En ansvarlig utbygging av Oslo Lufthavn

Flertallet i stortinget viser beslutningsdyktighet og ikke minst ansvar for det store bildet angående vår hovedflyplass. Regjeringspartiene og AP sa nei til stans av utvidelse på Gardermoen.

Kapasitetsbehovet på OSL henger sammen med at lufthavnen har mye innenlandstrafikk med toppbelastning morgen og ettermiddag, samt behov for snørydding, som Kjetil Solvik-Olsen(Frp) uttalte etter spørsmål om fremdrift angående tredje rullebane fra Wilkinson (SV) tidlig i 2018.

Som aktiv flyger på Gardermoen siden 1985, så er det flere argumenter for en tredje rullebane. Alle rullebaner må vedlikeholdes med asfaltering og det skjer i høysesong på sommeren. Rullebanelys, taxeanvisninger og andre oppgraderinger kan også medføre behov for ekstra kapasitet når rullebaner må stenges i perioder. Det samme er justering av trafikk spesielt på innflyging, hvor man kan endre rullebane for landing underveis ved behov. Situasjon med nødlanding, ambulanseflyging og statsbesøk vil også belaste en rullebane. Ved å ha tilgang på en tredje rullebane vil flyene slippe å ligge i ventemønster i luften eller i venteposisjon med motorene i gang før avgang. Et miljøaspekt.

De fleste innlegg i mediene fra politikere rundt flyplassen sier bare «nei til tredje rullebane». Nannestad Høyre har som eneste parti på Øvre Romerike hatt tydelig fokus på båndlegging, slik at videre utvikling er forutsigbart, spesielt for næringslivet, istedenfor tre uavklarte alternativer.

Det har aldri vært tvil om hva anbefalingene har vært fra store faginstanser og AVINOR, både i Masterplanen til OSL og Nasjonal Transportplan. Man må tilbake til høringsfristen 2.november 2012 hvor samferdselsdepartementet ba klart om høringsuttalelser for fremtidig båndlegging av tredje rullebane. Her kunne man ha gitt sin mening.

I september 2016 bestilte samferdselsdepartementet en rapport om Oslo lufthavn burde utvikles som nasjonalt knutepunkt for flytrafikken på Østlandet. Copenhagen Economics konkluderte med at Norge er best tjent med fortsatt å utvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt knutepunkt; det vil si at den fremtidige veksten i etterspørselen etter flyreiser i et samfunnsmessig perspektiv bør samles ved Oslo lufthavn.

Støy og miljø skal være i fokus. Natur og Ungdom skal lyttes til, men det er viktig å si at vi snakker om hovedflyplassen i Norge. Avinor har høyt fokus på støy,miljø og klima og de vil gjøre det de kan for å nå mål som kreves. De har også publisert en egen nettside angående tredje rullebane på OSL.Norwegian har kjøpt nye B737 Max og SAS har kjøpt nye Airbus A320 NEO og disse flyene er eksempler på vesentlig lavere utslipp og lavere støy. Airbus hevder at større elektriske fly kan være i drift fra 2030. Biodrivstoff, ved 20% bruk, kan få utslippsnivået ned til 2014 nivå, selv i 2050. I tillegg er nye flytraseer for innflyging og utflyging nesten utelukkende basert på GPS og kan justeres vesentlig mer enn tidligere, slik at man får optimalisert de best mulig og medføre minst mulig støy for mennesker og dyr. En annen viktig miljøandel er kollektivtransport til og fra Gardermoen, samt transport av frakt og gods med mer miljøvennlig transportmidler. Avfallshåndtering er også innunder her og OSL og interkommunal drift bør ha kort kommunikasjonsvei. Sykkelveier og sykkelparkering bør også løftes og flere ladestasjoner for elbiler og elsykler.

Alle vil ha utvikling av Norges hovedflyplass, hvor den genererer 1000 nye arbeidsplasser hvert år og gir solid ekspansjon for kommunene nær flyplassen.

Nannestad Høyre ser store muligheter, i tillegg til fokus på støy og miljø, ved vår hovedflyplass. Her finnes det enorme muligheter for utvikling av næringsliv, bosetting i flotte omgivelser og mange fremtidige arbeidsplasser.

Espen Skaar (H)

Kommunestyrerepresentant Nannestad