Hvordan fjerne eiendomsskatten?

Larvik Høyre går til valg på å fjerne den usosiale eiendomsskatten. Eiendomsskatten rammer skjevt og tar ikke hensyn til husholdningens inntekt, gjeld eller betalingsevne 😒 Høyre tror på Larvik, og vi satser heller på samskaping, omstilling og innovasjon 😀💪👍💙

Innlegget er skrevet av:
Birgitte Gulla Løken, ordførerkandidat
Marie Anker Offenberg, 2.-kandidat
Morten Riis-Gjertsen, 3.-kandidat

Høyre er motstander av eiendomsskatt. I en tid med sterk renteoppgang, og der prisene på mat og strøm har skutt i været er det ekstra uheldig å sende en stor ekstraregning til husholdningene. Dessuten kan eiendomsskatt svekke Larvik i konkurransen om nye innbyggere og etablering av næring. Flere arbeidsplasser gjør at flere vil bosette seg i kommunen, noe som i neste omgang gir økte skatteinntekter.

Høyre har de seneste fire årene hatt ordføreren i Larvik. I denne perioden har Larvik hatt den høyeste befolkningsveksten siden 1987. Vi skaper flere arbeidsplasser enn nabokommunene og skatteinngangen har vært høyere enn forventet. Det er viktig å fortsette denne positive trenden, og da er ikke eiendomsskatt løsningen.

Larvik kommune er kommunens største virksomhet med en omsetting på over 4 milliarder kroner. Larvik kommune har 4232 ansatte og 3176 årsverk (2022 tall). Innkjøpsbudsjettet er på til sammen 981 millioner kroner.

En helt marginal tilpasning av inneværende års budsjett, med korreksjoner på mindre enn 0,5 prosent ville vært tilstrekkelig for å unngå eiendomsskatt i år. Vi kan sammenligne dette med en bedrift med et budsjett på 100 millioner kroner. Dersom denne bedriften blir pålagt å redusere sitt budsjett til 99,5 millioner kroner, tror man da bedriften vil svare at dette er umulig?

På ramme alvor å mene at en virksomhet på Larvik kommunes størrelse ikke kan spare inn noe mindre enn 0.5 % – mindre enn 5 promille av sitt budsjett er en politisk fallitterklæring. Høyre vil påta seg jobben med å fjerne eiendomsskatt, men da må vi naturligvis ha velgernes støtte.

Kommunal eiendom må utnyttes og vedlikeholde bedres. Salg, utleie og fornyelse vil være nødvendig. Etter at samarbeidskonstellasjonen med Arbeiderpartiet opphørte i desember, sto Høyre fritt til å foreslå opprettelse av et profesjonelt eiendomsselskap. Det oppnådde flertall og er under opprettelse. Porsgrunn kommune har et tilsvarende, og selskapet har de siste årene levert overskudd til kommunen som står som eneeier.

Høyre, som det eneste parti, reverserte ikke kommunedirektørens upopulære forslag i forbindelse med budsjettbehandlingen i desember (med unntak av PI-parken og Newton-rommet). Høyre stemte for strukturendringer og andre reduksjoner. Dette viser at Høyre er villige til å ta nødvendige grep, også når de ikke er populære.

Dersom velgerne gir oss mandat, vil arbeidet med å fjerne eiendomsskatten starte umiddelbart etter valget. I budsjettforhandlingene vil Høyre da bl.a. foreslå arealeffektivisering (høyaktuelt etter Koronapandemien), salg av absolutt all overflødig eiendom, ansettelsesstopp med unntak av 1. linje i helse og oppvekst, en gjennomgang av innkjøpsrutiner, en mer kritisk bruk av eksterne konsulenttjenester, utstrakt bruk av konseptet fra «eie til leie», riktig oppgavefordeling, «lean» i alle kommunens enheter, aktivitetsplikt for sosialstønadsmottakere, strukturendringer, bofellesskap (som utsetter etterspørsel etter kommunale tjenester med flere år), utrede mulighet for samarbeid mellom Sandefjord og Larvik kommune på utvalgte tjenesteområder, frivillig bruk av fleksibel turnus (som i andre kommuner kan vise til høyere stillingsbrøker og redusert sykefravær), klargjøring av flere arealer for næringsutvikling og ekspressbehandling av areal og byggesaker.

Høyre vil også ta alle gode krefter i bruk. Et eksempel på det kan være å komme til enighet med frivillige lag og foreninger om en fornuftig godtgjørelse for å plante, vedlikeholde lekeplasser og parker. I samarbeid med næringslivet og med frivilligheten kan et samarbeid innebære at man søker gavefond og stiftelser om eksterne midler til for eksempel by- og stedsutvikling. Skal den positive trenden med økt tilflytting og næringsetablering i Larvik fortsette viser all erfaring at by- og stedsutviklingen ikke må stoppe opp. Poenget er at mulighetene er mange dersom man er villig til å tenke nytt.

Det er ikke gitt at tjenestene kan løses slik de alltid har vært løst. Høyre ønsker samskaping og innovasjon velkomment. I samarbeid med ansatte, innbyggerne, frivillige og aktører i næringslivet vil vi rigge kommunen for fremtiden – uten eiendomsskatt.

Valget er ditt.