Seks grunner til å stemme Kvitsøy Høyre

Gjestekaien

1. Et trygt og inkluderende oppvekstmiljø

Et inkluderende oppvekstmiljø er viktig for at barn og unge skal oppleve trygghet og mestring. Vi ønsker å beholde ungdommen på øya og også økt tilflytting og vil derfor legge til rette for gode møteplasser for de unge og med et mangfoldig tilbud av aktiviteter. Gamle pakkhuset kan bli et eksempel på en ny møteplass.

Vi ønsker at alle skal ha mulighet å ha barna i barnehagen og sfo og vil arbeide for gratis sfo-tilbud fra 1. – 4. klasse og mat i barnehagen.

2. Kultur- og fritidstilbud til alle

Kvitsøy har mange frivillige lag og organisasjoner som legger ned et stort og viktig arbeide til beste for kommunens innbyggere. De er limet i lokalsamfunnet og kommunen må være en positiv medhjelper.

Vi trenger flere «grønne lunger» der folk bor og møtes. Tilrettelegging for camping og videre planlegging og realisering av ny kirkestue vil være viktige saker i perioden.

3. Folkebasseng på Kvitsøy

Vi ønsker å planlegge og realisere et folkebasseng som kan nyttes av alle aldergrupper, både små og store. Vi ønsker å gjøre dette i et samarbeid med kommunen og private aktører.

4. Det skal være godt å bli gammel på Kvitsøy

Vi vil at alle på Kvitsøy skal kunne leve hele livet i et aldersvennlig lokalsamfunn. Det betyr at kommunen skal legge til rette for en aktiv alderdom slik at ingen skal kjenne på ensomhet. Det skal være bo- og dagtilbud og møteplasser for de eldre og tilbud om hjemlevering av mat.

5. Vi er på lag med de som skaper jobber

Vi vil ha en tett dialog med næringslivet og lytte til de behovene de har. Derfor vil vi stimulere til etablering av Kvitsøy næringsforening.

Et aktivt landbruk og bevaring av matjord vil være viktig for å bevare øya sitt unike kulturlandskap

6. Rogfast, ferje, hurtigbåt og buss

Kvitsøy er i en unik posisjon med bygging av Rogfast hvor vi må nytte muligheter i byggetiden og legge planer for hvordan vi skal ha det når tunnelen åpner. Dette gjelder også innen samferdsel. Vi vil arbeide med en overgang fra gratis ferje til gratis passering gjennom Rogfast for fastboende.

Frem til åpning av Rogfast vil gode kollektivtilbud, ferje – hurtigbåt og buss være viktig for å opprettholde og øke innbyggertallet på Kvitsøy. Næringsliv, pendlere og innbyggere er avhengig av ha best mulige avganger.