En offensiv klimaplan

Utslippene er kraftig redusert under denne regjeringen, og er nå like lave som de var på tidlig 90-tallet. Regjeringens klimaplan er den mest offensiv plan som noensinne er blitt lagt frem for Stortinget.

Regjeringens klimaplan er den mest offensive plan som noensinne er lagt frem for Stortinget

Norske kommuner og lokalsamfunn må spille en aktiv rolle for å redusere klimagassutslippene og ha en god ressursforvaltning. Samtidig skal vi her i kommunen håndtere stor befolkningsvekst i årene fremover. Høyre mener Lillestrøm kommune må ta en aktiv rolle for grønne og miljøvennlige løsninger

Klimaplanen som nå er til behandling i Stortinget er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk. Planen viser hvordan vi skal få utslippene ned og verdiskapningen opp. Klimaplanen er en konkret og ambisiøs plan for Norges klimaarbeid og viser hvordan Norge skal nå klimamålene. Norge får nå sitt første utslippsbudsjett som setter et tak på hvor mye klimagasser vi kan slippe ut.

Næringspolitikk og verdiskaping

Høyre mener klimapolitikken må henge sammen med næringspolitikk og verdiskaping. Samtidig som det blir dyrere å forurense innføres det avgiftslettelser på andre områder slik at det alltid skal lønne seg å velge grønt. Det offentlige har en viktig rolle for å bruke sin innkjøpsmakt til å motivere for grønne løsninger. Årlig handler det offentlige for mer enn 500 milliarder kroner. Regjeringen foreslår i klimaplanen at gjennom offentlige anbud så skal kommuner, offentlige etater og staten, stille krav til klima- og bærekraft når de kjøper inn varer og tjenester. Høyre mener Lillestrøm kommune gjennom bruk av kommunens klimafond og innkjøp med krav i anbudsprosesser, må ta en aktiv rolle for grønne og miljøvennlige løsninger. Det skal lønne seg å handle miljøvennlig og det offentlige må bruke sin innkjøpsmakt.

Transport er ett av områdene Norge har størst potensiale for å kutte utslipp. Det er i Nasjonal transportplan et ambisiøst mål om å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030, og det foreslås flere tiltak i klimaplanen for å kutte utslippene innen transport. Satsing på elbiler kombinert med fornybart drivstoff, vil være viktige grep fremover. Også her må det offentlige bruke sin rolle som innkjøper av varer og tjenester. Lillestrøm kommune har satset på elbiler i den kommunale bilparken og har i flere år vært engasjert i hydrogensatsingen i fylket. For større varebiler og lastebiler i kommunens bilpark, vil i større grad løsninger med fornybart drivstoff være aktuelle måter for å møte kravene i det grønne skiftet.

På samme måte som kommunen må ta sine grep for miljøvennlige løsninger, må det i transportsektoren også legges til rette for enklere og smartere transportløsninger for hver enkelt av oss. Dette handler om å bygge opp under kollektivknutepunkter med innfartsparkeringer og en satsing på kollektivløsninger med buss og bane. Vi må ha gode trafikksystemer i hele kommunen som bidrar til effektiv og smidig trafikkavvikling samtidig som det gjøres enda mer attraktivt å velge kollektivtransport.

Kjartan Berland
Gruppeleder Lillestrøm Høyre