Vi er stolte av å ha en skulptur av Anish Kapoor i kommunen – men har kommunen sett potensiale i den?

Skulpturlandskap Nordland er et usedvanlig prosjekt i kunstverden – å få 36 kommuner til å samarbeide om et felles mål innen kultursektoren er enestående. Kunstneren A.K.Dolven lanserte ideen i 1988 i samarbeid med Fylkeskultursjef Aaslaug Vaa – en lang vandring var startet før de 36 skulpturene var ferdig utplassert i 2015. I Lødingen var den Indisk/Britiske kunstneren Anish Kapoor – vinner av blant annet Turner prisen, kunstverdens Nobelpris – utvalgt til å utføre skulpturen. I 1998 var skulpturen en realitet – Øye i stein – en monumental skulptur på 37 tonn, utført av Lødingen Steinindustri, som har opparbeidet seg et internasjonalt ry for sitt arbeid.

Lørdag var det 25 års jubileum for verket, Lødingen Kystlag var initiativtaker. Dagen brakte et ruskevær med regn og vind, men det la ikke en demper på markeringen. Oppimot 100 deltaker trosset været og var med i vandringen mot sjøkanten på Hustad – å stå overfor ett av Anish Kapoors hovedverker er en fantastisk opplevelse og får betrakteren til å oppleve storheten i naturen på en nye måte for hvert besøk. Skulpturens plassering i flomålet, former granittens farge og overflate etter regn, snø, sol og vind.

På kysthuset i Voje ble vi møtt av Vestbygd Skole og Amatørkorps. Velfylte kakebord og fine samtaler.

Aaslaug Vaa og fhv kultursjef Helene Ribe var blant talerne om arbeidet med oppføringen av Øye i stein.

Å være værtskommune for et kunstverk i verdensklasse er en krevende oppgave, men også en oppgave som kan tiltrekke seg besøkende fra hele verden – her har Lødingen ikke tatt den resursen vi har i Kapoors verk tilstrekkelig i bruk.

På de 25 årene har kommunen i svært liten grad brukt den til markedsføring av kommunen.

Ser vi Bø kommune er Kjell Erik Kili Olsens bidrag Mannen fra havet blitt et synonym med Bø – gjennom god merkede stier, oppslagstavler med informasjon om prosjektet, benker, t-skjorter osv har Bø bygget seg en merkevare. Her har Lødingen ikke arbeidet målrettet for å marker seg.

Å komme seg til skulpturen er vanskelig og for en bevegelseshemmet en umulighet – under dagens vandring bisto bonden på Hustad velvillig med terrengkjøretøy, men her må kommunen se sitt ansvar bevist å tilrettelegging for alle.

Hvor fint ville det ikke være å sitte på en benk å betrakte skulpturen. Her har vi en mulighet til å synliggjøre kommunen – den muligheten ønsker vi i Lødingen Høyre å jobbe aktivt for.

Tom Rune Angell-Storö Juliussen.