– Vi gutta trenger noen å snakke med!

Under hele oppveksten var det alltid en konkurransekultur blant gutta i klassen. Det gjorde nok at vi ble gode i mye, men lite visste vi at gutta også skulle bli best på å falle fra i skolen, best på å havne i NAV-kø i stedet for i arbeid, best på å fylle fengslene, og ikke minst være best på å toppe selvmordsstatistikken. Det er ikke greit.

Flere av disse tingene henger sammen, og statistikken er klar: Dropper man ut av skolen er ikke veien til NAV-systemet lang. Der gutta i større grad enn tidligere har psykiske problemer, har de i motsetning med jentene ingen å snakke om det med. Sånn kan vi ikke ha det.

Det er bra at alle kommunene på Øvre Romerike har helsestasjoner med tilbud for ungdom. Samtidig er det et problem at 85 prosent av helsepersonell er kvinner. Selvsagt er det ikke sånn at bare kvinner forstår andre kvinner, eller at du må være mann for å kunne snakke om vanskelige ting med andre menn. Men livet er langt, og noen ganger er det greit å kunne snakke med noen av det samme kjønn. Spesielt gjelder dette i ungdomstiden der man er usikker på alt fra hvordan egen kropp er i endring, til psykisk helse og hvordan man skal forholde seg til den personen man er forelsket i.

Når gutta selv sier at de vegrer seg for å oppsøke hjelp som allerede finnes, må vi lage et tilbud man har lyst til å oppsøke. Et slikt tilbud er helsestasjon for gutter. Oslo kommune har laget et slikt tilbud med stort hell. De kan fortelle om en gutt som reiste i over tre timer, bare for å kunne snakke med én av Norges svært få helsebrødre. En så lang reise bare fordi man føler at man ikke har noen andre man kan snakke med og som forstår deg. Det er noe vi bør tenke over.

Med 8. mars friskt i minne er det viktig å huske at det er like mye likestillingskamp å kjempe for at gutta får en tilpasset skole, som det er å kjempe for at flere jenter kan bli ingeniører og snekkere. Unge Høyre vil ha helsestasjoner for gutter og det synes jeg er et bra forslag. Sammen med flere menn inn i helsesektoren, også som helsebrødre, gir vi gutta hjelp. Gutta trenger noen de kan snakke med, og det bør vi kunne gi dem.