Kombinere byutvikling med flyaktivitet

Utvikling av gode lokalsamfunn handler om å gjøre det attraktivt å bo og leve i kommunen. Enkelte ønsker byliv med urbanisering, mens andre vil bo i bygder og grender.

Kjartans tale til landsmøtet i Høyre

En videreføring av politikken om å fortette rundt kollektivknutepunkt mener jeg er viktig å slå fast. Men et kollektivknutepunkt er også en bussterminal. I dag opplever vi ofte en snever tolkning fra stat og fylke om at et kollektivknutepunkt visstnok kun er en togstasjon.

Samferdsel med grønn mobilitet må sees i sammenheng med boligbygging og næringsutvikling. Et sterkt jordvern må ligge fast samtidig som prinsippet om vekst foran vern må videreføres i de definerte vekstområdene i den enkelte kommune.

I min kommune, Lillestrøm, har for tiden en stor diskusjon om hva som skal skje på Kjeller flyplass når Forsvaret trekker seg ut av Kjeller-området i 2026. Enkelte politiske parti, både lokalt og nasjonalt, tar til orde for å båndlegge arealet til LNF-område. Dette er et areal i Lillestrøm by på hele 1100 dekar.

For oss i Høyre vil Kjeller flyplass være et viktig areal for fremtidig utvikling av byvekstområdet i Lillestrøm.

Som en kommune i hovedstadsregionen har vi et ansvar for regional utvikling i et felles bo- og arbeidsmarked. Det må legges til rette for boliger, næring og grøntareal, samtidig som vi tar vare på den viktige historien med Kjeller som verdens eldste flyplass.

Spørsmålet er om det er mulig å kombinere byutvikling sammen med flyaktivitet for veteranfly i tilknytning til et fremtidig luftfartøyvernsenter? Dette er noe av det som det videre arbeidet med Kjeller-området må gi oss svar på. Her mener jeg staten som grunneier sammen med kommune og fylkeskommune, må vurdere hvordan byutvikling og viktig historie kan bli ivaretatt på en god måte.

Jeg mener dette er et godt forslag til resolusjon herfra landsmøtet om hvordan vi utvikler gode lokalsamfunn.

Takk for oppmerksomheten!