylket både som en viktig del av kulturtilbudet men ikke minst som en del av næringsutviklingen.
• Opprettholde og videreutvikle satsingen på Lillehammer som litteraturby og sørge for at satsingen kommer befolkningen i hele Innlandet til gode.
Kulturarven i Norge må ivaretas. Kunnskap om egen kultur gir trygghet og gode forutsetninger for å møte dagens mangfold av impulser utenfra på en sjenerøs og konstruktiv måte. Kulturarv handler om vern, bevisstgjøring og om at arven brukes i ny virksomhet. Høyre mener kulturarven ivaretas best gjennom bruk og forvaltning. Kunnskap ivaretas også best gjennom praksis. Dette gjelder spesielt nedarvet immateriell tradisjonskunnskap som håndverk og folkemusikk.
• Styrke kompetanse og utdanning av håndverkere som skal vedlikeholde verneverdige og fredede bygninger.
• Pålegge fylkesantikvaren å legge til rette for bruk av utøvere innen de minste fagene som en del av utlysningen av nye oppdrag innen kulturminnevernet.
• Øke innsatsen for å styrke innhenting, dokumentasjon og formidling av fotografier, noter, film og lydklipp.
• Gi museene et større ansvar for den immaterielle delen av kulturarven, og legge til rette for utøvende praksis og levende formidling.
• Øke innsatsen for å styrke innhenting, dokumentasjon og formidling av fotografier, noter, film og lydklipp.
• Bidra til at bildemateriale fra lokale fotoarkiver og lokalavisenes arkiver gjøres tilgjengelig for befolkningen digitalt.
Innlandet har svært mange lovende kunstnere, kultur- og idrettsutøvere. Det er viktig for Høyre at disse får hjelp på veien mot å nå sine mål.
• Innføre stipendordninger for lovende kultur- og idrettsutøvere
• Stimulere til at utøver sin idrett på toppnivå både nasjonalt og internasjonalt kan kombinere dette med utdanning
• Innføre Innlandets kulturpris og Innlandets idrettspris
7 BLÅ POLITIKK FOR GRØNN FREMTID
Framtidsoptimisme er utgangspunktet for vår konservative klima- og miljøpolitikk. Vi tror på mennesket og dets evne til å finne nye løsninger på utfordringer vi møter, enten det gjelder fattigdom, sykdommer, klimaendringer eller miljøskader. Vår klima- og miljøpolitikk bygger på vårt forvalteransvar. Vi skal bevare jordens natur- og økosystemer slik at også de kommende generasjoner skal kunne leve og høste av naturressursene.
• Utvikle og profilere Innlandet som Norges kraftsenter for grønn innovasjon, entreprenørskap, næringsutvikling og vekst og øke regionens andel av offentlige midler til forskning, produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap.
• Arbeide for konkurransedyktige rammebetingelser for næringslivet og støtte innovative prosjekter som kan resultere i utvikling av alternative energikilder og bærekraftige produkter.
• Løfte opp primærnæringene som en essensiell del av løsningen, både med tanke på matproduksjon og produktivt skogbruk som bidrar til karbonfangst.
• At fylkeskommunen skal stille strenge miljøkrav til egen virksomhet og til leverandører og tilbydere, og øker bruken av OPS for å fremme grønn innovasjon og næringsutvikling.
• At Innlandet fylkeskommune skal være en pådriver for å ta i bruk miljøteknologi og energisparing i bygninger. Alle nye fylkeskommunale bygg skal ha energieffektive løsninger og høy bruk av miljøvennlige materialer.
• Være pådriver for at fylkets eierskap i Eidsiva Energi bringer miljøvennlig og kostnadseffektiv energi til markedet og sikre at selskapet skal ha en langsiktig og stabil utbyttestrategi.
• Utvikle kommunikasjonsknutepunkt som forenkler overgangen mellom transportmidler, sykkel og gange, herunder innfartsparkering.
• Etablere kollektivprosjekt med nye løsninger, som for eksempel bestillingsbuss på mindre tettsteder.
• Kollektivtransporten skal ved utskifting/nykjøp være lavutslipp- /nullutslipps kjøretøy.
• Etablere miljøprogram for elever i samarbeid med lokalt næringsliv, forskingsmiljø, Vitensenteret og den videregående skolen.
• Sikre gode systemer for å følge opp og evaluere miljøarbeidet i fylkeskommunen.
• Ta det regionale ansvaret fylkeskommunen har innenfor klima og miljø på alvor, og være en god samarbeidspartner for kommunene i utviklingen og gjennomføringen av deres planer.
• Forsterke arbeidet med å hindre plastforsøpling og redusere bruken av plast i fylkeskommunen.
• Ha som mål at alle kommuner i Innlandet skal praktisere kildesortering.
• Videreutvikle metoder for gjødsling og skjøtsel slik at skogen i enda større grad kan brukes til karbonfangst og lagring.
• Legge til rette for bruk av el-bil i hele fylket.
• Bidra til at våre elver og drikkevannskilder blir forvaltet på en forsvarlig måte og at de beholder sin attraktivitet som rekreasjonsområder.
8 BARN OG FAMILIEPOLITIKK
Barn og ungdom skal sikres gode og trygge oppvekst- og levekår i hele innlandet. Alle skal ha likeverdige tilbud og muligheter. Barn som lever i fosterhjem eller utenfor hjemmet skal sikres særskilt oppfølging gjennom nødvendig opplæring og generell veiledning. Alle barn skal følges opp med mål om å fullføre grunn – og videregående skole. Et tett samarbeid mellom Fylkeskommune, fylkesmann og kommunene er en forutsetning for at hele skoleløpet skal være trygt, tilpasset og i henhold til den kompetanse – og læringsplattform som er vedtatt. Tidlig innsats med oppfølging av forebyggende tiltak, fysisk og psykisk i overgangen grunnskole til videregående skole vil gi større mulighet for at flere fullfører videregående utdanning.
9 FOLKEHELSE
Fylkeskommunen vil føre en kunnskapsbasert folkehelsepolitikk med langsiktig og systematisk arbeid i samarbeid med kommunene og frivillige organisasjoner. Mye av det som virker inn på folkehelsen skjer utenfor helsesektoren. Hvis vi skal møte utfordringene når det gjelder folkehelse krever det derfor innsats fra en rekke sektorer. Særlig er det viktig å styrke det forebyggende arbeidet overfor barn og unge.
• Støtte opp om kantinene på de videregående skolene med midler til sunnere mat.
• Støtte frivillige lag og foreninger som bidrar til aktivitet for folk i alle aldre.
• Legge vekt på lavterskeltilbud og bredde i sin tildeling av midler.
• Understøtte og tilrettelegge for folkehelsearbeidet i kommunene.
10 INTEGRERING
Å prioritere hurtig bosetting gjennom tiltak som faktisk gir integrering skal prioriteres, dette gjelder særlig ansvar for å kvalifisere innvandrere til å møte regionale arbeidsmarkedsbehov. Dette vil innebære en styrking av regionenes rolle i kompetansepolitikken og bidra til å øke sysselsettingen blant innvandrere.
• Sørge for rask bosetting, og vurdere fadderfamilier.
• Prioritere språkopplæring.
• Vektlegge samferdsel, særlig gode bussforbindelser i bosettingspolitikken.
• Tilrettelegge for arbeid gjennom målrettet opplæring og praksisplasser, i samarbeid med NAV og næringslivet.
• Bidra til styrking av barnehagen som integreringsarena med fokus på familieveiledning.
• Tilrettelegge for deltakelse i idrett og fritidsaktiviteter, blant annet ved å støtte prosjekter i regi av frivilligheten.
11 INTERNASJONALT SAMARBEID
Høyre sin visjon for internasjonalt samarbeid er å bygge og videreutvikle kompetansemiljøer, som gjør Innlandet bedre rustet til å konkurrere i et internasjonalt perspektiv. En slik strategi må ha strenge prioriteringer hva angår satsingsområder, samarbeidspartnere og bruk av ressurser.
• At elever og studenter skal få økt internasjonal kunnskap og bevissthet ved å tilby en bred og utvidet språkopplæring, mer kunnskap og forståelse for fremmede kulturer, og en utvidet studentutveksling med andre land.
• Styrke samarbeidet med NTNU/CCIS, Raufossmiljøet og andre internasjonalt anerkjente kompetansemiljøer i Innlandet for å bidra til rekruttering av høy forskningskompetanse innenfor internasjonalt rettet næringsutvikling.
• Prioritere ressurser til internasjonalt rettet innovasjon, nyetablering og næringsutvikling.
• Landbruksfaglige læresteder skal styrkes.
• Gjennomgå de internasjonale samarbeidsfora som Innlandet deltar i, og for framtiden prioritere de som synliggjør en tydelig sammenheng mellom ressursbruk og målbare resultater.
• Videreføre internasjonalt samarbeid som en integrert del av fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle.
12 INNLANDET SOM FORSVARSFYLKE
Statens viktigste ansvar er å sørge for innbyggernes sikkerhet og samfunnets trygghet. Høyre vil bidra til et forsvar som sikrer Norges interesser, vår suverenitet og handlingsfrihet, og som gjør oss i stand til å oppfylle våre forpliktelser i NATO og i våre nærområder.
13 ORGANISERING AV OFFENTLIG SEKTOR
Høyre vil ha en framtidsrettet og effektiv organisasjon i fylkeskommunen, slik at skattebetalernes penger brukes på en best mulig måte til det beste for hver enkelt innbygger. Høyre vil benytte mulighetene som et sammenslått Innlandet gir til å sikre mer effektiv utnyttelse av fylkeskommunens ressurser og sikre bedre tjenester til innbyggerne.
• Gjennomgå hele organisasjonen for å sikre en mer effektiv ressursutnyttelse i den nye fylkeskommunen.
• Utnytte mulighetsrommet som digitalisering av offentlig sektor utgjør.
• Redusere byråkratiet og benytte pengene til å løse fylkeskommunens oppgaver bedre.
• Skaffe konkret oversikt over innsparingspotensial ved bruk av private bedrifter i samspill med offentlige aktører.
• Ha en effektiv fylkeskommune med høy evne til kunnskapsbaserte beslutninger, god økonomi og virksomhetsstyring og som fremstår som en attraktiv arbeidsplass med godt arbeidsmiljø.