Lier Høyre har sendt inn resolusjonsforslag om E134 – Må prioriteres!

Lier Høyre har sendt inn resolusjonsforslag til Viken Høyre om at E134 må prioriteres i kommende NTP —Nasjonal Transport Plan. Se resolusjonen her!Vedtas resolusjonen på Viken Høyre sitt årsmøte sendes resolusjonen videre til Høyres landsmøte. Vedtas resolusjonen også på landsmøtet blir det Høyres offisielle politikk.

Resolusjon til Viken Høyres årsmøte – Oslofjordforbindelsen

E134 fra E6 til E18 er en svært viktig trase for å avlaste hovedstadsområdet for ytterligere biltrafikk. Oslofjordforbindelsen ble under planleggingen fremhevet som et prosjekt der hele veistrekningen fra Østfold til Buskerud skulle sees som en helhet. Fortsatt mangler fullføring av strekningen fra Dagslett i Asker til E18 i Lier kommune. Med fullføring av nytt løp i Oslofjordtunnelen vil det bli ytterligere trafikkvekst. Prosjektet fra Dagslett til E18 er en del av dagens NTP, og må sikres tilstrekkelig midler i kommende NTP.

Det er i dag en årsdøgntrafikk på 18 500 kjøretøy langs dagens vei gjennom Engersand og Gullaug i Lier. Ca 9,5 % av kjøretøyene er tyngre kjøretøy. Veien er smal og går gjennom boligfelt hvor blant annet barn må krysse veien på vei til og fra skole. Årsdøgntrafikken er så høy at det tilsvarer at all trafikk på nordgående eller sørgående løp på E18 gjennom Asker og Bærum blir sluset inn i området. Dette skaper også kø og lekkasjetrafikk på lokalveiene og boligområdene i Asker.

Strekningen har mange ulykker og er belastet med tunge kjøretøy som blir stående på vinterføre både i Asker og Lier..

Det er viktig at hele Oslofjordforbindelsen sikres tilstrekkelige midler i NTP for å:

– gi næringslivet en enklere og mer forutsigbar hverdag,

– reduserer antall ulykker,

– avlaster E18/E6,

– sikrer en trygg skolevei,

– bedrer bokvaliteten for de som bor langs dagens trasé og i områder utsatt for betydelig lekkasjetrafikk.