Høyre som kulturparti – Frank Yggeseths landsmøteinnlegg 2019

– Frivillighet, idrett og Kulturaktiviteter fremmer folkehelse. Høyre som et kulturparti støtter opp om kulturen lokalt og nasjonalt.

Landsmøtedelegater,

Vår kulturarv er den historiske plattform som vårt samfunn er bygget på. De fleste elementer som har tradisjoner vil følgelig være en del av vår kulturarv. Kulturarven er også det som danner den røde tråden mellom fortid, nåtid og fremtid.

I Norge står frivilligheten spesielt sterkt. Vår mangfoldige Frivillighetskultur danner et solid grunnfjell i det folkelige kulturengasjement, gjennom innsats i våre mange forskjellige kulturorganisasjoner, fra historielag, husflidsforeninger, korps, musikk- og teatergrupper og ikke minst innenfor breddeidretten. Derfor er det uheldig når kulturtilbudet for våre innbyggere, blir den økonomiske salderingsposten i våre budsjettrunder.

Frivillighet, idrett og Kulturaktiviteter fremmer folkehelse. Høyre som et kulturparti støtter opp om kulturen lokalt og nasjonalt. Innledningen til kulturavsnittet bør strammes opp og knytte viktigheten av kultur opp mot tilhørighet til lokalsamfunnene og den folkelige kulturen opp mot folkehelseperspektivet.

Kultur har både en egenverdi i seg selv og kan også være et instrument for å oppnå andre ønskelige samfunnseffekter, slik som å stryke folkehelsen. Vi ber om landsmøtets støtte til endringsforslag 150X. Dette tillegget kunne vært tatt inn i andre deler av prinsipprogrammet, men vi fant den mest naturlige plasseringen under kulturell bærekraft.