Politisk plattform 2019 – 2023 H+Frp+Sp+Krf

Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er enige om å samarbeide de neste fire årene.

Innledning

Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ønsker et bredest mulig samarbeid for et styringsdyktig flertall som i all sin politikk har innbyggernes beste i fokus. Vi vil arbeide for å finne brede forlik som gir gode løsninger som tar hensyn til innbyggernes behov innenfor de rammer som gis av sentrale føringer og egen økonomi.

Partiene vil tilstrebe et raust, åpent og inkluderende samarbeid der partiene skal ha anledning til å vise frem egen politikk og egenart.

Overordnet

1. Ta hele Lier i bruk ved å legge til rette for å bo i hele kommunen og opprettholde tjenestetilbud som bl.a. skole- og barnehagetilbud nær der folk bor.
  2. Ivareta Grønne Lier gjennom ansvarlig forvaltning av alle typer naturressurser herunder vårt klima, dyrket mark og artsmangfold.
  3. Ta vare på vår kulturarv og umistelige verdier som for eksempel omsorg for de svakeste blant oss.
  4. Skape det gode samfunn i et samspill mellom det enkelte menneske, frivillige organisasjoner, private og offentlige virksomheter. Brukermedvirkning bør tilstrebes og utvikles på alle politikkområder.
  5. Følge opp og holde seg til kommunens visjon, vedtatte planer (kommuneplanen, energi- og klimaplan, m.m.), etiske retningslinjer og reglementer.
  6. Ta beslutninger basert på et anerkjent kunnskapsgrunnlag.
  7. Ivareta Grønne Liers identitet ved fortsatt å være egen kommune.

Økonomi

1. Følge kommunens økonomiske handlingsregler knyttet til netto driftsresultat, økonomiske buffere og lånegjeld.
  2. Ikke innføre eiendomsskatt.
  3. Starte politisk arbeid med neste års budsjett i forbindelse med første tertialrapport.
  4. Sette av penger til vedlikehold av infrastruktur (veier, bygg, ledningsnett, m.m.).
  5. Legge langsiktige investeringsplaner basert på behovskartlegginger.

Viktige politiske prioriteringer

1. Utarbeide et eget klimaregnskap for konkret oppfølging av enkelttiltak som gir lavere klimagassutslipp.
  2. Arbeide for å bedre og enklere kollektivtransporttilbudet i hele kommunen.
  3. Sikre trygge skoleveier i hele kommunen.
  4. Arbeide for en mobbefri hverdag i skole og barnehage – innføre en ordning med mobbeombud.
  5. Sikre vern av dyrket og dyrkbar jord.
  6. Sikre Lierelva som vannressurs for jordbruksvanning og som fiskeelv.
  7. Holde framdriften i utviklingen av Fjordbyen.
  8. Hele Lier må sees og brukes.
  9. Legge vekt på næringslivets betydning som grunnlag for vår velferd.
  10. Utarbeide egen plan for fiberdekning i hele Lier.
  11. Rullere Handlingsplan mot barnefattigdom.
  12. Videreutvikle Sunne og Aktive Liunger-modellen.
  13. Styrke tilbudet til, og ivareta rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne.
  14. Redusere bruk av sosialhjelp ved å arbeide for overgang til arbeid eller varige ytelser.
  15. Arbeide for en heltidskultur i kommuneorganisasjonen og fortsatt innsats for å redusere sykefraværet.
  16. Videreutvikle samarbeidet med fagforeningene gjennom partssammensatt utvalg og trepartssamarbeid.
  17. Realisere Fosshagen II som en del av det kommunale tjenestetilbudet/drift.
  18. Evaluere den kommunale selskapsstrukturen med sikte på best mulig kvalitet i alle ledd av tjenesteproduksjonen i løpet av 2020.
  19. Intensivere arbeidet for å redusere støybelastningen i utsatte områder.
  20. Arbeide for realiseringen av Matriket.
  21. Arbeide for å utvikle oppvekstsentre som en trygg, aldersblandet og pedagogisk tilpasningsdyktig plattform fra barnehagestart til avsluttet barneskole.
  22. Utvikle kommunens satsing på energieffektive og miljøvennlige bygg.
  23. Implementere reformen Leve hele Livet som en del av Helse-, omsorg- og velferdsplanen.
  24. Arbeide for en løsning for E134 som tar mest mulig hensyn til dyrkede områder og eksisterende bebyggelse.