Barn og unge er Høyres budsjettvinnere!

I disse dager skal vi vedta nytt budsjett for innbyggerne i Lillestrøm. Høyre viser i vårt forslag en tydelig satsning på barn og unge

Barn og unge er fremtiden i kommunen vår, derfor ønsker vi å investere i trivsel og læring i vårt alternative budsjett. Høyre prioriterer tidlig innsats i skolen og i barnehagen, utvider sommerskoletilbudet, styrker skolehelsetjenesten, og ønsker å gi muligheter for alle i fritidstilbudet.

Dette er våre viktigste saker for å gi barn og unge muligheter for livet:

1. Tidlig innsats

Det er viktig at vi fanger opp dem som kan falle utenfor så tidlig som mulig. Derfor må vi sette inn tiltak tidlig i skoleløpet. Med tilpasset opplæring i grunnleggende ferdigheter kan vi få flere opp fra det laveste nivået i lesing og regning. Kartleggingsprøvene viser tydelig at det er nødvendig med et løft i Lillestrøm-skolen. En god skole utjevner sosiale forskjeller, og dagens barn og unge trenger kunnskap og kompetanse for å kunne løse fremtidens utfordringer.

2. Helsestasjoner for ungdom og flere helsesykepleiere

Antallet barn og unge som sliter med angst og depresjon viser seg å være økende. I Lillestrøm i dag, har vi ikke tilstrekkelig dekning i skolehelsetjenesten. Barn og unge som har behov for hjelp, råd og støtte, skal alltid ha et sted å gå til. For Høyre er det viktig å fange opp og hjelpe de som er i en vanskelig situasjon. I vårt budsjett løfter vi posten om helsestasjoner for ungdom, og antallet sykepleiere i skolehelsetjenesten. Det er viktig å sørge for at barn og unges hverdag blir enklere.

3. Utvidelse av sommerskolen

Det er ikke alltid gøy med sommerferie om du ikke har noe å finne på. Sommerskoletilbudet, som et gratis tilbud for elever som begynner i 5-10-trinn, har gitt et positivt utbytte; både for barn og unge, men også foreldre. For Høyre er det viktig å skape arenaer for lek og læring. Sommerskolen er et sosialt og læringsfremmende tilbud, som bidrar til mestring og glede.

4. Aktivitetskort for barn og unge

Aktivitetskortet for barn og unge gir mulighet til å kunne delta i fritidsaktivitet. De nåværende rammene dekker ikke opp for behovet som finnes. Høyre ønsker å gi muligheter for alle barn og unge, også utenfor skolebenken. Aktivitetskortet er med på å hindre utenforskap og er med på å utjevne de sosiale forskjellene. Dette tiltaket vil gi muligheter for barn og unge i Lillestrøm kommune til å kunne delta i fritidsaktivitet.

5. Flere møteplasser for ungdom

Det er behov for møteplasser blant ungdom. Lillestrøm opplever økt ungdomsuro. For Høyre er det viktig å skape gode felleskap og trygget for ungdommens gode utvikling. Møteplasser for ungdom er positivt i arbeidet med å få ned den økte ungdomsuroen, samtidig som det vil skape gode lokalsamfunn.

6. Språkpedagoger i barnehagen

Barnehagen er kanskje det første møtet med et ukjent felleskap. Norsk språk er nøkkelen inn til store og små felleskapet i det norske samfunnet. Høyre vil at alle barn skal kunne norsk før de begynner på skolen – det er helt essensielt at barn forstår og snakker norsk når de begynner på skolen slik at de henger med i undervisningen. Barnehagen er en viktig arena for barnets utvikling. En satsning på språkpedagoger inn i barnehagen vil sørge for at flere barn skal kunne norsk før de begynner på skolen.

Alle barn fortjener en god oppvekst, og vi politikere må sørge for at alle barn og unge får muligheter for livet.