Larvik Høyres program 2019-2023

Trygg styring…………………………………………………………………………….…………………18

2
LARVIK HØYRES VERDIER OG HOVEDMÅL
Larvik Høyre vil føre en konservativ og fremtidsrettet politikk, bygget på det kristne kulturgrunnlag, rettsstaten og folkestyret.
Larvik Høyre tror på enkeltmenneskets evne og vilje til å ta ansvar, til å forme sitt eget liv og sin egen fremtid. Frihet til å velge, til å ta egne beslutninger og til å styre sitt eget liv er viktige byggesteiner i vårt samfunnssyn.
Den overordnede målsetningen er trygge lokalsamfunn med gode velferdstilbud for innbyggerne, og et sterkt lokaldemokrati. Kommunene skal sørge for et bredt spekter av tjenester for mennesker i ulike livssituasjoner og livsfaser.
Høyre vil arbeide for:
• Kvalitet og kompetanse i omsorgen
• En skole med kunnskap og mestring
• Grønn transport og bedre veier
• Attraktive og inkluderende lokalsamfunn.

Gode lokalsamfunn bygges nedenfra gjennom felles innsats og godt samarbeid mellom oss som bor her, frivillige organisasjoner, lokale bedrifter og offentlig virksomhet. Vi skal få utvikle oss i familien, nærmiljøet og frivillige fellesskap, som får sin styrke fra det engasjementet hver og en av oss bidrar med.
Kommunen skal ikke være alt for alle, men mer for de av oss som trenger det mest. Larvik Høyre vil arbeide for større grad av valgfrihet for den som trenger hjelp, og at kommunen tilbyr tilrettelagte tjenester som er tilpasset individuelle behov.
Kommunens rolle er å fokusere på oppgaver vi som innbyggere bør løse i fellesskap til felles beste for oss alle for å sikre et godt liv.
Larvik Høyre vil sikre åpne politiske prosesser med forutsigbarhet for innbyggere, utbyggere og bedrifter. Vår målsetning er at innbyggerne oppfatter at vi som folkevalgte styrer med rause, moderate og løsningsorienterte grunnholdninger.
Med bakgrunn i Høyres verdier vil Larvik Høyre søke å samarbeide i en bred borgerlig allianse. Det vil gi mest mulig gjennomføring av Høyres politikk.

3
SKAPE FLERE JOBBER
Hva skal vi leve av i Larvik?
Larvik ligger strategisk plassert i det nye fylket Vestfold og Telemark. Ny E18, Larvik havn, Torp flyplass og Intercityutbygging gjør at Larvik har alle forutsetninger for positiv utvikling og vekst.
Næringslivet er ikke opptatt av kommunegrenser. Både bedrifter og arbeidstakere søker seg til områder og kommuner med positiv utvikling preget av tilgang til kompetanse og arealer, samt en serviceinnstilt og ubyråkratisk forvaltning. Lokalt må det føres en aktiv næringspolitikk der Larvik er attraktiv for både etablerte bedrifter, nye virksomheter, innovatører og gründere.
Demografisk har Larvik en ubalanse med relativt sett flere eldre over 60 år og færre yngre under 30 år enn fylket og landet forøvrig. Vekst og verdiskaping i privat sektor er nøkkel til økt velferd. Økt tilflytting og kompetanseutvikling er en forutsetning for økt verdiskaping..
Larvik må møte næringslivets beslutningstakere på deres premisser:
• Kommunens politikere og administrasjon må være positive og løsningsorienterte.
• Larvik må tilby minst like gode rammevilkår som våre nabokommuner.
• Vi må gi næringssaker av vesentlig omfang førsteprioritet i saksbehandlingen.
• Larvik skal ta tilbake plassen som servicekommune nr. 1.
• Arenaer for nettverksbygging og næringsklynger etableres

Høyre er garantisten for at eiendomsskatt ikke innføres i Larvik kommune. Eiendomsskatt vil svekke mulighetene for økonomisk vekst og nyetablering. Tilliten til at Larvik ikke innfører eiendomsskatt, er viktig både for å bevare eksisterende virksomheter, og for å trekke til seg nye etableringer.
Høyre ønsker en sentrumsplassert jernbanestasjon fordi dette gir positive ringvirkninger for byutviklingen. Dette vil øke fleksibilitet og mobilitet på arbeidsmarkedet for byens og omkringliggende byers innbyggere. Fordi vi har spredt bosettingsmønster i kommunen, er det viktig at det etableres et tilstrekkelig antall parkeringsplasser i tilknytning til stasjonen. Larvik Høyre vil ta til
orde for at kommunen kjøper opp bygg og eiendommer som berøres av utbyggingen i byggeperioden, for å sikre innbyggere og næringsliv forutsigbarhet, etter modell av Drammen.
Larvik Havn skal videreutvikles i et langsiktig perspektiv til moderne, arealeffektiv havn med tydelig
miljøprofil og ny teknologi. Utviklingen av havnen må sees i sammenheng med byutviklingen og havnefronten for øvrig. Larvik skal delta videre i utviklingen av Godskonsept Vestfold/Telemark.
For moderne byutvikling trengs visjoner og vyer for framtiden. Det er viktig at «Fjordbyvisjonen» ligger fast og at arealer i Indre Havn utvikles på en måte som øker kommunen og byens

4
attraksjonskraft. Å ha store, sjønære arealer i Indre Havn er unikt og gir Larvik et konkurransefortrinn som må benyttes på en riktig måte.
En moderne forvaltning av kommunens eiendomsmasse er viktig. I Porsgrunn kommune etablerte man i 2009 et kommunalt eid eiendomsselskap. Larvik Høyre ønsker å utrede om Larvik kommune bør gjøre det samme. Selskapets forretningsidé er å ha en forkjøpsrett – til markedspris – til de eiendommer som kommunen ikke selv trenger til sine kjerneoppgaver. Eiendommene driftes kommersielt og eventuelt selges i et åpent marked. Kommunens eiendomsavdeling vil fokusere på drift av den delen av eiendomsmassen som kommunen trenger til sin kjernevirksomhet.
Boplikt er et betydelig inngrep i eiendomsretten. Høyre sier nei til boplikt. I Larvik ble den generelle boplikten opphevet i kommunestyrevedtak i 2015, men ble beholdt for Farrisbygda, Nevlunghavn, Stavern, Ula og Kjerringvik. Denne ordningen bør nå etter fire år evalueres og søkes opphevet om det ikke kan påvises klare fordeler med å beholde den.

Larvik Høyre vil:
• Føre en aktiv næringspolitikk med mål om årlig realvekst i antall arbeidsplasser i tråd med kommunens overordnede planer og strategier
• Styrke arbeidet med grunderskap, for eksempel gjennom Colab
• Si nei til eiendomsskatt
• Evaluere effekten av dagens bopliktordning, og oppheve den om ikke det blir påvist vesentlige positive effekter
• Jobbe aktivt for 4-felts vei fra Kverken til Kanalgata/Revet med et planfritt kryss på Øya
• Arbeide for at det bygges ny veiforbindelse over Lågen sør for Bommestad
• Gå inn for en sentrumsplassert jernbanestasjon med et tilstrekkelig antall parkeringsplasser
• Arbeide fremtidsrettet med å videreutvikle mulighetene til Larvik Havn
• Videreutvikle Indre havn for rekreasjon og opplevelser for allmennheten
• At Larvik kommune tar tilbake plassen som Servicekommune nr. 1
• Sørge for at kommunen, i samarbeid med frivillige organisasjoner, fremstår velstelt og trivelig
• Sørge for at kommunens planverkspraksis er forutsigbar, oppdatert og lett tilgjengelig
• Markedsføre både private og offentlige næringsområder
• Legge til rette for at lokale leverandører har mulighet til å konkurrere om kommunale oppdrag om mulig. Dette må forankres i kommunens innkjøpsstrategi ved å vektlegge det samfunnsansvar det er å støtte lokalt næringsliv
• Arbeide for at flere arbeidsplasser, både offentlige og private, etableres i Larvik kommune
• Sørge for å gjøre tilgjengelig ferdig regulerte næringstomter i kommunen til industri, lager, teknologi og innovasjon
• Styrke Larvik sentrum med flere leiligheter gjennom fortetting og urban bebyggelse
• Legge til rette for flere fritidsboliger

Primærnæringer
Larvik er en av Norges største landbrukskommuner med sine 91 600 dekar dyrket jordbruksareal og 522 000 dekar produktivt skogsareal fordelt på 1 252

5
landbrukseiendommer. Landbruket disponerer over 75 prosent av kommunens totalareal og er en betydelig verdiskaper i form av mat, tømmer, kulturlandskap og rekreasjon.
Larvik Høyre ønsker å satse på kortreist mat. Dette er miljøvennlig og skaper arbeidsplasser. Vi bør derfor stimulere denne satsingen gjennom god markedsføring og bidra til etablering av arenaer hvor bonden kan selge sine produkter.

Larvik Høyre vil:
• Utøve restriktivt jordvern, med minst mulig omdisponering av matjord til andre formål.
• Ta vare på drivverdig dyrkbar mark gjennom plan- og byggesaksbehandling
• Motivere bønder til å satse på foredling og produktutvikling
• Legge til rette for å øke bruken av kortreist mat
• Støtte lokale matleverandører og matprodusenter, for eksempel gjennom en lokal matfestival

Turisme og opplevelser
Turisme er viktig for Larvik, Norges største campingkommune. Turisme og opplevelser kommer innbyggerne til gode gjennom økte investeringer og oppgraderinger av bl.a. infrastruktur. Det bør utarbeides en reiselivsstrategi for aktivitets- og opplevelsesturisme. Økt aktivitet innen handel, kunst, kultur, idrett og opplevelse vil gi næringslivet større kundegrunnlag.
Kommunen må ta vertskapsrollen på alvor og sørge for turistinformasjon som møter besøkende med den beste service. Turistinformasjonen kan driftes av reiselivsbransjen selv, men kommunen må være en sentral og støttende samarbeidspartner.
Larvik Høyre vil at kommunen videreutvikles som et attraktivt reisemål ved å bruke kommunes natur, mangfoldige kulturliv, landbruk og matproduksjon til å ta en særskilt posisjon innen aktivitet, opplevelse og kulturturisme.

Larvik Høyre vil:
• Utvikle en reiselivsstrategi i samarbeid med bransjen
• At Larvik kommune er en naturlig del av Visit Vestfold
• At Larvik kommune har god turistinformasjon
• Styrke campingnæringens rammevilkår
• Tilrettelegge for gode gjestehavntilbud flere steder i kommunen
• Arbeide for å finne gode løsninger for bobilplasser, med tilgang til vann, tømming av septik og tilgang til strøm
• Tilrettelegge for aktivitets-, opplevelses- og kulturturisme
• Satse på formidling av Larviks vikinghistorie gjennom Kaupang

6
BY- OG STEDSUTVIKLING
Larvik Høyre vil bruke målrettet by- og stedsutvikling som et virkemiddel for å øke attraksjonskraften.
By- og stedsutvikling er et viktig bidrag til trivsel, bosetting, miljøhensyn og næringsutvikling.
Kommuner som lykkes med god stedsutvikling, har lagt ned et helhetlig og langsiktig arbeid hvor kommunen spiller på lag med innbyggerne og lokalt næringsliv.
Larvik kommune har to byer og flere tettsteder. Det er viktig å ta vare på lokalmiljøenes egenart og gi mulighet for utvikling basert på egne kvaliteter og særegenheter. Det er et mål for Høyre at våre to byer er pulserende hele året, og at kommunens mange tettsteder i distriktene får sin andel av satsningen på stedsutvikling. Vi foreslår å gjeninnføre den såkalte «nærmiljøpotten» – øremerket trivselstiltak i distriktene.
Eplehagebebyggelsen kjennetegnes av store romslige eiendommer, etablert i eldre, sentrumsnære villaområder med store tilhørende hager. Hagene er en del av grønnstrukturen i byen, og ved fortetting/utbygging bør det utvises forsiktighet slik at dette ikke ødelegges.
«Fjordbyvisjonen» ligger fast og arealer i Indre havn må utvikles på en måte som øker kommunen og byens attraksjonskraft. Larvik by bør utvikle seg ned mot fjorden slik at Torget og Indre havn knyttes sammen til et sammenhengende bysentrum.
Høyre vil ha en ny jernbanestasjon i Kongegata, og vil være en pådriver for byutvikling i tilknytning til den nye stasjonen. Vi vil at handel og kontorarbeidsplasser primært plasseres i sentrum. Indre havn må utvikles på en måte som sikrer aktivitet hele året, og som gjør området fortsatt tilgjengelig for allmennheten.
Stavern må gis rom til å styrke sin identitet som en maritim «kunst og kulturby», blant annet gjennom
å sikre at bykjernen beholder sitt særpreg.
Høyre vil at kultur skal være en av driverne i kommunens by- og stedsutvikling. Kultur har potensial til å bli en stor merkevare, og er en viktig bidragsyter for å øke kommunens attraksjonskraft. Høyre vil støtte opp om aktiviteter som Fargespill, Poesiparken, Kulturnatta og at andre kulturelle initiativ, egnet til å skape identitet for stedet sitt.
Larvik Høyre vil at grevskapstiden på 1700-tallet i Larvik formidles. En tilbakeføring av den historiske parken på Torstrand vil ha nasjonal verdi og har derfor gode muligheter for ekstern finansiering. Et slikt anlegg vil være et viktig bidrag for å øke aktiviteten i Herregården, og vil være en viktig del av
Larvik bys kulturakse.

Larvik Høyre vil:
• Føre en langsiktig og forutsigbar arealpolitikk egnet til å nå målene om to pulserende byer året rundt
• Prioritere sentrumsutvikling og ny jernbanestasjon i Kongegata. Kontorarbeidsplasser lokaliseres primært i sentrum
• Holde fast ved «Fjordbyvisjonen» og videreutvikle Indre havn med publikumsrettede aktiviteter og installasjoner

7
• Bygge opp om nærsentra, definert i kommunedelplanen som Tjøllingvollen, Kvelde, Helgeroa, Stavern og Svarstad og innføre nærmiljøpott til velforeninger, nærmiljøutvalg og andre
• At fremtidig boligutbygging fortrinnsvis skjer i tilknytning til eksisterende lokalsentra
• Utvikle og markedsføre grevskapstiden i Larvik, herunder Herregården, og legge til rette for at det søkes ekstern finansiering
• Fortsatt markedsføre Larvik som Thor Heyerdahls fødeby
• Være positive til utvikling av Kystkultursenter i Stavern for å ivareta Larviks maritime kulturhistorie
• Sette by- og stedsutvikling på agendaen og legge til rette for at det søkes eksterne midler til installasjoner
• Ha en miljøvennlig byutvikling basert på fortetting i utvalgte områder
• Bevare «eplehagebebyggelsen» i typiske villastrøk
• Støtte opp om Poesiparken og Poesiparkens venners arbeid
• At kommunen er positiv til private og frivillige arrangementer som er egnet til å styrke kommunens omdømme
• Bidra til nødvendige tiltak som sørger for realisering av Risøyakanalen i Stavern
• Sørge for at kyststien i Tjølling fullføres
• Utvikle Bøkkerfjellet til “Larvik panorama” – en attraktiv park

BOLIG OG AREALPOLITIKK
Larvik Høyre ønsker at kommunen skal legge til rette for ulike typer boligområder og boliger for å øke tilflyttingen til kommunen. Høyre ønsker å legge til rette for områder særlig tilrettelagt unge i etableringsfasen og småbarnsfamilier.
For Høyre er det viktig å styre fortettingen i kommunen på en måte som gir bredde i boligtilbudet og som sikrer gode bokvaliteter både for de nye og de eksisterende boligene. Vi ønsker primært fortetting i områder med nærhet til kollektivknutepunkt. Vi vil arbeide for at de ulike pressområdenes grad av maksimal fortetting forhåndsdefineres for å skape trygghet og forutsigbarhet for både innbyggerne og utbyggere.

Larvik Høyre vil:
• Ved fortetting i etablerte områder bør man sørge for god strøkstilpasning
• Ta hensyn til landskap og natur ved utbyggingen av nye områder, og bevare områder med stor kulturhistorisk verdi
• Sørge for at Larvik har et attraktivt skole- og oppvekstmiljø som tiltrekker seg tilflyttende barnefamilier.
• Alle – uansett utdannings- og yrkesvalg – trenger grunnleggende ferdigheter i regning og matematikk. Erfaringene med Newtonrommet er gode, og vi vil forsterke dette ved å etablere Larvik realfagsenter.
• Føre en bærekraftig arealpolitikk med mangfold i tilbudet på boliger i fokus

8
• At det ved fortetting i sentrum og i de ulike nærsentrene bør sikres funksjonsblanding av boliger og næring med arbeidsplasser og nødvendige service- og tjenestetilbud innenfor området
• Utrede opprettelse av et kommunalt eiendomsselskap, etter modell av Porsgrunn kommune

OPPVEKST OG IDRETT
Kunnskap i skolen
Kunnskap gir muligheter for alle. Larvik Høyre ønsker å skape en skole som gir elevene trygge rammer og nødvendige ferdigheter slik at de kan realisere sine evner, drømmer og ambisjoner uavhengig av sosial bakgrunn. Derfor må Larvikskolen være bygget rundt hver enkelt elev. Larvik kommune må som skoleeier legge til rette for et godt læringsmiljø og dyktige lærere med relevant kompetanse.
Skolen har som oppgave å forberede elevene på livet etter skolen. Investeringer i barnas kompetanse og kunnskap er grunnlaget for Larviks fremtidige velferd og verdiskaping.
Tidlig innsats er nøkkelen til mestring og bedre læring. Larvik Høyre vil prioritere tidlig innsats i skole og barnehage som begge er viktige arenaer for å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap.
Larvikskolen skal være en arena for mestring.
Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring. Høyre ønsker gode og kvalifiserte lærere som har mulighet til å utvikle seg selv med flere karrieremuligheter i skolen og faglig påfyll gjennom etter- og videreutdanning.
Skolene må ha tydelige forventninger til elevene og foreldrene, og likeledes være tydelige på konsekvenser.
Det må jobbes kontinuerlig for å sikre at alle barn i skole og barnehage har en trygg og stabil hverdag, hvor ingen utsettes for mobbing.
Frøy er et kompetansesenter for barn med spesielle behov. Etter flytting av Frostvedt skole til Fagerli oppleves det nå et tomrom hos disse elevene. Derfor vil Høyre se på mulighetene for tettere samarbeid mellom Frøy og Fagerli.
Larvik Høyre ønsker at fysisk aktivitet blir en integrert del av skolehverdagen fordi det er viktig å få inn gode vaner tidlig. Å la idrett/kultur bli en naturlig del av skolehverdagen er også en strategi som fanger opp barn, som av økonomiske årsaker står på utsiden av organisert idrett/kultur.
Larvik Høyre mener en god skolehelsetjeneste og bedre samarbeid mellom hjem og skole er viktig for å sikre god oppfølging.

Larvik Høyre vil:
• Ha et tydelig ordensreglement for alle skolene i Larvik, og gi læreren mulighet til å håndheve det
• Ha som mål at alle lærere skal ha fordypning i fagene de underviser i

9
• Tilby etter- og videreutdanning for ansatte i skole og barnehager for å øke kompetansen
• Prioritere arbeid med nettvett
• Se på modeller for å styrke samarbeid mellom skole og hjem
• Videreføre nulltoleranse mot mobbing
• Sikre at fysisk aktivitet blir en del av skolehverdagen
• Tilrettelegge for bedre svømmeopplæring
• Åpne for fagforberedende valgfag i skolen
• Jobbe for flere lærlingeplasser både i kommunal og privat sektor, i samarbeid med fylkeskommunen og næringslivet
• Vurdere ytterligere forsøk med lekseredusert skole samt forbedre ordningen med frivillig leksehjelp
• Gi alle elever i grunnskolen tilgang til besøk hos helsesøster, og sikre tilfredsstillende helsesykepleiertjeneste for å forbedre forebyggingsarbeid blant barn og unge
• Ta vare på og videreutvikle Frøy skole
• Satse på talentene ved å gi elever som trenger ekstra utfordringer muligheter til dette
• Jobbe for å få flere yrkesgrupper inn i skolen og SFO
• Gradvis innføre rullerende barnehageopptak

Barnehager og tidlig innsats
Høyre støtter et mangfoldig barnehagetilbud i Larvik. De offentlige og private barnehagene spiller på lag og gir et godt og variert tilbud til barna.
Som realfagskommune har tidlig innsats vært en viktig faktor for barns interesse for realfag. I samarbeid med piParken har Larvik etablert et tilbud som vekker interesse utover Larviks grenser.
Det er viktig at tidlig innsats blir målrettet for å sikre barnet trygghet og nærhet, læring og utvikling og sosial kompetanse for å forebygge mobbing og utenforskap. For å lykkes vil vi fortsatt vektlegge de ansattes faglige og sosiale kunnskap, ledernes evne til å skape gode relasjoner og evnen til å skape nærhet og god dialog mellom hjem og barnehage.
Høyre støtter utviklingen av digitale løsninger i kommunikasjonen mellom hjem og barnehage.

Larvik Høyre vil:
• Gi ansatte tilstrekkelig tilbud om videre- og etterutdanning
• Bidra til gode løsninger for å sikre at kommunens barnehagekapasitet dekker de reelle behov
• Sørge for at kvalitet i barnehager ivaretas gjennom god kompetanse og tilstrekkelig kapasitet, samt samarbeid mellom den enkelte barnehage og ledelsen i kommunen
• Vektlegge barnehagenes rolle i forbindelse med integrering
• Legge til rette for at flere barn med innvandrerbakgrunn gis anledning til å gå i barnehage
• Bidra til at flere kan benytte piParken

Barnevern
Et våkent barnevern som tidlig kommer inn i vanskelige situasjoner, er helt nødvendig for å ivareta de mest sårbare blant oss. Terskelen for bekymringsmeldinger skal være lav, og disse må følges opp umiddelbart. Hensynet til barnet skal alltid være avgjørende for hva slags tiltak som skal settes inn.

10
Larvik Høyre vil at kommunen årlig skal tilby et kompetansekurs til frivillige som arbeider med barn, for eksempel ressurspersoner innen korps, kultur og idrett. Kurset skal gjøre alle som har med barn å gjøre, i stand til å gjøre de rette valgene ved mistanke om at noe er galt.

Larvik Høyre vil:
• Arbeide for å øke antall fosterhjemsplasser i kommunen
• Tilby et årlig kompetansekurs til frivillige som arbeider med barn i kommunen
• arbeide for at barn i barnevernets omsorg skal ha en fast kontaktperson å forholde seg til
• Sikre barn underlagt barnevernets omsorg et godt fritidstilbud
• Legge til rette for et mangfold av barnevernstilbud gjennom stabile og gode rammevilkår også for private tilbud

Idrett
Idretten er Norges største folkebevegelse og bidrar til folkehelse, deltagelse og inkludering. I Larvik er det frivillige arbeidet innen idretten stort, og det er de tusenvis av dugnadstimer fra foreldre, besteforeldre, tanter og onkler som skaper lokalt engasjement og fellesskap.
Høyre vil støtte opp om frivilligheten ved å sikre at vi har gode anlegg og gode muligheter for fysisk aktivitet knyttet til naturens egne fasiliteter.
Idretten skaper levende lokalsamfunn der barn og unge finner trygghet, mening, tilhørighet og trivsel. Forskningen viser at klasseskillet i idretten øker, hvilket er urovekkende. Høyre vil føre en politikk som gjør at alle uavhengig av økonomi og sosial bakgrunn kan delta på idrettsarenaene.
Høyre ønsker å tilby gratis halleie for aktiviteter rettet mot barn og unge.
Høyre er opptatt av at alle barn og unge skal kunne delta i idretten. Det må også gjelde for barn og unge med funksjonshemminger. Derfor vil Høyre at det tilrettelegges på arenaene, og at det gis vilkår som gjør det mulig å tilby et godt tilrettelagt tilbud.

• Øke kommunal medfinansiering
• Bygge et fond til forskuttering ved søknad om tippemidler
• Gi gratis halleie til aktiviteter rettet mot barn og unge. Ordningen skal også omfatte natur og kunstgressbaner. Klubber som eier egne anlegg, skal gis en kompensasjon for tapt leieinntekt
• Som et minimum arbeide for at den økonomiske støtten til frivillige lag og foreninger som arbeider med barn og ungdom opprettholdes på dagens nivå
• Støtte tiltak med mål om livslang satsing på fysisk aktivitet
• Støtte en ordning der kommunens Frivilligsentral tar imot brukt idrettsutstyr til gratis utlån
• Støtte tiltak som kan bidra til at personer med funksjonshemminger kan ta del i idrett og andre organiserte aktiviteter
• Videreføre Aktiv Larvik som et gratis aktivitetstilbud først og fremst til barn og unge som ikke er en del av den organiserte idretten
• Bruke idretten aktivt i arbeidet med å integrere innvandrere
• Samarbeide for utvikling av regionale idrettsanlegg og arbeide for at et slikt anlegg kan lokaliseres til Larvik
• Arbeide for at ungdom med interesse for motorsport får en arena å trene på

11
• Innføre et «fritidskort» slik at alle barn gis anledning til å delta i fritidsaktiviteter

HELSE OG OMSORG
Helse- og omsorgstjenesten – kvalitet og kompetanse.
Larvik kommune må ha god kompetanse for å løse stadig flere komplekse og sammensatte behov hos brukerne våre. For å komme i mål med dette, er vi avhengige av godt samspill og samarbeid mellom aktørene. Vi mener at forebyggende arbeid, god kronikeromsorg, habilitering og rehabilitering er nøkkelord i dette arbeidet.
Larvik Høyre vil at grunnlinjen i tjenestene våre er godt forankret i offentlig sektor. Både organisasjoner, frivillige og private aktører er imidlertid nødvendige for å løse morgendagens utfordringer. De er dessuten et viktig supplement til det offentliges tjenesteproduksjon. Vi mener mangfold er viktig for å utnytte alle ressurser i tjenesteproduksjonen.
De ansatte er kommunens viktigste ressurs og må sees, høres og verdsettes. Larvik Høyre vil ha en god organisasjons- og arbeidskultur, basert på åpenhet, medvirkning og ærlighet.
Morgendagens eldreomsorg må bygges nå. God og riktig mat, aktiviteter, velferdsteknologi, helsehjelp og fellesskap skal sikre sammenheng i tjenestene. Samlet bidrar dette til et aldersvennlig samfunn, slik den nye kvalitetsreformen «Leve hele livet» legger opp til. Økt fysisk aktivitet har en betydelig forebyggende effekt på muskel- og skjelettplager, og må prioriteres høyt.
Tilrettelegging av frivillig innsats og en sterk hjemmetjeneste, med bruk av velferdsteknologi, ergoterapitjeneste og hjelpemidler, vil gjøre at brukere kan bo hjemme lengst mulig. Høyre vil at pårørende skal ha muligheter for innflytelse på hjelpetilbudet når en pasient ikke selv er i stand til å påvirke sitt behandlingsløp.
Vi trenger en styrket legevakt og flere øyeblikkelige døgnplasser, slik at vi kan redusere overliggerdøgn fra sentralsykehusene. I tillegg bør senteret romme ergo/fysioterapitjenester, helsehjelp og hjelpemiddelsenter.
Larvik Høyre vil prioritere etablering av et tverrfaglig lokalmedisinsk senter, med mulighet for fleksibel bruk tilpasset brukernes behov.
Høyre vil kjempe for at BPA-brukerne i større grad sikres bedre valgfrihet over egen fritid, og vil fortsette å kjempe for at de får rett til utenlandsopphold så vel som innenlandsopphold.

Larvik Høyre vil:
• Bygge opp et solid lokalmedisinsk senter med en styrket legevakt og tilstrekkelig antall øyeblikkelige døgnplasser
• Styrke det forebyggende helsearbeidet for barn og unge gjennom helsestasjon og skolehelsetjenesten
• Styrke psykologtilbudet og gi flere lavterskeltilbud

12
• Styrke pårørendes rolle når en pasient ikke selv er i stand til å påvirke sitt behandlingsløp
• Arbeide aktivt for å tilby flere kompetanseøkende tiltak for ansatte
• Sørge for god kvalitet i eldreomsorgen, som god og riktig mat, samt øke
aktivitetstilbudet
• Sikre et godt tilbud innen psykisk helsevern og rusomsorg
• Styrke ergoterapitjenesten slik at behovstrengende får hjelpemidler raskt
• Innrette fastlege-/ og fysioteratpitilbud slik at personer som er i arbeid, som enten er sykemeldte eller er i ferd med å falle ut av arbeidslivet prioriteres
• Sikre god geografisk fordeling av fastlegehjemlene i kommunen
• Legge til rette for at brukere av BPA (Brukerstyrt personlig assistent) skal kunne ha mulighet til både innenlands- og utenlandsopphold
• Fortsette å støtte Gurvika med et årlig driftstilskudd
• Skape «Gyldne måltidsøyeblikk»: Sørge for god mat og hyggelige omgivelser der beboerne spiser.
• Sammen med frivilligheten innføre et tilbud med «måltidsvenn» – og derigjennom legge til rette for at ensomme eldre får noen å spise sammen med.
• Satse på gruppetrening for eldre med begynnende funksjonsfall, eldre med nedsatt balanse eller falltendens, samt hverdagsrehabilitering.
• Styrke informasjonen til pårørende gjennom bruk av digital teknologi, for eksempel gjennom en nettside med aktuell og oppdatert informasjon

Folkehelse
Folkehelsearbeid handler om å utvikle et samfunn som fremmer befolkningens helse, trivsel, og sunne levevaner. Intensjonen er at folkehelsearbeid skal bidra til å forebygge psykiske og somatiske sykdommer, skader og lidelser. God folkehelse i Larvik er ikke bare avhengig av kommunen og det offentlige generelt, men også av en befolkning som tar ansvar for seg selv.
I Larvik – med sitt varierte og naturskjønne omland – ligger forholdene sjeldent godt til rette for et rikt friluftsliv basert på sosiale møteplasser og et mangfoldig nettverk.
En av hovedaktørene er Larvik og omegns Turistforening (LOT) som har nærmere 3.000 medlemmer i kommunen. LOT har dag- og overnattingshytter, samt et tur- og løypenett på ca. 300 km. fra Larviks kyst i sør til Skrimfjell i nord. Kommunen bør ha et tett samarbeid med LOT.
Larvik Høyre vil arbeide for:
• Et tettere samarbeid mellom kommunen, innbyggerne og frivillige organisasjoner som aktivt organiserer friluftsliv med naturopplevelser og mosjon til fremme av livskvalitet og styrking av fysisk og psykisk helse
• At kommunen skal ha et nært samarbeid med Larvik og Omegns Turistforening (LOT) i sitt arbeid med å fremme interesse for naturopplevelser og folkehelse
• Samarbeide nært med kommunens jeger- og fiskeforeninger, i sitt arbeid for å fremme friluftsliv
• Legge til rette for økt padling i kommunen, både til sjøs, i Lågen, og i innsjøer som Hallevannet

13
• Arbeide for opprettelse av rasteplasser langs Lågen og kystlinjen, til glede for både gående og padlende
• Ferdigstillelse av planlagt gang- og sykkelvei både i Tjølling og Brunlanes. Sørge for at sykkelveistrekningen Hem-Santra reguleres, slik at også denne kan oppnå fylkeskommunal finansiering
• Sikre kommunens kompetanse innenfor naturforvaltning og friluftsliv
• Å medvirke til å utvikle området rundt Farris Naturskole til et viktig treningsfelt og læringsarena for barn og unge både i skoletid og fritid

KULTUR, KIRKE OG FRIVILLIGHET
Kultur og frivillighet
Frivillighet, kultur og fritid skaper mening i hverdagen, møteplasser mellom mennesker og følelser for og tilhørighet til stedet vi bor.
Å delta i frivillig aktivitet har samtidig store folkehelsegevinster, fysisk så vel som psykisk. Frivillige organisasjoner kan bidra på mange områder, men det må skje på frivillighetens premisser.
Larvik Høyre mener hovedsatsingen på kulturfeltet skal gjøres gjennom kultur i oppvekstløpet, kultur og folkehelse, og kultur som driver i steds- og byutviklingen i kommunen vår.
Poesiparken har etablert seg som en viktig del av Larviks kulturtilbud. Parken har fått internasjonal oppmerksomhet og er et meget godt eksempel på et privat initiativ, som med relativt begrenset offentlig støtte, har utviklet seg til en merkevare for Larvik. Larvik Høyre vil fortsette å gi støtte slik at Poesiparken kan utvikle seg ytterligere.

Larvik Høyre vil:
• Støtte frivilligheten, slik at lag og foreninger kan ha fokus på aktiviteten, mer enn arbeidet med å finne finansiering og støtteordninger
• At kommunens skoler skal være lokale samlingspunkter. Skolene bør der det er hensiktsmessig kunne benyttes av ulike kulturaktører,
• Utrede en portal for utleie av lokaler i kommunen for frivillige organisasjoner
• Styrke kunstfagene i oppvekst- og opplæringsløpet
• Bidra til at talenter innen ulike kulturaktiviteter får gode utviklingsmuligheter
• Skape et inkluderende miljø for barn og unge, med kunst og kultur som verktøy
• Sikre at NAV og helsetjenestene informerer om frivillige tilbud
• Støtte opp om Poesiparken og Poesiparkens venners arbeid
• Samarbeide med frivillige organisasjoner for å skape aktivitetstilbud og møteplasser i eldreomsorgen
• Samarbeide med næringsliv og fylkeskommune om å videreutvikle Newtonrommet og Matteparken til et regionalt realfagssenter i Larvik. Flere barn og unge skal oppleve mestring i fag, som ofte oppleves som teoretiske og vanskelige. Dette reduserer frafall i videregående opplæring

14
Kirke
Kirkene i kommunen er en sentral bærer av vår kristne kulturarv, og kommunens økonomiske ansvar knyttet til drift er regulert gjennom Kirkeloven. Larviks ulike kirkesamfunn spiller også en viktig rolle gjennom sine mange fritidstilbud og aktiviteter. Larvik har mange kirkebygg av varierende alder, og vi ønsker å ta vare på dem på best mulig måte. For å få til dette vil vi arbeide for en statlig støtte til vedlikehold av middelalderkirker.

Larvik høyre vil:
• Støtte til kirkens barne- og ungdomsarbeid
• Legge til rette for kirkens diakonale virksomhet
• Sørge for at kirkebyggene og kirkegårdene holdes i god stand
• Legge til rette for at barnehager og skoler kan delta på jule- og påskegudstjenester
• Bidra til kontakt og samarbeid mellom de ulike trossamfunn i kommunen
• Sørge for tilstrekkelige sikkerhetstiltak i våre kirkebygg
• Arbeide for en statlig støtte til middelalderkirker

SAMFERDSEL
Larviks plassering ved havet, med gode jernbane- og veiforbindelser, gjør at kommunen har et konkurransefortrinn fremfor mange andre kommuner. Larvik kommune har også en svært sentral plassering i den nye regionen. Samferdsel er en viktig forutsetning for at Larvik skal kunne utvikle seg i fremtiden, både som bosted og næringslivskommune.
I kommende periode blir det viktig å sørge for at fremdriften i Intercity-utbyggingen i Larvik holdes oppe. For Larvik Høyre er det viktig å sørge for at den nye stasjonen blir et trafikknutepunkt, der man samler jernbane, buss og taxi på ett sted og sørger for tilstrekkelig antall parkeringsplasser.
I tillegg til satsing på sjø, bane og vei, er det viktig å lage et godt samferdselssystem for syklister og gående. Larvik Høyre ønsker derfor å fortsette utbyggingen av gang- og sykkelveier i kommunen, og bygge ut de mest trafikkfarlige strekningene først.

Larvik Høyre vil:
• Arbeide for realisering av ny sentrumsnær jernbanestasjon i Larvik som et
kollektivknutepunkt, med tilstrekkelige parkeringsarealer
• Arbeide for at ekspressbussene på E18 stopper enten på jernbanestasjonen, eller på en tilrettelagt holdeplass på Farriseidet
• Arbeide fremtidsrettet med å videreutvikle mulighetene til Larvik Havn
• Ha ferdigstillelse av planlagt gang- og sykkelvei både i Tjølling og Brunlanes (mellom HemSantra og mellom Stavern og Helgeroa) i løpet av neste 4-års periode
• Arbeide for at det bygges ny bro over Lågen sør for Bommestad
• Arbeide for firefelts vei fra E18 langs Elveveien til Larvik havn, og nytt Øya-kryss
• Opprette flere ladepunkter for elbil og el-sykler i Larvik
Sørge for at Larvik kommune benytter nullutslippsbiler der det er hensiktsmessig

15
BLÅGRØNNE LARVIK – KLIMA OG MILJØ
Det følger naturlig av Høyres konservative tankesett å etterlate kloden vi overtok fra våre forfedre i minst like god stand til våre barn. Skal vi nå målet om 40 prosent reduksjon i klimagassutslipp innen 2030, må vi ha en offensiv klima- og miljøpolitikk både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Høyre ønsker å bruke markedet i klimaets tjeneste og følge prinsippene om at forurenser betaler. Vi arbeider for at det både skal lønne seg, og være enkelt å gjøre miljøvennlige valg i hverdagen. Larvik Høyre ønsker at vi skal bruke offentlige innkjøpsordninger og regelverk for å i større grad ta i bruk miljøvennlige løsninger. Vi vil føre en miljøvennlig arealpolitikk og legge til rette for at persontransportveksten tas med kollektivtransport, sykkel og gange.
Larvik er en av Norges mest solrike kommuner, og Larvik Høyre ønsker å lansere et nasjonalt foregangsprosjekt innen solenergi i samarbeid med campingnæringen. Dette for å stimulere til grønnere turisme og verdiskaping.
Vi vil prioritere bevaring av verdifull matjord og stimulere til etablering av grønn næringsvirksomhet.

Transport
• Arbeide for at kollektivtilbudet i Larvik og omegn forbedres og reflekterer Larviks sentrale plassering i det nye fylket Vestfold og Telemark
• Bygge flere ladepunkter både på offentlige parkeringsplasser og i samarbeid med private
• Legge til rette for lading i borettslag
• Stille krav til lademuligheter på alle nye nærings- og handelsbygg
• Sikre maks halv sats for utslippsfrie kjøretøy på p-plasser
• På sikt skifte ut alle kommunens kjøretøy med utslippsfrie løsninger/fornybart drivstoff
• Arbeide for at bolig- og næringsutvikling i kommunen primært skjer i tilknytning til kollektivknutepunkt og kollektivårer
• Stimulere til samkjøring
• Satse på Larvik som SmartBy, blant annet gjennom intelligente transportsystemer (ITS) for å utnytte transportkapasiteten mer effektivt
• Fortsette arbeidet med miljøsertifisering og elektrifisering av Larvik Havn
• Stimulere til veivasking, som både bidrar til bedre luftkvalitet og mindre spredning av mikroplast fra bildekk

Areal
• Føre en miljøvennlig arealpolitikk
• Bruke porøse flater som gress, grus og stein for å bedre dreneringen rundt bygg
• Bevare og verne byenes parker og grøntområder mot utbygging
• Tilrettelegge for energistasjoner med hurtiglading, hydrogen og biodrivstoff
• Vurdere å erstatte søppelbøttene i gatene og parkene med små̊returpunkter for glass, plast, papir og tomflasker

16
Bygg
• I samarbeid med utbyggere og næringsliv bidra til innovative, grønne forbildeprosjekter, som for eksempel Powerhouse og FutureBuilt
• Bidra til grønn omstilling gjennom kommunens egen eiendomsstrategi
• At nye kommunale bygg som hovedregel skal være Plusshus
• Installere solenergi på egnede kommunale bygg med smart energistyring og ladeløsninger
• Prioritere bruk av fornybare byggematerialer, som massivtre
• Vurdere grønne tak der det er hensiktsmessig
• Fase ut all fossil oppvarming i egne bygg
• Oppgradere energistandarden i egne bygg med mål om passivhusnivå
• Ha fossilfrie anleggsplasser som hovedregel ved utbygginger

Annet
• Stille krav til redusert matsvinn i kommunale tjenester som eldrehjem og skoler, i tråd med målet om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030
• Miljøsertifisere all kommunal virksomhet innen 2023
• Sikre grønnere finansforvaltning
• Stimulere til gjenbruksordninger
• Videreføre det regionale samarbeidet med Greve Biogass
• Holde strandsonen åpen og tilgjengelig for allmennheten
• Sikre gode og kostnadsfrie innleveringsordninger for søppel fra strandrydding
• Innføre oppsamlingsplikt for gummigranulat på kunstgressbaner
• Oppfordre til aktiv bruk av naturen og derfor tillate at det i noen friområder settes opp installasjoner til bruk i idrett og aktivitet
• Legge til rette for god skogforvaltning i samarbeid med skogeierne

INTEGRERING
En god integreringsprosess og et velfungerende samfunn forutsetter en felles forståelse for norsk samfunn og kultur. Det er en selvfølge at det stilles krav til norskkunnskap og forståelse for det norske samfunnet når man oppholder seg i Norge over tid.
Den norske velferdsmodellen er avhengig av høy arbeidsdeltakelse, og flere innvandrere må inkluderes i arbeidslivet.
Integrering er en toveisprosess hvor myndighetene skal sikre gode muligheter og den enkelte innvandrer må stille opp med egeninnsats.
Det krever en særlig innsats fra hver enkelt som lever i Norge. Frivillige organisasjoner spiller en viktig rolle i integreringsarbeidet, og Høyre vil legge til rette for at disse har gode rammevilkår for virksomheten sin.
Larvik har en utviklingsorientert og faglig sterk Norskskole som mange andre kommuner ser til. Larvik Høyre vil bidra til å styrke Norskskolen ytterligere.

17
Larvik Høyre vil:
• Videreutvikle samarbeidet med fylkeskommunen med mål om å kombinere grunnskole for voksne, norskopplæring, praksis og videregående fag som vil føre frem til fagbrev
• Fortsette satsingen på livsmestring som for eksempel «Klart jeg kan», som en obligatorisk del av introduksjonsprogrammet
• Vurdere behov for videre introduksjonsprogram allerede etter ett år, for å sikre rask overgang til arbeid eller utdanning
• Etablere et enda tettere samarbeid med fylkeskommunen for å sikre et helhetlig utdanningsløp
• Samlokalisere introduksjonsprogram, voksenopplæring og NAV, for å sikre bedre samspill og fleksible tilbud for deltakerne
• Støtte prosjekter som idrettslag og andre frivillige organisasjoner setter i gang for å få flere innvandrerungdommer med i idrett og andre fritidsaktiviteter
• Sikre et godt samarbeid med religiøse ledere og foreninger for å øke kunnskapen om demokrati og likestilling og forebygge negativ sosial kontroll, vold og overgrep, radikalisering og voldelig ekstremisme
• Vurdere å innføre obligatorisk hjemmebesøk til foreldre som gjentatte ganger ikke møter på skolens foreldremøter og utviklingssamtaler. Der det er behov, bør besøket skje i samarbeid med migrasjonsrådgiver og/eller tolk
Bidra til deltagelse av innvandrerkvinner fra Larvik i Røde Kors Stellaprosjekt i Vestfold ved å spre kunnskap om prosjektet i NAV og andre kommunale virksomheter

EN INNBYGGERORIENTERT KOMMUNE
Folkevalgtes og administrasjonens ansvar
Larvik Høyre vil føre en langsiktig og forutsigbar politikk som grunnlag for vekst og utvikling.
Kommunen skal ha en god organisasjons- og arbeidskultur, basert på åpenhet og ærlighet med trygg
og god kommunikasjon.
Kommunens politiske organisering må sikre åpne, demokratiske prosesser der gjennomføringskraft
vektlegges. Høyre vil ha et sterkt formannskap forstrategiske beslutninger og godt, løpende tilsyn
med den kommunale virksomheten. Dette skal sikre koordinering og kraft i utviklingsoppgaver og
markedsføring av kommunen, slik at kommunen sikres en positiv fremtidig vekst. De folkevalgtes
ulike samarbeidsarenaer skal preges av respekt og toleranse for både politiske kollegaer og
representanter for administrasjonen, der hovedhensikten er å sammen skape vekst og velferd for
kommunens innbyggere.
Både folkevalgte og administrasjon skal være proaktive og teste ut nye og innovative
samarbeidsmodeller som gir økt involvering og medbestemmelse slik at tjenestetilbudet blir best
mulig.

18
Trygg styring
Høyre behandler skattebetalernes penger med respekt og unngår å belaste husholdninger og
arbeidsplasser med unødige skatteregninger. Derfor skal vi hele tiden sette tæring etter næring og
søke etter nye måter å drive kommunen på, slik at vi får bedre tjenester for kommunens ressurser.
Om flere innbyggerhenvendelser løses digitalt, vil kommunikasjon med innbyggere og næringsliv bli
enklere, raskere og mindre ressurskrevende.
Tjenester som ytes av kommunen, vil stå overfor økte forventninger og krav til kvalitet, økt
tjenestebehov og stigende utgifter. Vi er derfor opptatt av å holde den kommunale gjelden under
kontroll, slik at pengene går til velferdstjenester, ikke til å betale renter og avdrag.
Larvik Høyre vil:
• Bli en klarspråkkommune som kommuniserer med innbyggerne på en enkel og tilgjengelig
måte
• Drive en nøktern og forutsigbar økonomistyring som holder kontroll på kostnader og gjeld