Byggesaksavdelingen snur trenden – fra kritikk til applaus

Etter flere år med utfordringer og lang saks-behandlingstid, begynner tiltakene i bygge-saksavdelingen å gi resultater. Bemanningen er styrket, flere handlingspunkter er gjennomført – og både politikere og lokale utbyggere melder om merkbar bedring.

Innlegg i dagens kommunestyremøte:

De fleste kjenner historien om tidligere utfordringer på byggesaksavdelingen. I desember 2023 fattet vi vedtak om utarbeidelse av en tiltaksplan, med mål om redusert behandlingstid.

Vi tok tiltaksplanen med 9 handlingspunkter til orientering i mars 2024, med bestilling om at det skulle rapporteres videre på tiltaksplan. Siste rapportering var opprinnelig i desember 2024, men kommunestyret vedtok videre rapportering i 2025.

I tillegg vedtok vi i desember 2024 et revidert delegeringsreglement som i korte trekk medførte at vi flyttet mer saksbehandling over til utvalget for teknikk, næring og miljø.

I 2025 har utvalget fortløpende fått muntlige orienteringer og vi har likt det vi har hørt. Det er nok ikke så vanlig at leder av byggesak får applaus etter en muntlig orientering.

I løpet av våren har vi videre sett innlegg i Raumnes fra lokale entreprenører, som fra å skrive frustrasjonsinnlegg om hvor håpløs situasjonen var, nå roser byggesaksavdelingen for jobben som gjøres.

En av de største utfordringene til byggesaksavdelingen var åpenbart manglende bemanning. Når man over lengre tid er halvparten av de ressursene man skal være er det særdeles vanskelig å komme i mål.
Den daværende saksbehandler staben har sakte, men sikkert fått nye kollegaer og nye ledere.

Det er stor forskjell på rapporteringene på de 9 punktene fra nov 24 til mai 25. Nå er det konkrete handlinger, med frister og tydelig ansvar. I tillegg er flere av de 9 punktene innfridd!

Det er viktig å stoppe opp litt å dele ut ros. Samtidig er det viktig å ha høye mål.

Samfunn og miljø er et stort område og ting henger sammen. I en byggesak eller plansak er man avhengig av flere områder som eksempelvis landbruk, kommunalteknikk og VA. Punkt 7 omhandler nettopp dette med samarbeid og samhandling mellom avdelingene. Det er avgjørende for at vi skal få forutsigbarhet og rask behandling i plan og byggesaker. Her er vi ikke i mål, men jeg er optimistisk med tanke på fremtiden.

Delegeringsreglementet ble som sagt endret des 2024. Vi har avholdt et ekstraordinært møte i utvalget og vil ha ytterligere et ekstraordinært før sommeren.

Vi ser så langt at vi har stemt veldig likt med KD sin innstilling i disp. sakene vi har behandlet frem til nå i 2025. Dersom denne trenden fortsetter, mener jeg det er på sin plass og gjøre en evaluering til høsten for å se om vi kan reversere endringen, fra og med 2026.

Kommunedirektøren sin orientering avsluttes med følgende:

«Byggesaksavdelingen opplever at endringene både nytter og merkes av administrativ og politisk ledelse, utbyggere og innbyggere». 

Jeg regner med at vi alle kan bifalle det og jeg håper at dette er en motivasjon for etablerte og nye ansatte på byggesaksavdelingen. Well done and keep up the good work