Milepæl med bismak!

Det bare å konstatere at de to politiske blokker som har krystallisert seg frem i denne perioden har to vidt forskjellige virkelighetsoppfatninger og økonomiske prioriteringer. Kommunestyrevedtakene 12. februar ble dessverre en milepæl med bismak.

Knappest mulig flertall har sagt sitt, eller rettere sagt – latt den som tier samtykke!Åpenbart er det glemt hvem som har valgt oss politikere og det er dessverre å konstatere at dagens politiske posisjon i Nannestad, bestående av AP, V, Sp, SV, KrF og MDG, er i ferd med å bruke økonomiske midler som vil få uante konsekvenser for deg som innbygger i kommunen. Vi i Høyre er meget bekymret for den økonomiske utviklingen.

I kommunestyret 12. februar kunne vi høre ordførers «festtale» om at man var kommet til en milepæl. – Du verden, superlativene ble ikke spart, men dette er dessverre en milepæl med bismak! Hadde det vært en milepæl man kunne jublet over hadde neppe avstemningen vært 17 – 14 i posisjonspartienes favør. Høyre har i flere politiske fora blitt betegnet som uansvarlig, men hvem fremstår som uansvarlig? – I denne politiske perioden har dagens posisjonspartier ikke ønsket å støtte forslag som sier klart NEI til eiendomsskatt – er det fordi man ønsker dette som en joker når de økonomiske overskridelser kommer?

Høyre er og blir en garantist og sier klart NEI til eiendomsskatt, eiendomsskatt blir det ikke med våre økonomiske prioriteringer. Spørsmålet vi heller må stille er – hvor stor skade vil de knappe flertallsvedtakene fra kommunestyremøtet 12. februar påføre kommunen?

Den såkalte milepæl festtalen handlet om å utvide dagens kommunehus for å få de ansatte ut av brakker, bygge ny kulturarena, flytte dagens bibliotek ut av «sentrum» og inn i nytt tilbygg på kommunehuset, rive og gjenoppbygge stallen ved det gamle kommunehuset. – dette mens barn og ansatte i skolen sitter i «midlertidige brakker» med meget dårlig luftkvalitet og uverdighet, brakker som for lengst skulle vært borte.

Det er ikke det at vi ikke unner kommunens ansatte bedre vilkår, men Høyres økonomiske prioriteringer handler om en annen prioritert rekkefølge og beløp. Bare prislappen for å utvide dagens kommunehus er på minimum kr. 170 millioner kroner, dette før man har kartlagt og fått kontroll over de uforutsette kostnader. Som om dette ikke er nok, skal det brukes et anselig millionbeløp på å lage en paradegate som skal trekke til seg folk og fe fra nær og fjern. Beklager, kjære innbygger – Høyre lar ikke jubelen stå i taket, men er isteden meget bekymret for de økonomiske prioriteringer dagens politiske posisjonspartier fører.

Det er bare å konstatere at Høyre, FrP og Nannestad Bygdeliste har andre økonomiske prioriteringer som våre innbyggere trenger, men som dagens posisjonspartier skyver foran seg.

Nannestad er en vekst kommune, blant annet begrunnet i den positive utviklingen på Gardermoen. Kommunen vil fremstå som en attraktiv kommune, både som bo kommune og i forbindelse med næringslivssatsing. Dette betyr at satsningen innenfor skolekapasitet og verdig eldreomsorg må ivaretas. Høyre har siden 2013 levert kvalitet og verdighet innenfor både skole og eldreomsorg på sentralt hold, tilsvarende satsning vil være vår bærekraftsatsning inn mot høstens kommunestyrevalg og det er dessverre bare å konstatere at vi har snakket til døve ører når vi foreslår økonomisk satsning på barn og unge, samt våre eldre. Til det vises det verken raushet eller politisk vilje.