Partipogram

Malvik Høyre partiprogram for 2023-2027.

Gjennomgående for vårt program er at:
 Høyre vil ha et samfunn med muligheter for alle, og frihet til å velge.

God lesning av programmet.

Innledning: Kjære velger i Malvik.

På vegne av programkomitéen er det en stor glede som ordførerkandidat å presentere Malvik Høyre sitt partiprogram for 2023-2027. Gjennomgående for vårt program er at Høyre vil ha et samfunn med muligheter for alle, og frihet til å velge. Her er noen av våre viktigste hjertesaker i årets valgkamp.

Det er på tide med et skifte på rådhuset. Noe av det viktigste vi vil ta tak i er å få orden på kommuneøkonomien. Malvik figurerer langt nede på kommunestatistikker over økonomistyring og har høy gjeld. Dette påvirker kommunens økonomiske handlingsrom, noe som alltid vil ramme de som trenger kommunens tjenester mest. Manglende økonomistyring og prioriteringer skyves over på innbyggerne med en av landets høyeste eiendomsskatter på vanlige boliger. Vi vil derfor arbeide for å snu den økonomiske politikken og senke eiendomsskatten. På sikt ønsker vi å avvikle denne usosiale skatten på folks hjem. Vi vil at du skal beholde mer av egne penger og økt råderett til å leve slik du selv vil.

Det hjelper heller ikke at Malvik kommune er blant de beste i å etterleve regjeringens allergi mot samarbeid med private og ideelle aktører. Det betyr ikke at vi i Malvik Høyre er mot kommunale tjenester, men FOR å ta i bruk alle gode krefter, også private, og ideelle for å oppnå økt mangfold, kvalitet, kapasitet, fleksibilitet og mer kostnadseffektive tjenester innen for eksempel barnehager og helse- og omsorgstjenester. Vi i Høyre mener at et slikt samarbeid med private og ideelle er en grunnleggende forutsetning for å kunne møte fremtidige utfordringer som at vi for eksempel blir flere eldre. Dette er også viktig for å svare ut folks forventninger om økt mangfold og valgfrihet i tjenestetilbudene.

En de viktigste sakene for Høyre er at alle barn og unge skal ha mulighet for en god oppvekst og utdanning, slik at de blir trygge og får de ferdighetene de trenger resten av livet. Det å bli hengende etter og stå utenfor har store konsekvenser og kostnader for den enkelte og samfunnet generelt. Vi i Malvik Høyre vil derfor ha fokus på tidlig innsats slik at ingen faller utenfor. Utfordringer mange unge sliter med er sammensatte. I tillegg til målrettet arbeid på skolen, kreves det også tverrfaglig tidlig innsats som inkluderer økt fokus på og tilbud innen psykisk helse.

God lesning av programmet, følg oss gjerne også på vår nettside, og på våre Facebook og Instagram sider. Som ordfører vil jeg arbeide og være tilgjengelig for alle i Malvik uavhengig av politisk tilhørighet.

Vårt ståsted og utgangspunkt

Høyre bygger sin politikk på grunnleggende respekt for enkeltmennesket, individets frie valg, forvalteransvaret og et bærekraftig fellesskap. Det betyr at vi vil at du skal være sjef i eget liv, slik at du kan bestemme hva som er best for deg og familien din. Gjennom grunnleggende velferdstjenester skal kommunen bidra til det innbyggerne trenger for å leve gode liv og realisere sine muligheter. Kommunen skal være der for deg som trenger den, og når du trenger den – ikke at kommunen skal være mest mulig for flest mulig.

For oss i Høyre er det helt grunnleggende at kommunene holder orden i sin økonomi, og slik at de har tilstrekkelig handlingsrom for å møte både dagens og fremtidige utfordringer. Høyre vil derfor aldri føre en politikk som setter kommunens økonomi i fare eller gir tunge byrder for fremtidige generasjoner i form av høy gjeld og underskudd. Dette også fordi dårlig kommuneøkonomi alltid rammer de som trenger kommunen mest. For Høyre er det et viktig mål at man skal kunne forsørge seg selv gjennom eget arbeid og ha trygghet i og for eget hjem. Kommunale avgifter og skatter på eiendom må derfor holdes nede på et nivå som muliggjør dette.

Høyre tar på alvor den enkeltes frie valg. Da trenger vi mer og ikke mindre valgfrihet. Dette gjelder også for de som er i vanskelige og sårbare situasjoner. Det betyr at alle gode krefter må få slippe til for mangfold og tjenester tilpasset den enkeltes behov og ønsker. For økt mangfold i barnehagetilbudet betyr det i større grad å slippe til private barnehager og reelt likebehandle private med kommunale barnehager. Det skal alltid jobbes aktivt for at brukeres innflytelse over kvalitet og utvikling av helse- og omsorgstjenester styrkes, slik at disse tjenestene preges av størst mulig valgfrihet og kvalitet. Private og ideelle aktører er viktige samarbeidspartnere innen helse- og omsorgstjenestene for å muliggjøre dette.

Alle skal ha mulighet for en god oppvekst og utdanning. Barnehage og skole skal gi den enkelte trygge rammer og ferdigheter til å klare seg gjennom resten av livet. De som blir hengende etter risikerer konsekvensene av det å stå uten vitnemål eller fagbrev i dagens kompetansebaserte arbeidsliv. Derfor er tidlig innsats viktig slik at ingen faller utenfor. For å muliggjøre dette kreves det at skolen ser hver enkelt elev, og sørger for at alle når sitt potensial for å sikre seg jobb og et trygt og godt liv for seg og sin familie.

Gode lokalsamfunn krever sterke bedrifter. Det gir arbeidsplasser og velstand. Da trenger vi et mangfold av næringsaktiviteter. Kommunen skal lytte til de behovene bedriftene har, og legge til rette for at nye jobber kan skapes. Enten det handler om å få tilgang til kvalifisert arbeidskraft, areal eller mer effektiv saksbehandling.

Gjennom deltakelse i kultur, idrett og frivillighet bidrar en til god folkehelse, deltakelse og inkludering, og skaper lokalt engasjement og fellesskap. Høyre ønsker at frivilligheten vokser nedenfra i stedet for å oppleve detaljstyring ovenfra. Derfor ønsker vi ubyråkratiske støtteordninger og et enklere regelverk. Høyre respekterer frivillige organisasjoners uavhengighet, og anerkjenner det verdifulle arbeidet de som uavhengige organisasjoner tilfører fellesskapet.

Høyre sitt ideologiske utgangspunkt i forvalteransvaret inkluderer også det å ta vare på kloden og miljøet. Det må være enkelt for oss alle å gjøre gode miljøvalg i hverdagen. Det å ta vare på miljøet innebærer å ta vare på verdifulle arealer også lokalt for artsmangfoldet, og sikre gode rekreasjonsområder, og at vi utnytter arealer så fremtidsrettet og fornuftig som mulig. Det betyr også å verne om dyrkbar jord og vise respekt for dyrket mark. Dyrket mark er noe av det mest verdifulle vi overlater til kommende generasjoner

1. KOMMUNEØKONOMI OG EIENDOMSSKATT

«De rødgrønne gjør hjemmene til folk til skatteobjekter»

I 2023 er eiendomsskatten for en vanlig bolig i Malvik blant de 10 høyeste* i landet og langt over landsgjennomsnittet. Vi i Malvik Høyre sier nei til eiendomsskatt fordi den ikke tar hensyn til inntekt eller betalingsevne. Den er usosial og rammer skjevt, og spesielt rammer den pensjonister, enslige og barnefamilier. Vi mener at venstresidens eiendomsskattebehov skyldes dårlig økonomistyring og prioriteringer over lang tid. Malvik kommune har høy gjeld og figurerer i kommunestatistikker blant de dårligste i landet når det kommer til kommuneøkonomi. Over tid svekker dette kommunens økonomiske handlingsrom, og evne til å opprettholde og videreutvikle gode tjenestetilbud. Det hjelper heller ikke at Malvik er blant de beste til å praktisere regjeringens økende allergi mot samarbeid med kostnadseffektive private og ideelle aktører.

Tiden er derfor inne for en økonomisk kursendring. For oss i Malvik Høyre er det grunnleggende at det føres en mer forsvarlig økonomisk politikk på rådhuset. Vi ønsker ikke at du og din familie ikke skal ta unødig regning i form av stadig økende eiendomsskatt på grunn av politikernes manglende prioriteringer og økonomistyring. Vi i Malvik Høyre går derfor til valg på å føre en politikk som også tar hensyn til din privatøkonomi slik at du og din familie får beholde mer av egne penger.

Malvik Høyre vil:

• arbeide for kursendring for en sunnere kommuneøkonomi hovedsakelig gjennom reduksjon av gjeld
  • sette mennesker foran ideologi, og åpne for økt samarbeid med private og ideelle aktører for mer kostnadseffektive tjenester.
  • i årene fremover finne inndekning for gradvis nedtrapping av eiendomsskatten.
  • i løpet av neste 4-års periode redusere eiendomsskatten ned til landsgjennomsnittet for en vanlig bolig
  • vurdere om en del av dette kuttet, for en mer sosial profil, kan gjøres ved å innføre bunnfradrag.
  • arbeide aktivt for å avvikle hele eiendomsskatten.

* Kilde: SSB, statistikk over eiendomsskatt i kroner for en enebolig på 120 kvadratmeter, hvor Malvik er 7. høyest i landet kun forbigått av Trondheim, Molde, Rakkestad, Lillehammer, Moss og Steinkjer.

2. BARNEHAGER

“Økt mangfold og familievennlig barnehagepolitikk!»

For oss i Malvik Høyre er det ikke viktig om barnehagen er kommunal eller privat, så lenge barnehagen er av høy kvalitet og et bra sted å være. Et stort mangfold av ulike barnehager sikrer et tilbud som er tilpasset hvert barn og familie. Private barnehager øker mangfoldet ved at de aller fleste tema- og profil barnehager er ikke-kommunale. Dette gjør at private barnehager ofte er populære, og scorer bra i brukerundersøkelser. Private barnehager støtter også opp om kvinnelige gründere, innovasjon og økt likestilling.

Malvik med venstresiden i posisjon er blant de beste i klassen i å praktisere regjeringens økende motstand mot private barnehageplasser, slik at det i dag er omtrent dobbelt så mange kommunale som private barnehageplasser i Malvik. Dette bidrar til tap av etterspurt mangfold og kvalitet i tilbudet hos foreldre og ansatte. Det er godt dokumentert at private barnehager bidrar til at kommunenes barnehagetilbud totalt sett drives mer kostnadseffektivt.

Vi setter innbyggernes behov og ønsker foran ideologi, og vil derfor åpne opp for flere private barnehager slik at fordeling mellom kommunale og private på sikt blir lik det som har vært en stor suksess i de fleste andre kommuner frem til nå etter barnehageforliket. Vi vil også arbeide for likebehandling i tildeling av barnehageplass uavhengig av når på året barnet er født, og teste ut tilpassede tilbud for familier med behov utover vanlige arbeidstider.

Malvik Høyre vil:

• sikre mangfoldet og kvaliteten i barnehagetilbudet ved å åpne opp for flere private barnehager, slik at de neste barnehagene bygges i privat eller ideell regi
  • sikre likebehandling av private og kommunale barnehager
  • vil arbeide for barnehageopptak hvor barnefamiliene kan få plass nær der de bor.
  • vil at alle skal ha rett til barnehageplass når de fyller 1 år uavhengig av når på året de er født.
  • utvide åpningstider i noen barnehager slik at tilbudet tilpasses barnefamilier med behov for dette.
  • etablere en prøveordning med en sommeråpen barnehage.
  • gi gratis kjernetid i barnehagen til lavinntektsfamilier.

3. SKOLER

«Best på skole»

Skal vi få flere til å fullføre videregående opplæring trenger vi mer høyrepolitikk – ikke mindre. Skole skal gi den enkelte elev trygge rammer og ferdigheter til å klare seg gjennom resten av livet. De som blir hengende etter risikerer konsekvensene av det å stå uten vitnemål eller fagbrev i dagens arbeidsliv med mye krav til formell kompetanse. Mye er bra i skolen i Malvik, men årlige statistikker viser også her at for mange elever forlater ungdomsskolen med et for svakt utgangspunkt til å kunne fullføre videregående. De samme statistikkene viser at vi også har noen færre elever enn landsgjennomsnittet på de høyeste ferdighetsnivåene.

Malvik Høyre vil derfor styrke laget rundt elever, lærere og skoleledelse for å oppnå bedre læringsresultater på alle trinn. Vi må løfte de som trenger det mest gjennom intensiv tidlig innsats, og gjøre det lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut. Samtidig som vi arbeider for at ingen faller utenfor, er det også viktig å sikre god og tilpasset opplæring og tilbud til elever med høyt læringspotensial.

Skolene skal kunne tilby læring og mestring i gode lokaler tilrettelagt for moderne pedagogikk og tverrfaglighet. Arbeidslivet har stort behov for flere med realfagskompetanse og flere fagarbeidere i fremtiden. Dette må gjenspeiles i skolehverdagen til elevene. Fravær og skolevegring er økende utfordringer i grunnskolen. Det må derfor jobbes for å få ned fraværet. Årsaken til at elever sliter på skolen er sammensatte og krever at en styrker det tverrfaglige tilbudet for å støtte opp om mestring og læringslyst.

Malvik Høyre vil:

• at Malvikskolen skal ha som mål å være blant de beste i Trøndelag på læringsresultater, og bidra til at 9 av 10 fullfører videregående skole innen 2030!
  • prioritere tidlig innsats i 1.-4. klasse og på starten av 8-trinn på ungdomsskolen.
  • renovere/bygge (ny) Saksvik skole
  • styrke innsatsen innen realfag fra barneskolen
  • tilby elever med høyt læringspotensial mulighet for flere tilbud for ekstra opplæring og mulighet til å forsere fag og nivåer.
  • støtte opp om de praktisk-estetiske fagene i grunnskolen.
  • tilby flere yrkesfaglige valgfag og arbeidslivserfaring på ungdomsskolen.
  • styrke rådgivningen og motivere flere til å velge yrkesfag på videregående.
  • utrede og teste ut alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut av skolen, i samarbeid med lokalt nærings- og annet arbeidsliv.
  •  ivareta elevenes psykiske helse og styrke laget rundt eleven og skolehelsetjenesten.
  • ha miljøarbeidere på alle trinn.
  • støtte opp om leirskoletilbud for grunnskolen.
  • utrede mulighetene for en ordning med mattilbud på skolen en dag i uka med fokus på sunt kosthold.

4. BARNEVERN

Vi skal ha like høye ambisjoner på vegne av barn i barnevernet som vi har for våre egne barn

Barnevernet skal møte barn og unge med varme og omsorg når forholdene hjemme eller de av andre grunner har behov for hjelp. Barnevernet skal sikre at barn og unge ikke lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, for riktig hjelp og omsorg i rett tid. Barnevernet skal være en ressurs og støttespiller for barna og deres familie. De fleste barnevernsbarna bor hjemme med oppfølging av barnevernet. Fosterhjem er det mest brukte tiltaket for barn og unge som ikke kan bo sammen med sine foreldre. Barnevernsinstitusjoner brukes også for å ta vare unge og barn som av ulike årsaker ikke kan bo hjemme i korte eller lengre perioder.

Mange barn og unge har behov for både omsorg gjennom barnevern og helsebehandling. Tidlig innsats, forebygging og samarbeid på tvers av tjenestene er derfor nøklene for å lykkes med å gi rett hjelp til rett tid. Skolegang og utdanning er viktig for å sikre en god fremtid. Forskning har vist at mange barnevernsbarn sliter mer på skolen, og færre gjennomfører videregående skole. En god skole er derfor også godt barnevern.

Malvik Høyre vil:

• legge til rette for mer tidlig forebyggende innsats og tverrfaglig samarbeid mellom helsestasjon, helsesykepleier og barnevernet.
  • støtte opp om en tverrfaglig samarbeidsstruktur for økt samhandling mellom skole, barneverninstitusjoner, fosterhjem og barne- og ungdomspsykiatrien.
  • styrke innsatsen for å gi barnevernsbarn bedre oppfølging og mulighet til å utnytte potensialet sitt og fullføre skolegang.
  • arbeide for å rekruttere flere fosterhjem i kommunen.
  • at barnets behov skal være viktigere enn om institusjonsplassene er statlige eller private.

5. HELSE OG OMSORG

«Vi kan ikke vente med å videreutvikle fremtidens helse- og eldreomsorg»

Til nå har den norske velferdsmodellen, og slik den drives i de fleste andre land vi sammenligner oss med, vært basert på en sterk offentlig tjeneste med private og ideelle supplementer. Venstresiden har i regjering gjort det til en paradegren å utfordre og utradere denne velferdsmodellen, og er ferd med å lykkes med dette. Et eksempel er Lucas Hospice i Malvik som så seg nødt til å legge ned sitt velfungerende tilbud innen palliativ behandling og omsorg ved livets slutt. Vi i Malvik Høyre vil bidra for å kjempe for den norske velferdsmodellen og videreutvikle modellen slik at alle sikres verdig helse- og eldreomsorg. Vi ønsker tjenester av høy kvalitet, mer valgfrihet, makt over eget liv og raskest mulig hjelp.

Det er mange fordeler ved å slippe til alle gode krefter. Bruk av private og ideelle er et godt virkemiddel for mangfold, samt å få bedre tjenester ut av knappe ressurser. Private og ideelle kan raskere skalere opp og ned avhengig av tilbudet, økt fleksibilitet og kan raskt tilby tjenester, og ta unna ventelister. Dette dekker også behov det offentlige eller den enkelte kommune ikke leverer godt på, eller ikke har kapasitet til, blant annet på grunn av sin størrelse. I tillegg bidrar det til innovasjon som kan gjøre offentlige tjenester bedre. Mange pasienter og brukere – særlig innen rus og psykisk helse – har hatt dårlige erfaringer med det offentlige, og nytt godt av offentlige finansierte tilbud fra private og ideelle.

Når man kommer dit i livet at man trenger plass ved et omsorgssenter, så er ikke det viktigste for Malvik Høyre om dette er privat eller offentlig drevet. For Høyre er kvaliteten i tjenesten viktigst, og at alle kan velge det tilbudet som passer dem best. Kommunen kan i stor grad løse mange oppgaver, men ikke alle – da må private aktører få slippe til. Kommunen kan ikke utsette oppstart av ulike tilbud, i påvente av at kommunen finner rom for det i kommuneøkonomien. Malvik Høyre mener du er sjef i ditt liv! Vi vil derfor arbeide for fritt brukervalg i de hjemmebaserte tjenestene og andre omsorgstilbud.

Å sikre en verdig alderdom handler ikke bare om hva som skjer når man må flytte ut av hjemmet sitt. Det er derfor viktig å tilrettelegge nærmiljø for eldre, da tilrettelegger vi samtidig for alle innbyggerne. Dette kan blant annet være gode og tilgjengelige turstier som er godt merket, offentlige områder tilrettelagt for alle og lett tilgjengelige benker. Alle sykehjem og bo- og servicesentre skal også ha et aktivitetstilbud.

Malvik Høyre vil:

• åpne for at private aktører lett kan etablere seg, slik at det neste sykehjemmet som bygges kan være i privat eller ideell regi.
  • arbeide for å innføre godkjenningsmodellen for fritt brukervalg slik at innbyggerne raskere får mer valgfrihet.
  • at Malvik som en mellomstor kommune i større grad benytter seg av interkommunale innkjøpsavtaler – både for å styrke innkjøpskompetansen og øke mangfoldet av tjenester av god kvalitet til innbyggerne.
  • arbeide for et større mangfold i fremtidsrettede boformer og bofellesskap.
  • utrede muligheten for etablering av regional demenslandsby
  • innføre samboergaranti på kommunale omsorgssenter.
  • beholde dagens modell med tilberedning av lette måltider, og levering av mat fra ekstern leverandør.

6. PSYKISK HELSE OG RUS

Rask hjelp – små utfordringer må ikke få vokse seg store!»

De største forskjellene i helse skyldes psykisk helse og rus. Stadig flere opplever utfordringer i løpet av livet, og det er derfor viktig å legge til rette for gode og effektive hjelpeapparat, inkludert lavterskel og selvhjelpsopplegg. Et apparat som tidlig fanger opp utfordringene til de som sliter, vil være forebyggende på sikt – slik at små utfordringer ikke vokser seg store. Det vil være en god og viktig samfunnsøkonomisk investering for den enkelte og for Malvik kommune. Å sikre en sterk og tilgjengelig skolehelsetjeneste vil være et godt og avbøtende tiltak mot blant annet utenforskap. Malvik skal være en trygg plass å vokse opp i, og unge skal være sikret rask og god hjelp.

Utfordringer med psykisk helse kan starte i veldig ung alder og følge deg gjennom livet. Det er en kraftig økning i unge og unge voksne som sliter med psykiske plager og rus. For mange er dette starten på et langvarig utenforskap. Rusomsorg begynner med forebyggende og holdningsskapende arbeid, godt samarbeid mellom hjem, skole, barnevern, politi og idrett/kulturliv. Vi ønsker at flere skal komme raskere til behandlingstilbud. Tilbudene for behandling skal preges av mangfold med enkeltes pasientbehov i sentrum. I ettervern for rehabiliterte vil det for noen være nødvendig med hjelp til å skaffe bolig og behov for botrening. Boligtilbudet for denne gruppen bør tilstrebes i ordinære boligområder.

Nesten 80% av de langvarig bostedsløse i Norge sliter med aktivt rusmisbruk og psykiske lidelser (ROP pasienter). Vi ønsker også å styrke boligtilbudet til denne gruppen. Malvik Høyre anerkjenner utfordringer og konfliktlinjer knyttet til lokalisering og utforming av ROP boliger. Det er særskilt viktig at kommunen aktivt søker erfaring gjort av kommuner som har etablert og drifter ROP boliger.

Malvik Høyre vil:

• tilby lavterskeltilbud innen psykisk helse og tilby rask hjelp.
  • at kommunen aktivt bidrar til en tilrettelagt behandling tilpasset den enkelte, gjerne i samarbeid med private og ideelle aktører
  • prioritere forebyggende arbeid og lavterskel tilbud til unge, som skolehelsetjeneste, helsestasjon, og barn og familietjeneste.
  • fokusere på rusforebyggende arbeid spesielt mot barn og unge.
  • styrke samarbeidet med frivillige og ideelle som arbeider med de som sliter psykisk og/eller med rus.
  • styrke ettervernet med hjelp til bolig, inkludert skaffe utleieboliger også på det ordinære private leie- og boligmarkedet.
  • at ROP boliger skal ligge spredt utover i kommunen med få enheter på hvert sted, og i områder som er forenlige med nabolagets krav til sikkerhet og brukeres behov.
  • ikke støtte etablering av ROP-plasser i nærheten av barnehage og skole for brukere med høy risiko for utagering og vold (kategori særlig belastet).

7. NÆRINGSLIV

På lag med de som skaper jobber

Skal vi kunne opprettholde velferdsstaten trenger vi folk i arbeid og for å sikre dette må næringslivet ha gode rammebetingelser. Malvik trenger flere lokale arbeidsplasser. Med Malviks attraktive beliggenhet med kort vei til Trondheim og Stjørdal ligger alt godt til rette for at flere virksomheter kan etablere seg i Malvik. Beliggenhet er imidlertid ikke nok, andre rammebetingelser må også være til stede. Vi i Malvik Høyre vil heie frem og spille på lag med det kreative og skapende næringslivet, både for etablerte og nye bedrifter.

Vi vil bidra til at det lokale næringslivet får gode rammebetingelser. Vi vil arbeide for mindre byråkratisering og rask saksbehandling. I Malvik skal bedrifter få et godt servicetilbud og i kommunikasjonen med kommunen skal bedriftseiere møtes med et klart og lettfattelig språk. Gode kollektivtilbud og regulering av attraktive næringsarealer skal være vårt fortrinn.

Samfunnet er avhengig av innovasjon og Malvik Høyre vil inspirere og arbeide for etablering og økt satsing i kommunen vår. Vi ønsker å tilrettelegge for flere teknologibedrifter og næringsklynger, samt støtte opp om gründere. Å ha slike bedrifter tett på oss vil stimulere kommunen til å bli mer omstillingsdyktig.

Vi vil at næringslivet skal føle seg velkommen i Malvik og vi ønsker at det skal være møteplasser hvor næringsliv, innbyggere, politikere og administrasjonen kan møtes for å diskutere aktuelle temaer. Høyre vil bidra til at næringslivet og innbyggerne knyttes sammen, slik at det skapes tette bånd og tilhørighet mellom disse. Vi ønsker å tilrettelegge for at bedrifter som etablerer seg i Malvik har møtearenaer hvor bedriftene kan diskutere felles problemstillinger og utveksle felles erfaringer. Et slikt bånd vil bidra til at kommunen blir mer omstillingsdyktig og mer robust.

Det lokale næringslivet er også en del av løsningene for Malvik kommunes utfordringer, for eksempel innen helse- og omsorgstjenester og barnehager. Høyre mener at vi skaper de beste kommunale tjenestene når private og offentlige samarbeider. På den måten får vi utnyttet kompetanse, ressurser og kapasitet på best mulig måte. Et slikt samarbeid støtter også opp under verdien av den enkeltes valgfrihet, som er en grunnverdi for Høyre. Vi vil tilrettelegge for at private og offentlige virksomheter skal kunne samarbeide om tjenester til borgerne. Vi ønsker å legge til rette for at kommunen i større grad kan gjøre innkjøp og tjenester fra lokale bedrifter. Norge trenger flere fagarbeidere og for å sikre dette er det viktig at unge ser at det er mulig å få lærlingplass. Malvik Høyre vil derfor gjøre det lettere for bedrifter å ha lærlinger.

Landbruket er en viktig del av Malvik. Malvik Høyre vil at gårdbrukere som selvstendig næringsdrivende skal ha større mulighet for lønnsom drift gjennom å kunne investere og utnytte egen eiendom til tilleggsnæringer. Malvik Høyre er opptatt av bærekraft og vi er for en aktiv jordbrukspolitikk for å sikre matproduksjon, bosetting og kulturlandskapet.

Malvik Høyre vil:

• at flere virksomheter kan etablere seg i kommunen. Nøkkelen er bedre rammebetingelser.
  • øke satsing på profilering av Malvik som en attraktiv bo- og næringskommune.
  • gjøre det lettere for bedrifter å ha lærlinger slik at yrkesfagelever får fullført utdanningen sin på normert tid.
  • legge til rette for møteplasser som støtter nyetableringer og utvikling av eksisterende næringsliv
  • at gårdbrukere som selvstendig næringsdrivende skal ha større mulighet for lønnsom drift.
  • arbeide aktivt for å avvikle eiendomsskatt på næringseiendommer.
  • legge til rette for at kommunen i større grad kan gjøre innkjøp av varer og tjenester fra lokale bedrifter.

8. FRIVILLIGHETEN

Kultur-, idretts- og aktivitetstilbudet i Malvik skal gjenspeile den fine kommunen vår

Høyre er opptatt at alle frivillige lag og foreninger skal ha gode rammevilkår for å fortsette sitt viktige arbeid som en bærebjelke i lokalsamfunnet. Høyre vil styrke samarbeidet med alle organisasjoner og initiativer som arbeider mot ensomhet og utenforskap. Høyre vil at alle barn og unge i Malvik skal kunne delta i minst en fritidsaktivitet i uka, uavhengig av ferdigheter, bakgrunn og foreldrenes økonomi!

Kulturtilbudet i Malvik skal gjenspeile den fine kommunen vår. Vi skal sørge for at idretten fortsatt har godt vedlikeholdte fremtidsrettede idrettsarenaer. Vi skal sørge for at kulturen fortsatt har gode arenaer og øvingsplasser til å utøve sine mangfoldige og rikholdige musikk, sang, teater, og ulike kunstneriske aktiviteter.

Vi skal tilrettelegge for et variert friluftsliv, og bygge infrastruktur slik at alle kommunens innbyggere kan komme seg ut. Vi ønsker å utnytte Malvik sin unike plassering mellom 2 byer, med E6 som binder disse byene sammen gjennom kommunen vår. Det gir Malvik gode muligheter til å være med å huse større regionale idretts- og konsertarenaer, som Trøndelag som region trenger. Det vil også være fremtidsrettet i forhold til et miljøperspektiv.

Malvik Høyre vil:

• ta initiativ til at regionale is-, håndball-, eller messehaller lokaliseres i Malvik
  • starte planleggingen av, og bygge flerbrukshall i Ytre Malvik.
  • at ny fremtidig svømmehall skal ligge på Vikhammer.
  • etablere kulturpaviljong på Midtsandtangen.
  • avklare bruken av Ytre Malvik Samfunnshus.
  • opprettholde gratis halleie for barn og unge under 19 år i kommunale idrettshaller.
  • vurdere gratis halleie også for de over 19 år, for kommunens lag og foreninger.
  • forlenge Malvikstien langs jernbanelinjen, når toget er lagt i tunnel, fra kommunegrensen på Være helt til kommunegrensen mot Stjørdal, slik at det etableres en regional tursti rundt hele Trondheimsfjorden.
  • legge til rette for inkludering i idretten i samarbeid med idrettslag og idrettsrådet.

9. SAMFERDSEL OG TRAFIKKSIKKERHET

Alle skal kunne ferdes trafikksikkert i Malvik”

Både barn og voksne skal komme seg raskt og effektivt rundt i kommunen vår. Mange ferdes til fots og på sykkel til skole, jobb, fritidsinteresser eller trim. Høyre mener derfor at trafikksikkerhet i våre boligområder og langs våre veier er viktig. I forbindelse med alle store byggeprosjekt og veiprosjekt er ikke jobben ferdig før man har sørget for at myke trafikanter kan ferdes trygt og godt.

En god veistruktur, kollektivtrafikk og gode parkeringsmuligheter er viktig for innbyggere og næringslivet i kommunen. Uansett hvordan du foretrekker å bevege deg, skal du ha trygge og tilrettelagte ferdselsårer. God kommunikasjon er nødvendig for å opprettholde og utvikle velferd og trivsel. Vi skal satse på kollektivtransporten gjennom å tilrettelegge og bygge gode tilførselsveier til kollektivknutepunktene langs Malvikveien, Hommelvik, Vikhammer og på E6 på Sveberg.

Høyre erkjenner at ikke alle transportbehov kan løses med kollektiv transport. De fleste har en bil, og de fleste er avhengig av bil av og til. Høyre mener derfor at det er viktig å ikke glemme nok parkeringsplasser når man planlegger utformingen av områder. Man må kunne sette fra seg bilen uten å være til sjenanse for andre, om det er hjemme, man skal på jobb, man handler eller bare besøker noen.

Kommunen er en viktig aktør i trafikksikkerhetsarbeidet. Mye av det som naturlig hører inn under trafikk, reiser og samferdsel har andre enn kommunen ansvaret for, men vi vil likevel jobbe for å påvirke de riktige tjenesteyterne. Trafikksikkerhet er en del av kommunens overordnede folkehelsearbeid.

Malvik Høyre vil:

• kreve at fylkeskommunen ivaretar vedlikeholdet og standarden på fylkesveiene, og etablerer trygt krysningspunkt av Malvikvegen ned mot Midtsandtangen.
  • etablere flere «Park and Ride» langs hele Malvikvegen.
  • sørge for at det etableres nok parkeringsplasser i forbindelse med nye byggeprosjekter.
  • at gatebelysningen fortsatt er påslått langs alle kommunale veier, gang- og sykkelstier.

10. TETTSTEDSUTVIKLING, MILJØ OG LANDBRUK

Attraktivt og variert – en kommune hvor alle skal trives

Midt imellom Trondheim og Stjørdal ligger Malvik svært attraktivt til. Dette må vi bruke til vår fordel! Mange ønsker seg til Malvik, og dette skal vi legge til rette for. Gjennom å utvikle og forsterke dagens kollektivtjeneste, samt å sikre tjenestetilbud i nærheten av innbyggerne skaper vi en attraktiv kommune.

Videre ønsker vi en balansert boligutbygging, med eneboliger, rekkehus og leiligheter. Vi ønsker også at kommunen skal fortsette å legge til rette for spredt boligbygging.

Det bør også være et større fokus på hvordan ulike prosjekter og utbygginger bidrar til økt kvalitet for områdene rundt. Vi må også tørre å stille krav om å følge etablert byggeskikk og at utbygging ivaretar tilgjengeligheten til marka og utsynet til fjorden. Marka og utsyn mot fjorden er en av Malviks særlige kvaliteter. Vi ønsker også å verne om sentrale friluftsområder og parker, for å sikre tilgjengelighet for fremtiden.

Store deler av Malvik sine arealer består av landbruksområder. Dette må vi ivareta gjennom jordvern, samtidig som vi legger til rette for nydyrking. Til slutt ønsker vi en fornuftig klimapolitikk – vi ønsker mest effektiv bruk av skattekronene opp mot hva som har størst klimaeffekt. Slik sørger vi for å redusere utslipp på en mest mulig effektiv måte.

Malvik Høyre vil:

• bidra til en variert boligbygging på egnede områder.
  • stille strengere krav til etablert byggeskikk, estetikk og kvalitet på fremtidige utbygginger.
  • sørge for å verne om grønne lunger og parker.
  • verne om sentrale natur- og friluftsområder, og artsmangfoldet.
  • stå for en ansvarlig og bærekraftig klima- og miljøpolitikk som bygger på forskning og samfunnsøkonomisk nytte.

Programkomitéen

Leder: