Bli bedre kjent med Eugen!

Ordførerkandidat Malvik Høyre

Personalia

Navn: Eugen Gravningen Sørmo

Alder: 54 år

Bosted: Solbakken, Hommelvik

Sivil status: Gift med Julianne, 2 barn på henholdsvis 19 og 17 år.

Jobb: Senior forsknings- og EU-rådgiver, Fakultet for naturvitenskap, NTNU.

Bakgrunn: Utdannet biolog med doktorgrad, 16 års erfaring innen forskning og undervisning, og 10 års erfaring som forskningsrådgiver ved NTNU.

Politisk erfaring

• 2007-2011: Vara Malvik Kommunestyre og fast representant i utvalg for helse og velferd.
  • I perioden 2011-2015: Fast representant Malvik Kommunestyre og utvalg for areal- og samfunnsplanlegging
  • 2013-2015: Fast representant i Formannskapet og i 2015 også fungerende gruppeleder for Malvik Høyre.

Hvorfor er Høyre ditt parti? På tidlig 80-tall som tenåring ble jeg stor fan av Kåre Willoch og satt klistret til TV-en på statskanalen når han duellerte mot Gro før valget i 1981. 80-tallet var en brytingstid for Norge, med Høyrebølgen og Willoch forsvant mange regulering og monopoler. Samfunnet ble mer åpent og med flere muligheter. Godt husker at jeg særlig at NRK monopolet forsvant, og at vi i Trondheim kunne høre på nær-radio. Radio KONRAD (KONservativ RADio) var spesielt populært. Husker at vi ringte inn og lyttet etter telefonønsker til venner og bekjente.

I dag er Høyre mitt parti fordi det fortsatt er for færre reguleringer, er for skatte- og avgiftslettelser, og for moderasjon i offentlige utgifter. Høyre har troen på at enkeltmennesket er viktigere enn systemet. For eksempel er Høyre for fritt brukervalg innen helse- og omsorgstjenester. Videre har partiet troen på at alle kan lykkes og bidra til egen velferd for seg og sin familie. I skolen er det for eksempel viktig at ikke alle lærer likt, og alle elever fortjener en tilpasset skolehverdag.

Det er lørdag, klokken nærmer seg 19:00. Hva spiser du helst til middag? Det blir ofte hjemmelaget pizza, men på hytta ute i Frohavet er Julianne sin bacalao favoritten.

Konsert eller idrettsarrangement? Før var det idrett med sesongkort på Lerkendal i storhetstiden til RBK, men setter nå mer og mer pris på kultur og konserter. Junior er fortsatt aktiv med fotballen på Tangmoen senior, det følger jeg selvsagt med på «live» når jeg kan og er fan.

Hva hører du på av musikk? Liker mye ulik musikk, hører mest på er nok 70- og 80-talls rock, hvor de største favorittene er David Bowie og Deep Purple. Hender stadig at jeg søker opp gamle konsertopptak av disse på YouTube.

Funfact? Med bakgrunn som forsker på marine økosystemer har jeg fått oppleve fantastiske toktopplevelser i selkolonier på Svalbard, langs norskekysten og Østersjøen. Særlig et tokt langt inn i polarisen nord for Svalbard har brent seg godt inn i minnet med flere nærkontakter med isbjørn. En måtte jages bort med nødbluss.

Hva er din favorittplass i kommunen og utenfor kommunen? Malvik har mange fine plasser, med flere somre hos bestemor i Muruvik og senere som tilflyttet fra Trondheim og etablert i Solbakken er turer for bading eller med hunden til Flatholman min soleklare favoritt her i kommunen.

Utenfor kommunen er Froan i øyrekka utenfor Frøya favoritten, dit kom jeg første gang som biologistudent for feltarbeider. Senere har vi skaffet oss et eldre hus der ute på bilfrie og vakre Sørburøy med ca 20 fastboende og langt flere feriegjester i sommerhalvåret.

Mine hjertesaker

Skole

Alt for mange går ut av dagens grunnskole uten å kunne lese, skrive eller regne skikkelig. Det gjelder også Malvikskolen. Vi vet at de med dårlig utgangspunkt fra grunnskolen ofte faller fra i videregående.

Arbeidslivet krever stadig mer formell kompetanse, og konsekvensene å stå uten et vitnemål eller fagbrev kommer bare å bli større og større. Vi trenger derfor å gjøre mer for å tilpasse undervisningen til de som trenger ekstra hjelp med tidlig innsats slik at alle elever når sitt fulle potensiale.

Samtidig må gi også muligheter og utfordringer til elever med høyt læringspotensial. Min og vår visjon er at Malvik skal bli best på skole, og bidra til at minst 9 av 10 elever fullfører videregående innen 2030!

Eiendomsskatt

Eiendomsskatten er en usosial og urettferdig skatt som rammer uavhengig av betalingsevne, og rammer spesielt barnefamilier, pensjonister og enslige. AP-styrte kommuner som har hatt eiendomsskatt over lang tid har bemerkelsesmessing stadig økonomiske utfordringer.

Malvik intet unntak. Eiendomsskatten i Malvik på bolig er nå dobbelt så høy som for landsgjennomsnittet og inn blant 10 høyeste i landet. En nærliggende forklaring er at en med eiendomsskatt avlyser nødvendige effektiviseringer og omstillinger, og skyver de økonomiske utfordringene over på innbyggerne.

En av mine viktigste hjertesaker er derfor at vi vil Rådhuset må arbeide for å senke og på sikt avvikle eiendomsskatten i Malvik. Vi vil at du skal få beholde mer av dine egne penger og mer frihet til å leve livet slik du selv vil.

Helse og omsorg

En av mine viktigste hjertesaker er at syke og pleietrengende skal kunne bestemme mer over egen hverdag og være sjef i eget liv gjennom fritt brukervalg. Det gjelder også de med behov for hjemmesykepleie eller annen støtte i hverdagen.

Vi blir stadig flere eldre med ulike behov og ønsker for de tjenestene de mottar. Da trenger vi mer og ikke mindre valgfrihet. Alle gode krefter inkludert ideell eller privat aktører bør slipper til for å levere større mangfold og bedre i tjenester.

Det er her høyre- og venstresidens ideologiske skille tydeliggjøres. Jeg tror ikke vi kan tvinge en løsning for alle, men heller legge til rette for tjenester tilpasset den enkelte. Det mener jeg er helt på sin plass og en selvfølge.