«Malvik Høyre lover ny kurs i den økonomiske politikken»

I Bladet 17. august 2023 leser vi at Malvik kommune går med betydelig merforbruk og budsjettunderskudd. Det må trekkes i bremsen og kommunaldirektøren anfører blant annet ansettelses- og innkjøpsstopp. Dette kommer i tillegg til tidligere innsparingstiltak for å holde budsjettet i balanse. Denne økonomiske utfordringen og reduserte handlingsrommet har en til tross for at Malvik kommune ifølge SSB sine statistikker er på 10-på-topp listen på landsbasis i eiendomsskatt. Malvik er blant mange AP-styrte kommuner med eiendomsskatt som stadig kjører seg inn i økonomiske utfordringer.

Malvik Høyre ble i Bladet 14. juni 2023 beskyldt av AP-toppene i Malvik for å svartmale den økonomiske situasjonen i kommunen. Vi er derimot ikke er veldig overrasket over den økonomiske utviklingen. Malvik kommune har over lang tid figurert langt nede på kommunebarometeret på økonomistyring, med langvarige opprettholdelse av høy gjeld, svake økonomisk handlingsrom, manglende omstilling og krav til effektivisering for mer kostnadseffektive tjenester. For oss i Malvik Høyre er det helt grunnleggende at kommunen holder orden i økonomien, hvor en over tid sørger for å ha tilstrekkelig handlingsrom og avsetting av egenkapital til nødvendige investering for å møte både dagens og fremtidige utfordringer.

foto
Eugen Gravningen Sørmo, ordførerkandidat Malvik Høyre FOTO: PRIVAT

Vi ser det som viktig at politikernes manglende økonomistyring ikke skyves over på innbyggerne i form av en av landets høyeste eiendomsskatt. Bruker man boligkalkulatoren til skatteetaten på flere adresser i Hommelvik, Sveberg, Saksvik og Vikhammer og setter inn SSB referanse bolig (ny enebolig 120 kvm) gir dette en estimert verdi på rundt 6,3 millioner kroner, og eiendomsskatt på rundt 8000 kroner i året (som også bekreftes av SSB sine statistikker). Denne skatten kommer i tillegg til at mange nå sliter med økte levekostnader. For neste valgperiode går derfor vi til valg for en reduksjon i eiendomsskatten ned til landsgjennomsnittet, det vil si en halvering. Noe at dette gjennom å foreslå et bunnfradrag. På sikt vil vi arbeide for å avvikle skatten helt. I partilederdebatten på Rampa sist tirsdag synes det klart at dagens posisjon ikke vurderer å senke eiendomsskatten med det første, og er for videre opprettholde av nivået av eiendomsskatten i Malvik.

Vi i Malvik Høyre sier NEI til eiendomsskatt da den er usosial og rammer uavhengig av inntekt og boliggjeld, og rammer spesielt barnefamilier, enslige og pensjonister. Viktig for oss er at man skal kunne forsørge seg selv gjennom arbeid og ha trygghet for eget hjem. Kommunale skatter og avgifter må derfor holdes nede for å muliggjøre dette. Malvik Høyre lover derfor å føre en politikk som også tar hensyn til din privatøkonomi slik at du og din familie får beholde mer av egne penger.

Malvik trenger et nytt politisk flertall som får orden på kommunens økonomi. For oss i Malvik Høyre er det helt grunnleggende at kommunen holder orden i sin økonomi for tilstrekkelig handlingsrom til å møte dagens og ikke minst fremtidens utfordringer. Dette fordi dårlig kommuneøkonomi alltid rammer de som trenger kommunen mest. Det betyr at det må prioriteres langt tøffere og vises måtehold i pengebruken på Rådhuset, og prioritere det viktigste først.

Det betyr noe for kommunens innbyggere hvem som styrer. Vi setter enkeltmennesket foran systemet, vi vil gi muligheter og økt valgfrihet for alle. Vi vil skape en kommune for et godt og trygt oppvekstmiljø, gode barnehager og skoler, samt trygge omsorgstjenester og en verdig eldreomsorg.

Godt valg 11. september.

Eugen Gravningen Sørmo