Rus, narkotika og kriminalitet er hverdagen for stadig flere unge

Det ble en fin og sterk opplevelse da Lier Høyre kommunestyregruppe og styret fikk en førpremiære på filmen Miseria. Både før og etter filmen kom det sterke personlige historier og innspill på hvordan en kan forebygge narkotika og kriminalitet blant unge.

Miseria – Sterk film om rus og kriminalitet, og hvor vanskelig det er å komme ut av et kriminelt gjengmiljø. Premiære høsten 2024

Filmen Miseria om Sebastian Staksets liv ble en fin, intens, sterk og ekte opplevelse som bidrar til ettertanke for alle.

Hensikten med arrangementet var å oppdatere politikere for hvordan de kan møte rus, narkotika og kriminalitet, og hvordan et lokalsamfunn kan bidra til å hindre at begynnende kriminalitet utvikler seg til «svenske» tilstander.

Hallvard Erstad og Stig Morten Seiersted fra Lier Høyre innledet møtet. Stig Morten fortalte om sine egne erfaringer om det å komme ut av en kriminell løpebane. Han påpekte at det er veldig viktig å gi tillit og gi de unge tro på at de kan komme ut av en ond sirkel med rus, narkotika og kriminalitet. Han ser en skremmende utvikling av at veien fra uskyldig førstegangsbruk på en fest til gjengkriminalitet blir kortere og kortere. Sosiale medier er en meget sterk driver til dette, sammen med musikk som glorifiserer narkotika og kriminalitet.

Filmen Miseria gir en sterk fremstilling av det å være i et kriminelt gjengmiljø, og hvor vanskelig det er å komme ut av miljøet selvom en gjerne vil. Det er en film som både er en advarsel til unge og gi håp selvom alt ser svart ut. Filmen er blitt vist for innsatte, der den skaper dype spor og gjenkjennelse på hvordan livet i et gjengmiljø er. Filmen vil ha premiære på norske kinoer høsten 2024.

Marita stiftelsen var sterkt representert på møtet. «Maritastiftelsen er en ideell, tverrkirkelig og diakonal stiftelse som jobber for å motarbeide utenforskap. Vi bistår personer med rusproblemer, mennesker som vil ut av livskontrollerende forhold, og støtter mennesker med ulike psykiske, sosiale og fysiske utfordringer.»

Etter filmvisningen fortalte Sebastian Staksets om filmen tilblivelse og hensikten med filmen. Det var også en innledning til debatt etter filmen om hva lokal politikere kan gjøre for å motvirke den skremmende utviklingen.

I debatten kom det frem hvor viktig det er å ha et godt barnevern, NAV som bidrar til å få unge ut i jobb og følge de unge opp over tid. Mobilfritt skole ble det sterkt oppfordret til å innføre så raskt som mulig for å hindre den sterke innvirkingen fra sosiale medier.

En rørt Leder av Lier Høyre Berit Solberg takket til slutt filmfremvisningen for at de delte sine livserfaringer. Rørtheten skyldes ikke over det de hadde gjort – det ansvaret hadde de tatt selv, men måten de hadde kommet ut av det på ved faktisk å ansvarligegjøre seg selv og sine handlinger. Det er også et viktig budskap fra Stig Morten Seierstad. En må ansvarlige gjøre seg selv for sine handlinger. Det er en viktig start for å starte en vei ut av en tilværlese med rus, narkotika og kriminalitet.