10 gode grunner til å stemme Høyre i Larvik

1. Vi vil fjerne den usosiale eiendomsskatten

Skatten påvirker ikke bare de som har høye inntekter, men også barnefamilier med anstrengt økonomi og eldre som har bodd i sine hjem i mange år. For mange kan eiendomsskatten være en betydelig økonomisk byrde, spesielt når det tas i betraktning at eiendomsverdien kan være høy, mens inntekten er lav. Vi ønsker at du skal kunne beholde mer av din egen inntekt, og ha et rettferdig skattetrykk!

2. Vi vil tilrettelegge for bofellesskap for eldre

En økende eldre befolkning og endringer i familiestrukturer har ført til økt behov for tilpassede omsorgs- og boformer. Bofellesskap for eldre har vist seg å være et effektivt og positivt tiltak for å imøtekomme disse behovene. Slike bofellesskap gir eldre en trygg og sosial boform der de kan opprettholde sin selvstendighet og samtidig ha tilgang til nødvendig omsorg og fellesskap. Ved å bo i et fellesskap med andre eldre, kan de dele erfaringer, opprettholde sosiale relasjoner og unngå ensomhet, noe som er særlig viktig for deres mentale og fysiske helse. Vi vil at det skal være godt å bo i Larvik – hele livet!

3. Vi vil fortsette realfagsatsningen

Realfagssatsning i skolen er avgjørende for å sikre en solid utdanning og forberede elevene på fremtidige utfordringer. Realfagene legger grunnlaget for kritisk tenkning, problemløsningsevner og innovasjon. Gjennom realfagene utvikler elevene analytiske ferdigheter og en dypere forståelse av verden rundt dem. Satsning på realfagene gjennom Pi-parken og Newton-rommet er dermed essensielt for å fremme kunnskap, bidra til teknologisk utvikling og forberede elever på arbeidsmarkedets behov i en stadig mer teknologidrevet verden.

4. Vi vil ha et mer familievennlig barnehageopptak

Dagens barnehageopptak oppleves som vanskelig for mange barnefamilier. Et familievennlig barnehageopptak to ganger i året gir familier større fleksibilitet og muligheter til å tilpasse barnehagestart til deres individuelle behov. Ved å ha to opptaksrunder i året blir det lettere for foreldre å planlegge og koordinere familielivet, arbeidssituasjonen og eventuelle søsken. Dette bidrar til å redusere stress og gi en mer smidig overgang for både barn og foreldre. Med to opptaksrunder øker sjansene for at flere familier får plass i den ønskede barnehagen, uavhengig av når de trenger omsorgstilbudet.

5. Vi vil bygge ishall

En spillemiddelfinansiert ishall i Larvik vil legge til rette for økt aktivitet og breddeidrett innen ishockey og skøytesport, samtidig som det fremmer fysisk aktivitet og sosialt samvær. En moderne ishall kan tiltrekke seg arrangementer og konkurranser, bidra til turisme og stimulere lokal økonomi. Den vil også være et trygt og inkluderende tilbud for barn og unge i nærmiljøet, fremme fellesskap og personlig utvikling.

6. Vi vil møte frivilligheten på en positiv måte

Vi vil møte frivilligheten på en positiv måte gjennom støtte og veiledning, og dette inkluderer en satsning på nærmiljøpotten. Ved å styrke og videreføre nærmiljøpotten kan vi gi frivillige organisasjoner og initiativer nødvendig økonomisk støtte til å realisere sine prosjekter og aktiviteter. Dette vil ikke bare bidra til å skape et aktivt og engasjert lokalsamfunn, men også gi rom for utvikling og vekst av ulike tiltak som gagner innbyggerne. Gjennom veiledning og rådgivning vil vi også bidra til å styrke organisasjonenes kompetanse og bærekraft, slik at de kan fortsette å utgjøre en verdifull del av det lokale samfunnet.

7.Vi vil revitalisere Larvik indre havn sammen med privat initiativ

Vi vil revitalisere Larvik indre havn og ser verdien av å samarbeide med privat initiativ for å oppnå dette. Gjennom et sterkt partnerskap mellom det offentlige og private sektorer kan vi utnytte ressursene og ekspertisen som finnes i næringslivet for å skape et levende og attraktivt område. Vi vil legge til rette for investeringer og utvikling av næringsvirksomhet, kulturtilbud og fritidsaktiviteter som vil bidra til å skape et pulserende og mangfoldig miljø ved havnen, som vill tiltrekke seg besøkende og turisme, men også gi Larviksfolk et sted å stolt kalle sitt eget.

8. Vi vil utvikle Herregårdshagen til å bli en kulturattraksjon

Vi mener at Herregårdshagen kan å bli en kulturattraksjon som vil berike byen vår. Ved å investere i videreutvikling og restaurering av Herregårdshagen, vil vi skape et samlingspunkt for kultur, rekreasjon og opplevelser. Vi ønsker å tilrettelegge for ulike arrangementer, konserter, teaterforestillinger og kunstutstillinger i denne historiske hagen. Gjennom samarbeid med lokale kunstnere, kulturliv og frivillige organisasjoner, vil vi legge til rette for et rikt og variert kulturprogram som vil tiltrekke seg både lokalbefolkningen og besøkende.

9.Vi vil satse på sykkel- og gangvei

Vi i Larvik Høyre ser viktigheten av å satse på sykkel- og gangveier for å fremme bærekraftig transport og øke trafikksikkerheten. Vi vil prioritere prosjektet Hem-Santra og sikre at det blir utviklet til en trygg og attraktiv rute for syklister og gående. Videre vil vi ferdigstille sykkel- og gangveien mellom Stavern og Helgeroa, som vil gi innbyggerne og besøkende en flott mulighet til å nyte kystlandskapet på en aktiv og miljøvennlig måte. Ved å investere i slike infrastrukturprosjekter, legger vi til rette for sunnere og mer bærekraftige transportalternativer samtidig som vi fremmer helse, trivsel og turisme i vår vakre kommune.

10.Vi vil oppgradere alle skolers og barnehagers uteareal

Vi vil gi barn og unge gode utemiljøer for lek, læring og utfoldelse. Derfor vil vi oppgradere utearealene på skolene og ved barnehagene. Ved å modernisere og forbedre uteplassene kan vi skape inspirerende og trygge omgivelser som stimulerer til aktivitet, sosialt samspill og naturforståelse. Dette inkluderer oppgradering av lekeområder, grøntområder, idrettsfasiliteter og eventuelt tilrettelegging for natur- og miljøundervisning. Vi ser på utemiljøene som en viktig del av barns utvikling og trivsel, og gjennom disse oppgraderingene ønsker vi å legge til rette for en pedagogisk og innbydende atmosfære der barn og unge kan vokse og lære på best mulig vis.