Vil prioritere barn og unge

Som leder for oppvekstutvalget er det spesielt viktig for meg at tilbudet til våre yngste borgere styrkes og utvikles.

I budsjettbehandlingen i desember ble det foretatt en bestilling til Kommunedirektøren om å finne innsparinger i form av effektiviseringstiltak til 37,5 millioner kr, dvs ca 0,28 prosent av kommunens totale budsjett. Det skulle legges til grunn at kvaliteten på tjenestene opprettholdes og videreutvikles og vi skulle skjerme førstelinja.

Som leder for oppvekstutvalget er det spesielt viktig for meg at tilbudet til våre yngste borgere styrkes og utvikles, både i barnehage, skole og innenfor andre områder. Kommunedirektøren presenterte en kuttliste hvor noen kutt dessverre også rammer satsingen på barn og unge. Etter en lang og god prosess landet flertallet med Høyre i spissen på at 30 av kuttene var gjennomførbare uten at man i særlig grad rammer de yngste.

Vi er de siste ukene blitt presentert for en rekke leserinnlegg som belyser utfordringer knyttet til manglende økonomiske ressurser i skole og barnehage. Vi ble også møtt med paroler fra mange av Utdanningsforbundets og Fagforbundets medlemmer før Kommunestyremøtet forrige uke.

Aller lengst i retorikken går en lærer som i et flammende godt, sterkt og ekte leserinnlegg sammenligner Lillestrøm-politikernes prioriteringer som fullskala amputasjon av alle lem. Vi i Høyre og våre samarbeidspartier kan dessverre ikke svare for nedskjæringer gjennomført i årene 2020-2023. Det er viktig å sette bjella på riktig sau. Høyre og samarbeidspartiene leverte et budsjett for 2024 som innebærer en styrking av satsingen på barn og unge i forhold til budsjettet for 2023. Men med overforbruket i 2023 lagt til grunn, så oppleves nok den reelle summen til bruk på barnehage og skoler lavere i år.

I vedtaket fra Kommunestyret ligger også en bestilling til Kommunedirektøren om at politikken må involveres på et tidligere tidspunkt i budsjettprosessen. Det ser jeg frem til. Det bør være mange andre områder innen kommunen hvor det er betydelige rom for effektivisering. Jeg ser frem til at vi sammen med de ansatte kan jobbe frem et budsjett for 2025 og en økonomiplan for resten av perioden hvor kommunens kjerneoppgaver prioriteres i større grad.

La meg være klar på at vi i Høyre vil prioritere barn og unge i våre kommende budsjetter og er åpne for alle konstruktive og realistiske innspill som kan bidra til å nå våre mål om å gjøre Lillestrøm-skolen til en av landets beste skoler.

Odne D. Holm, Høyre, leder oppvekstutvalget