Syv gode grunner for å stemme Høyre i Målselv

I dag bor det i underkant av 7000 innbyggere i Målselv. Målselv Høyre mener at potensialet for befolkningsutvikling er godt. Målet er 8000 innbyggere i 2030 og 10000 innbyggere i 2040. Da må vi gripe de mulighetene som er der, være en positiv og attraktiv kommune å bli i og flytte til.

– Ordførerkandidat Martin Nymo

1. På lag med jobbskaperne

Målselv kommune skal være en tydelig JA-kommune med god styring!

Målselv Høyre vil føre en politikk som støtter opp om næringslivet, og legger til rette for å bygge fremtiden gjennom skaperkraft og gründervirksomhet.

Vi skal bli en kommune som tilrettelegger for alle som har ambisjoner og idéer om å skape arbeidsplasser, og som til enhver tid har tilgjengelig næringsareal. Målselv kommune skal være en næringsvennlig kommune med en kultur hvor det er lov å lykkes!

2. Du skal beholde mer av egen inntekt

Målselv Høyre vil senke skatte- og avgiftsnivået, slik at den enkelte familie beholder mer av sine egne penger. Eiendomsskatten må reduseres, og på sikt fjernes. Alle skal ha råd til å bo og etablere seg i Målselv. Målselv Høyre ønsker at en viss prosentandel av boligene i nye boligprosjekter skal forbeholdes dem som ikke har nok egenkapital. Husbanken må likebehandle offentlige aktører, boligbyggerlag og private aktører som ønsker å benytte ulike varianter av boligsosiale modeller som for eksempel leie-til-eie.

3. Rekruttere, beholde og utvikle dyktige medarbeidere i helsesektoren!

Målselv Høyre vil jobbe for at kommunen skal ha tilstrekkelig antall ansatte med riktig kompetanse for å kunne tilby effektive og trygge helsetjenester for innbyggerne. Vi skal legge til rette for etter- og videreutdanning, og vurdere løsninger for å effektivisere og forbedre arbeidshverdagen. Konkurransedyktige og gode arbeidsbetingelser er viktig for å rekruttere og beholde dyktige medarbeidere i helsesektoren. Målselv Høyre vil styrke ordningen «Menn i helse», slik at flere menn rekrutteres til helse- og omsorgstjenesten, og bidrar til å skape større mangfold.

4. Nye barnehager på Bardufoss i 2025!

Barnehagene på Andslimoen og i Heggelia er nedslitte og behovet for nye barnehager er stort. Målselv Høyre vil jobbe for at kommunen kan tilby barn og ansatte en ny barnehagehverdag i nye og moderne bygg i løpet av 2025. Barnehagene skal drives av kommunen, men vi er åpne for at private kan stå for byggingen.

5. By og tettstedsutvikling!

Målselv har et rikt kulturliv og aktivitetstilbud. Vi må skape en urban og pulserende by med fokus på opplevelseskvalitet og mange attraktive arbeidsplasser. Målselv Høyre vil raskt ha på plass en konkret og visjonær byutviklingsplan. Det er avgjørende at vi har nok attraktive boliger i fremtiden, derfor må vi legge til rette for at det bygges flere leiligheter i sentrum for unge og eldre, samt gjøre det enkelt å bygge eneboliger i hele kommunen. Vi skal fortsette å utvikle tettstedene som alle har sine styrker og sammen skaper vi positiv utvikling av hele kommunen.

6. Styrke rekruttering og kompetanse i skole og barnehage!

Målselv Høyre vil styrke rekrutteringsstipendet for studenter under pedagogisk utdanning. Vi trenger å øke rekrutteringen, pedagogtettheten og kompetanse i kommunens skoler og barnehager. Med ressurser til etter- og videreutdanning og fokus på faglige fellesskap, satser vi på barna, gjennom å satse på kommunens medarbeidere! Målselv Høyre vil at skolehverdagen i ungdomsskolen tilpasses med mer praktisk undervisning slik at alle har like forutsetninger for å lykkes!

7. En seniorhverdag med mening!

Seniorhverdagen i Målselv skal oppleves som trygg og meningsfull og det skal være godt å bli gammel i Målselv. Vi vil legge til rette for en god og verdig alderdom uavhengig om du bor hjemme eller har behov for en omsorgsplass. Alle skal ha mulighet til å bo i egen bolig så lenge det føles trygt, samtidig skal du være sikker på at du får sykehjemsplass når du trenger det. Målselv Høyre vil i samarbeid med frivilligheten jobbe for sosiale aktiviteter, samfunnsdeltagelse og kulturtilbud i alle deler av kommunen uavhengig hvordan du bor. Brukerundersøkelser må benyttes som et nyttig hjelpemiddel til å sikre kvalitet i tjenesten.