Samferdsel og verdiskaping – Jon Hovlands landsmøteinnlegg 2019

-En oppgradert og god ring 4 vil gi muligheten for stor verdiskapning i kommunene langs den ruten.

Jeg tror verken en by eller et sted er oppstått uten at det ligger i et veikryss, eller samferdselsknutepunkt.

Gode Samferdselskanaler ut og inn av kommunen, er en av kommunens, viktigste og beste rammebetingelser.

Det gir større konkurranse kommunene imellom til å tiltrekke seg det gode næringsliv. Og det gir større muligheter for god verdiskapning og utvikling.

Med dårlige samferdselsårer vil kommunen

  • ikke være med vurderingen når større bedrifter ser på nyetableringer.
  • Dersom en bedrift skal utvikle seg, og trenger flere ansatte, vil det være vanskelig få de rette ansatte, eller kanskje bedriften velger å flytte, og kommunen blir taperen.

Gode kunnskapsrike ansatte er en mangelvare. De ansatte vil velge de arbeidsplassene der de kommer tryggest og raskest frem.

Og det er ikke bare nye veier som teller. Trygge veier, er punkt 1, og det kan være en vei med godt gatelys. Bedre lys langs veiene, og bedre markering av kantene, vil gi tryggere veier, og bedre bilkjøring.

Ring 4 er omkjøringen rundt Oslo, både i nord og sør, øst og vest, den består av europaveier, riksveier og fylkesveier. Det burde være Vikens store prestisjeprosjekt som vil binde regionen sammen.

En oppgradert og god ring 4 vil gi muligheten for stor verdiskapning i kommunene langs den ruten.

Det vil også spare Oslo for mye gjennomgangstrafikk.

Det ligger en del jernbaneskinner der det går svært få lokalpersontog. Nå har vi anbudsrunder på flere strekninger, mer igjen for pengene, dette bør brukes til å kjøre flere lokaltog på grenbanene våre.

Dette vil gi bedre rammebetingelser, som gir flere muligheter. Gode rammebetingelser gir større muligheter for bedre verdiskaping.