En kunnskapsbasert skole

Nes Høyre sendte i forbindelse med Akershus Høyres årsmøte en resolusjon som omfatter en kunnskapsbasert skole. En skole hvor basisfagene kan læres basert på hvilket nivå du ligger på, ikke hvilket årstrinn du tilhører.

Rett på tilrettelegging

Barn har rett på tilrettelegging i skolen og i praksis må det da fokuseres like mye på de som er sterke i fag som på de som «henger etter» i enkelte fag. De som er klare for nye utfordringer, faller fort utenfor, kjeder seg og kan miste motivasjonen eller utagere om de ikke får utfordringer på sitt eget nivå. De som sliter med å henge med, kan føle at de er alene med det og at de holder resten av klassen igjen.

Slik skolen styres i dag, har ikke lærerne kapasitet til å tilrettelegge for hvert enkelt barn, selv om det står i opplæringsloven at dette skal gjøres. Det er det ikke ressurser til å gjøre dette på en god måte for alle, når man har alle nivåer i en klasse. Hvordan man kan endre modellen til å fungere bedre, burde utredes. Kan man tilrettelegge på nye måter innen dagens regler eller må det en regelendring til? Burde årskull være basis for inndelingen av alle fag, i tillegg til klasser?

Private skoler og idrett

Vi ser private skoler som følger en modell, hvor faget er det som bestemmer klassen. Man kan fortsatt ha tilhørighet i en gruppe med jevnaldrende, selv om man følger undervisning på forskjellige nivå.

Flere idrettsarenaer har sett dette og legger til rette slik at de som ønsker å satse får muligheten til det og de som ønsker å «bare være med» får det. Da blir ingen holdt igjen, og ingen føler at de ødelegger for de andre. En dag er fellestrening med fokus på at ting skal være gøy, en dag er teknikktrening som er frivillig å være med på. Slik kan ikke en skole bygges opp, men prinsippet kan brukes. Barna kan være sammen i baseklasser, men tilbys «fagundervisning på riktig nivå».

Dette er ikke å luke ut hverken de som trenger mer tid, eller å lage en «elite». Det er å tilrettelegge for hvert enkelt barn, slik at ALLE får den hjelpen de trenger, den motivasjonen de trenger og i tillegg være blant de som er på samme nivå som deg. Uavhengig av fødselsdato. Det beste for de fleste.

Ressursbehov

Alle barn skal vurderes ifht deres nivå i fag, det utføres allerede vurderinger på hvorvidt barna skal ha vanskeligere eller lettere lekser, så en vurdering av nivå i undervisningen vil ikke gi økt ressursbruk utover det som allerede ligger til grunn i opplæringsloven.

Om man fortsatt har samme antall grupper som det ville være klasser, så er det heller ikke nødvendig med oppgradering av byggmasse. Det krever kun at barna møter til sine respektive nivåer, på lik linje som på et ridekurs, taekwondo eller andre læringsarenaer hvor man følger mestringsnivåer. Ved å utrede en modell hvor barna får følge egen utvikling samtidig som de tilhører en fast klasse, vil alle barn føle mer mestring. Barna får lære sammen med dem som er på samme nivå som dem selv, lærerne får en klasse som ikke trenger mange forskjellige tilpasninger og ingen føler at de holdes igjen eller er den eneste som ikke forstår.