Fremtidsrettet byutvikling: Parkering under bakken, ikke over

Høyre ønsker en etterlengtet park på Stortorget. Det vi derimot ikke ønsker, er å beslaglegge verdifulle sentrumsområder med parkeringshus over bakken.

Saken om parkanlegg på Stortorget og veien videre ble sist politisk behandlet i desember 2021. I de to årene som har gått siden da, har det fra administrasjonen kun blitt arbeidet med et mulig forslag til en arkitektkonkurranse om parkens utforming.

Hvis Arbeiderpartiet med daværende ordfører Jørgen Vik, virkelig hadde prioritert denne saken så ville jeg forventet at det hadde vært noe raskere fremdrift enn det vi nå opplever. Høyre har hele tiden vært av den oppfatning at et fremtidig parkanlegg på Stortorget bør kombineres med parkeringsplasser under bakkenivå. Kommunedirektørens utredning, sammen med Lillestrøm Parkering AS, konkluderte høsten 2021 med at dette var vanskelig og ikke ønskelig å bygge parkeringsplasser under bakkenivå.

Høyre mener det er fornuftig å ta en ny vurdering av dette spørsmålet. Og en slik vurdering behøver ikke å ta så lang tid som Arbeiderpartiet frykter. Samarbeidspartiene har i sitt forslag til kommunestyret førstkommende onsdag lagt til grunn at vi skal få denne saken til ny behandling innen oktober i år.

Vi ser stadig mer press på de dyrebare kvadratmeterne i sentrumsområdene. Er det da riktig å beslaglegge enda mer plass med et parkeringshus over bakken slik det nå er lagt opp til på Stortorget Øst? Vårt klare svar er nei! Målet må være å fjerne biler fra bybildet, og vi mener det rette må være å etablere parkeringsanlegg under bakken. Forslaget som vi nå mener bør vurderes på nytt er å ha parkeringsanlegg under selve Stortorget og på Stortorget øst. På Stortorget skal det utvikles parkområde, mens det på Stortorget Øst kan utvikles bebyggelse.

For å opprettholde et levende sentrum, må vi tilby parkeringsmuligheter for de som ikke kan benytte seg av kollektivtransport. Det er lite realistisk å tro at bilen ikke vil være et foretrukket fremkomstmiddel for mange i årene som kommer. For å bevare det gode kultur- og bylivet i Lillestrøm, må kommunen tilrettelegge for gode parkeringsalternativer i nærheten av byens tilbud. Dette krever en god og fremtidsrettet byutvikling. Et ruvende parkeringshus ved siden av en fremtidig park er ikke en del av denne løsningen.

Høyre mener det er fornuftig å ta en ny vurdering av en mulig helhetlig løsning for utvikling av Stortorget som inkluderer både parkområde og parkeringsanlegg under bakkenivå.

Thomas Langholen, gruppeleder Lillestrøm Høyre