Får alle elevene de utfordringene de trenger?

Den nye kvalitetsmeldingen viser et alvorlig paradoks: Elevene opplever støtte fra lærerne sine, men samtidig havner stadig flere på laveste mestringsnivå i lesing og regning. Nes Høyre mener vi må ta grep nå – med tidlig innsats og nivådeling i skolen – slik at alle elever får den faglige utfordringen de trenger for å lykkes.

Får alle elevene de utfordringene de trenger?

I dag har vi i Nes Høyre lest gjennom den ferske kvalitetsmeldingen fra skolen. Det som slår oss er et paradoks: Mens elevene rapporterer sterk støtte fra lærerne sine, scorer vi dårlig på faglige utfordringer – både nasjonalt og her i Nes kommune. Dette er et varsku vi må ta på alvor.

BEKYMRINGSFULLE TALL🧐

Tallenes tale er klar: De siste to årene har andelen elever på laveste mestringsnivå i lesing økt med hele 5 prosentpoeng på nasjonale prøver for 5. trinn. I regning ser vi en lignende trend med 3,5 prosentpoeng økning. Bak disse prosentene skjuler det seg tusenvis av unge elever som ikke får den faglige støtten de trenger helt fra start.

TIDLIG INNSATS ER NØKKELEN 🎯

I Nes kommune har vi allerede identifisert begynneropplæringen som et kritisk satsingsområde gjennom handlingsplanen «Et løft i Nes-skolen 2023-2027». Vi har utviklet egne standarder for begynneropplæring, men resultatene viser at dette ikke er nok – mange elever får fortsatt ikke tilstrekkelige faglige utfordringer tidlig nok.

EN NY TILNÆRMING

Det er på tide å tenke nytt om hvordan vi organiserer undervisningen. Høyre foreslår i sitt nye stortingsvalgprogram en tydelig løsning: nivådeling i skolen. Dette handler ikke om å stemple eller segregere elever, men om å sikre at hver enkelt elev møter faglige utfordringer som matcher deres nivå.

HVORFOR NIVÅDELING? 📚

Barn lærer ulikt. Noen trenger mer tid og støtte for å mestre grunnleggende ferdigheter, mens andre er klare for større utfordringer. Når kvalitetsmeldingene viser at de yngste elevene sliter mest med å få tilpassede faglige utfordringer, må vi våge å prøve nye løsninger.

VEIEN VIDERE 💪

La oss anerkjenne den fantastiske innsatsen lærerne våre gjør – elevenes rapportering om god støtte fra lærerne bekrefter dette. Men vi må også gi lærerne bedre verktøy for å møte hver enkelt elevs behov. Nivådeling er ikke et mål i seg selv, men et middel for å sikre at alle elever får den faglige stimulansen de fortjener og trenger. Dette handler om fremtiden til barna våre. Hvis ikke de tydelige signalene fra kvalitetsmeldingen er argument nok for å prøve nivåoppdelt opplæring, hva er da? La oss ta grep nå, før flere årskull går glipp av viktig læring i sine første og mest formative skoleår.

Spørsmålet er altså enkelt: Når vi ser at så mange elever mangler tilpassede faglige utfordringer – er det ikke på høy tid at vi tar i bruk verktøy som faktisk kan hjelpe hver enkelt elev? Høyre mener svaret er JA, og derfor har vi gjort nivådeling i skolen til en viktig del av vårt program for 2025-2029.