Politikk og SP spesielt

Marker Sp viser i leserinnlegg 13.juni total mangel av dømmekraft og sunn fornuft da de i et forsøk på å overbevise Markers innbyggere om at fortsatt eiendomsskatt er løsningen for Marker kommunes økonomi. Dette ved å kritisere Ap og H for respektløshet fordi disse partiene nå mener tiden er inne for en gradvis nedtrapping av eiendomsskattesatsene. Alle partiene var enige om at dette skulle være en midlertidig ordning. At Ap og H nå, etter mye jobbing og grundig analyse av budsjetter og økonomi gjennom flere år, finner det riktig å starte en nedtrapping, må respekteres som vår konklusjon. Høyre mener helt klart at dette hadde vi heller ikke klart uten vilje og pågangsmot fra de ansatte i kommunen. All ære til dem. Vi politikere er helt avhengig av et godt samarbeid med administrasjonen og de ansatte. Det kommer til å bli mange tøffe utfordringer i årene foran oss. Å kalle dette respektløst og å kritisere AP og H for å sette kommunens økonomi på spill, samtidig også mene at vi ikke viser godt lederskap , forteller oss at de har total mangel på respekt for andre. Dette understrekes også med påstanden om at det er Sp som setter kommunen først. Vi håper og tror at alle politikere jobber mot et felles mål om å kunne tilby det beste for kommunens innbyggere.

Vi kunne selvfølgelig svart opp påstandene som representantene Brandsrud og Mauritzen har kommet med, men vi velger å jobbe med egen politikk framfor å bruke spalteplass på diskusjoner med Sp som uansett ikke fører noe positivt med seg. Marker Høyre har nå i juni distribuert sitt valgprogram i alle postkasser i kommunen. Det er derfor bedre å lese hva Høyre står for der mht. eiendomsskatt og økonomistyring.

Marker Høyre har som opposisjonsparti samarbeidet godt med Ap og Krf i inneværende valgperiode. Vi føler at det har vært gjensidig respekt tross ulike syn i saker. Vi har hatt gode diskusjoner og kunnet påvirke beslutningene. Vi synes det er beklagelig at Krf ikke stiller liste i neste periode. Takk for positivt samarbeid.

Vi går et spennende valg i møte i september. Hva som synes temmelig sikkert er at ikke noe parti vil kunne greie flertall aleine. At Sp så tidlig i valgkampen velger angrep på Ap og H lover ikke det beste for et politisk samarbeidsklima, men det er ennå nesten 3 måneder til valget. Vi ønsker lykke til videre, eller kanskje det er mer riktig å ønske god bedring. Til slutt vil vi informere innbyggerne i Marker om at de kan lese hele vårt program 2019-23 på Høyre sin facebook side og på Instagram ( markerhoyre).

Vi tør, vi vil, vi får det til – sammen!

Kenneth Sirevåg

Formannskapsmedlem og Ordførerkandidat 2019 Marker Høyre