Ti grunner til å stemme Høyre i Lillestrøm

Her har du ti gode grunner til å stemme Høyre i Lillestrøm.

1. Fjerne eiendomsskatten

Lillestrøm Høyre går til valg på å fjerne eiendomsskatten. I dag utgjør eiendomsskatten ca 2 % av kommunens samlede driftsbudsjett. Høyre mener det er fullt mulig å avvikle eiendomsskatten og samtidig gi et godt tjenestetilbud. For Høyre handler dette om prioriteringer i kommunens totale budsjett. Ingen innbyggere skal betale eiendomsskatt.

2. Aktiv omsorg

Høyre ønsker at de som har behov for omsorg og hjelp skal få nødvendig aktivitet og stimulans til å mestre hverdagen. Vi vil ha en omsorg som setter den enkelte bruker i sentrum og at det blir etablert et omsorgstilbud utfra den enkeltes behov og mestringsnivå. For de som ikke har anledning til å bo hjemme skal det tilbys heldøgns omsorgsplass. Høyre vil bygge ut flere heldøgns omsorgsplasser.

3. Aldersvennlige boformer

Høyre vil at du som innbygger skal få bo hjemme så lenge du ønsker og har mulighet til det. Fremtidens boformer må i større grad bli tilrettelagt som bofellesskap og løsninger beregnet for at vi som eldre skal kunne mestre hverdagen hjemme. Et aldersvennlig samfunn vil komme hele befolkningen til gode fordi et lokalsamfunn som er trygt, inkluderende og tilgjengelig for eldre, også vil være det for barn og føre til økt livskvalitet for øvrige innbyggere.

4. Lavere kommunale avgifter

Høyre vil ha lavere kommunale avgifter. Dette gjelder særlig innenfor selvkostområdene for vann og avløp som de siste fire årene har hatt en økning på hele 42 %. Høyre vil ha et kritisk blikk på organisering av tjenestene og arbeidsdelingen mellom de interkommunale selskapene og kommunen. Vi vil arbeide for lavere kostnader i kommunens drift av disse tjenestene og dermed også lavere kommunale avgifter til innbyggerne.

5. Landets beste skole

Høyre går til valg på at Lillestrømskolen skal bli landets beste skole. I dag opplever vi for store variasjoner i skoleresultatene. 1 av 5 elever går ut av grunnskolen uten tilfredsstillende ferdigheter innenfor lesing, skriving og regning. Høyre vil ha økt fokus på skoleledelse og tillit til skoleledere og lærere. Hver enkelt elev skal bli sett og elevene skal få muligheter utfra egne ferdigheter og evner. Med Høyres skolepolitikk skal vi bygge en skole med godt læringsmiljø, mestringsfølelse og høyt læringsutbytte.

6. På lag med kultur og frivillighet

Høyre vil satse på kultur og frivillighet gjennom dialog og tilrettelegging for frivillig aktivitet. Kommunens frivillige lag og foreninger skal oppleve en kommune som er medspiller og positiv til initiativ og bidrag for å styrke lokalsamfunnet. Kultur og frivillighet skal sees på som en viktig ressurs.

7. Bedre trafikkavvikling

Realisering av ny RV22 over Glomma i Fetsund er nå det viktigste samferdselsprosjektet i kommunen. FV 120 Skedsmokorset må også prioriteres som et viktig veiprosjekt i samarbeid med Akershus fylkeskommune. I tillegg må løsninger for bedre trafikkavvikling i Lillestrøm by og for hovedveisystemet rundt bykjernen på plass. Det må også være tilstrekkelig med parkeringskapasitet i byen og det må legges til rette for kapasitetsutvidelse på innfartsparkeringer.

8. På lag med næringslivet i hele kommunen

Høyre er på lag med jobbskaperne. Vårt lokale næringsliv skal få mulighet til å utvikle seg og vi skal legge til rette for nye etableringer med nye arbeidsplasser. Høyre vil også legge til rette for næringsareal og være opptatt av rask og ryddig saksbehandling i kommunen.

Foto: Samfoto

9. Utvikle tettstedene i kommunen

Høyre vil ha en kommune med by- og tettstedutvikling som bygger opp under kommunens gode kvaliteter. Regionbyen Lillestrøm med byvekstområdet Strømmen – Lillestrøm by – Kjeller skal videreutvikles. Samtidig vil vi bygge opp under de prioriterte tettstedene Fetsund, Sørumsand, Frogner og Skedsmokorset med utgangspunkt i stedenes egenart og særlige muligheter.

10. Grønn fremtid

Høyre vil gjøre det mer attraktivt å bruke kollektivløsninger som buss og tog, samt motivere til økt bruk av sykkel og gange. I den grønne omstillingen for transport vil Høyre ha bedre kollektivtilbud i kommunen med økt frekvens for busser og fremtidig kollektivløsning i bybåndet Oslo-Lørenskog-Lillestrøm.