Bli kjent med Anders!

Navn: Anders Frost

Alder: 56

Bosted: Hundhamaren

Sivil status: Gift, en voksen datter, og en voksen stedatter.

Jobb: Senior rådgiver i skatteetaten

Bakgrunn: Mastergrad i økonomi, med lang jobb erfaring fra både stat og kommune. Født i Volda, oppvokst i Malvik, og utdannelse fra Oslo Handelshøyskole og Indiana University i USA.
Første jobb i Mo I Rana, og flyttet tilbake til Malvik igjen i 2006 etter 13 år i Mo I Rana.

Politisk erfaring:

• Gruppeleder i kommunestyregruppen fra januar 2022.
  • Fast medlem i kommunestyre siden 2015, og vara siden 2007.
  • Fast medlem i formannsskapet i Malvik siden november 2021, og vara siden 2015.
  • Fast medlem i utvalg for Areal og Samfunnsplanlegging i perioden 2015 – oktober 2019 og januar 2021 til februar 2022. Vara i perioden oktober 2019 – januar 2021 og siden mars 2022.
  • Fast medlem i Utvalg for Oppvekst og Kultur i perioden oktober 2019 til januar 2021.
  • Medlem i Utvalg for Helse og Velferd ultimo 2008 til oktober 2011. Medlem i
  • Trafikksikkerhetsutvalget i Malvik fra oktober 2011 til september 2013.

Hvorfor er Høyre ditt parti?
Høyre er mitt parti, fordi jeg er opptatt av å verne om den private eiendomsretten. Jeg bruker ofte å sitere Kardemommeloven: Man skal aldri plage andre, man skal være snill og grei og forøvrig kan man gjøre som man vil». Nydelig!

I tillegg mener jeg at det skal lønne seg å skape gode trygge og varige arbeidsplasser og ikke ha et skattesystem som stimulerer til forbruk, fremfor å skape varige verdier. Jeg mener at penger bare skal skattlegges en gang, og det mest sosialt rettferdige system er at man skattlegger basert på inntekt, og ikke skattlegger på nytt hvis man ikke bruker opp pengene. Det er ikke rett at man må selge eiendeler eller ta penger ut av selskaper for å kunne betale skatt. Skatt skal betales av det du tjener.

Jeg er opptatt av justispolitikk og at alle skal kunne føle seg trygge i sitt nabolag. Det skal aldri lønne seg å begå lovbrudd, og da er det viktig at politiet og rettsvesenet får de ressurser og midler som gjør at alle kan føle seg trygge. Da må man ha klare lover og tydelige konsekvenser. Der er Høyre det beste partiet.

Hva er din favorittplass i kommunen og utenfor kommunen?
Hjemme i Sakslundveien på Hundhamaren. Det å ha utsikt over hele fjorden, fra Ranheim i Vest, Fosen alpene og Frosta i Nord og innover Malviklandet i Øst er befriende. Jeg må se fjorden, og da er Hundhamaren det beste sted på jord.

Mine Hjertesaker

Privat eiendomsrett

Retten til å disponere over og bestemme over din egen eiendom. Så lenge det ikke går utover andre, hindrer andre eller strider mot vedtatte regler, så kan man disponere og bruke sin eiendom slik man selv ønsker. «Man skal ikke plage andre man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil».

Trafikksikkerhet

Et godt og moderne veinett med trafikksikkerhet som basis. Det er mye triveligere om man på en god måte kan skille kjørende og gående. Da må det etableres gode gang og sykkelbaner, og fortau i boligområder.

Det må i tillegg skiltes og håndheves parkeringsforbud på fortau og gangområder, og heller etablere områder for parkering, dersom det ikke er mulig å parkere på eget privat område.

Ved utfartsområder og ved offentlige anlegg må det etableres tilstrekkelig parkering for de som ikke kan bruke kollektivmidler, gå eller sykle.

Frivillige lag og foreninger

Bærebjelken i en god kommune. Bidrar til integrasjon og motvirker utenforskap og ensomhet. Det at alle kan finne sin plass i nærmiljøet og gi sitt bidrag til fellesskapet.

Kommunen må tilrettelegge for muligheten for å bruke kommunale bygg og anlegg utenom den ordinære brukstiden. Det må etableres tilstrekkelig støtteordninger slik at det er mulig å utøve sin interesse, uten at det likevel rokker ved at det er en medlemsstyrt organisasjon.

Det er viktig å forhindre og ikke skape et klasseskille mellom de som har råd til å sende barna eller selv være med på fritidsinteresser og de som ikke har råd. Alle må få muligheten til å være med.

Barnehage

Barnehagetilbud på barnefamiliens premisser i forhold til åpningstider og lokasjon. Det bør ikke spille noen rolle om barnehagen er privat eller offentlig, så lenge brukerne, barna og foreldre, er fornøyd og de får den tjenesten de ønsker.

Det bør åpnes for mer fleksible åpningstider i forhold til brukernes behov. Kanskje blir det for dyrt å ha åpningstider utover normalen i alle barnehager, men i hvert fall i noen.

I tillegg bør man prøve å gå bort fra et opptak i barnehagene pr. år, til i hvert fall 2 opptak, og aller helst løpende opptak fra man er 1 år. Det bør ikke være avgjørende når på året barna er født i forhold til retten til barnehageplass.

Private barnehager
Det er viktig å gi tilstrekkelig rammebetingelser for private barnehager, slik at de kan gi et godt tilbud. For at kommunen skal kunne opprettholde full barnehagedekning, og tilby lovfestet barnehageplass fra det året man fyller 1 år, er vi avhengig av plassene i de private barnehagene. Det ideelle er kommunale og private barnehager i en fin miks som utfyller hverandre.