Tidlig innsats starter i barnehagen

Barnehagen er både en trygg omsorgsarena, og en arena for å lære gjennom lek og stimulere barns naturlige nysgjerrighet. Det er viktig med et godt innhold og kvalitet på tilbudet i barnehagen

Ansatte er barnehagens viktigste ressurs, og god kvalitet i barnehagen er avhengig av dem som arbeider der.

Høyre mener det er viktig at vi har trygge voksne i barnehagen. Vi må styrke rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen, styrke kompetansen til de ansatte gjennom etter- og videreutdanning, og det må gis tilbud om faglig utvikling og påfyll til de ansatte. Høyre vil ha klare krav til et godt pedagogisk arbeid og særlig legge vekt på barnas språkutvikling. Tidlig innsats starter i barnehagen.

Et feilgrep å redusere antall språkpedagoger

Ressurssituasjonen i barnehagene i Lillestrøm er krevende. I tillegg er den økonomiske situasjonen i kommunen meget stram. Posisjonen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet i spissen har valgt å gå inn for kutt som også rammer barnehagesektoren. Høyre mener det var et feilgrep å redusere språkpedagoger i barnehagene slik kommunestyrets flertall vedtok i fjor sommer. For en kommune som Lillestrøm med en innvandrerandel på 25 prosent, og som har en stor andel minoritetsspråklige barn i barnehagene, er språkopplæringen i barnehagene avgjørende. Høyre fremmet i budsjettbehandlingen forslag om å styrke ressursene til språkpedagoger i barnehagene, men fikk dessverre ikke flertall for dette. Barnehagene er viktige for språkutvikling og derfor bør språkpedagoger prioriteres.

Viktig forberedelse til en god skolestart

Barnehagen er en viktig forberedelse til en god skolestart hvor lek, glede og mestring er viktige forutsetninger for lærelyst og læringsglede. Høyre mener barnehagen skal være et sted hvor barn lærer å utvikle seg gjennom lek. Og selv om barnehagen har en viktig rolle i oppveksten, er det for Høyre sentralt at barnehagen er, og skal være, et frivillig tilbud. I kommunens barnehagetilbud må det være slik at alle barn får sjansen til å gå i barnehage, og her skal foreldrenes inntekt ikke være til hinder.

Høyre er opptatt av å sikre et godt og trygt barnehagetilbud i kommunen. Tidlig innsats starter i barnehagen.

Kjartan Berland (H)

Gruppeleder Lillestrøm