Hjertesaker

Sammen skaper vi den beste folkehelsekommunenLier Høyre vil at det skal være enkelt for alle å ta sunne valg i hverdagen, gjennom aktivitet, tilhørighet og fellesskap. Det innebærer at vi må fortsette å satse på flere sosiale møteplasser og et rikt aktivitetstilbud. Å ha et godt og systematisk samarbeid med organisasjoner og frivillige betyr mye for alle i kommunen.Det forplikter å være kåret til tiårets friluftslivskommune, og Høyre vil styrke vårt arbeid for friluftsliv for alle.Vi vil satse på forebyggende arbeid for folk i alle aldre med ulike behov, inn i barnehager, skoler, fritidsaktiviteter og i kommunale virksomheter.Lier Høyre mener omsorgen for våre seniorer skal innebære helsehjelp, aktivitet, fellesskap og god mat. Lier skal være et aldersvennlig samfunn; vi vil «Leve hele livet».God folkehelse handler også om å legge til rette for arbeidsplasser, gode bomiljø i hele Lier, trygg og effektiv samferdsel og inkludering.Les om de andre hjertesakene, eller les videre for mer om sammen skaper vi den beste folkehelsekommunen.Trygg og glad oppveksthttps://hoyre.no/viken/lier/aktuelt/trygg_og_glad_oppvekst/Lokale arbeidsplasserhttps://hoyre.no/viken/lier/aktuelt/lokale_arbeidsplasser/

Slik vil vi sammen skape den beste folkehelsekommunen

Lier Høyre vil:

• Fortsettesuksessen med utlånsordningen av sportsutstyr og åpne fritidstilbud for alle gjennom BUA.
  • Sikre godemøteplasser for ungdom i hele Lier, særlig ungdomsklubber og god nokhallkapasitet.
  • Innførefritidskort eller fritidsapp som gjør det lettere for alle barn og unge å deltapå fritidsaktiviteter.
  • Arbeide for godløype- og sti-informasjon både på trykk og gjennom nettstedet“Lieropplevelser”.
  • Tilby god tilgangtil skog og mark hele året, bl.a. ved å opprettholde høy kvalitet påpreparering av skiløyper og vedlikehold av turstier.
  • Sikreallmennhetens tilgang til badeplasser og friluftsområder, og sørge forbadebrygger.
  • Bedre turstiene og åpne opp langs Lierelva, med mål om tursti langs elva, særlig fra Lierbyen til Gilhus.

• Videreutvikletilbud som Ungdomshjelpa, gode helsesøstertjenester og lavterskeltilbud forbarn og unge.
  • Innføre et støttetilbud til barn med foreldre som er alvorlig syke eller har nedsatt funksjonsevne.

• Videreutvikle Kulturskolen som et tilbud innen kunst, kultur, dans, teater og musikk for barn og unge.
  • Vurdere å innføreen ordning for kostyme- og rekvisittlager, med gratis utlån som iBUA-ordningen.
  • Sikre at NAV oghelsetjenestene informerer om frivillige tilbud til personer som har behov forå inkluderes i sosiale aktiviteter.
  • VidereføreFrivilligbørs som møteplass mellom frivilligheten, næringslivet og offentligevirksomheter.
  • Videreutviklebibliotektjenestene ved bl.a. at hovedbiblioteket flyttes til gateplan forlettere tilgjengelighet.

• Være positiv tiletablering og videreutvikling av flere idretts- og hallanlegg på egnet sted isamarbeid med idretten og andre relevante samarbeidsaktører.

• Jobbe sammen medseniorene for nytt seniorsenter.
  • Sørge for god dekning av kompetent og tilstrekkelig helsepersonell på kommunens ulike institusjoner.
  • Fortsette arbeidet for bruk av velferdsteknologi, i som for eksempel trygghetsalarm, digitalt nattilsyn, multidosedispensere, e-låser og digital avstandsoppfølging, for å sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne og seniorer kan mestre egen hverdag og bo hjemme lenger dersom de ønsker det.

• Vurdere nye digitale løsninger som kan styrke innbyggernes medvirkningsmulighet.
  • Legge til rette for sykkelparkeringer ved kommunale virksomheter og kreve sykkelparkering ved private virksomheter.
  • Jobbe for at det innføres et ekspressbuss-system til de viktigste kollektivpunktene i Lier og omegn.
  • Arbeide fortrafikksikre løsninger og trygge skoleveier, slik at vi unngår skader og tap avmenneskeliv.
  • Arbeide for at statenfullfører støyskjermingen i henhold til den vedtatte kommunedelplanen forstøyskjerming langs E18 gjennom Lier.
  • Arbeide for at E134blir fullført fra Dagslett til E18 så snart som mulig, og jobbe for en løsningsom skåner dyrka mark og bomiljø i størst mulig grad.
  • Sørge for å gjennomføreen sammenhengende kyststi fra Drammen til Røyken gjennom Lier.