Oppheving av midlertidige byggerestriksjoner i korridor F for ny E16
Saken er oppdatert med svar fra ordføreren nederst i saken.
Midlertidige byggerestriksjoner i korridor F i Nes kommune har vært gjeldende siden 2003, uten at det har kommet nye planvedtak for E16-traseen. Nå som Nye Veier ikke lenger prioriterer denne korridoren, reises det spørsmål om tiden er inne for å oppheve restriksjonene.

Interpellasjon i dagens kommunestyremøte: Oppheving av midlertidige byggerestriksjoner i korridor F for ny E16
I forbindelse med planarbeidet for ny E16 mellom Kongsvinger og Kløfta har det siden 2003 vært innført midlertidige byggerestriksjoner i den såkalte korridor F gjennom Nes kommune. Disse restriksjonene har vært begrunnet i behovet for å sikre planfrihet i påvente av endelig trasévalg.
Det har ikke vært gjort nye planvedtak relatert til E16 i Nes etter 2003. Tvert imot ble vedtaket fra 2003 videreført gjennom kommuneplanen for 2019–2030. De midlertidige byggegrensene er fortsatt juridisk gjeldende, men det er mulig å søke dispensasjon, hvor Statens vegvesen tidligere uttalte seg som ansvarlig myndighet. Det er imidlertid nå Nye Veier som har ansvaret for videre planlegging og gjennomføring av E16-prosjektet.
Nye Veier har i lengre tid prioritert andre korridorer for videre planlegging, og korridor F fremstår ikke lenger som aktuell. Dette har skapt en situasjon der grunneiere og utbyggere fortsatt er bundet av restriksjoner fra 2003, til tross for at det ikke foreligger konkrete planer for veiutbygging i området.
Svar fra ordføreren:
Svar på spørsmål 1: Er ordføreren enig i at det nå foreligger tilstrekkelig grunnlag for å oppheve byggerestriksjonene i korridor F?
- Ordfører erfarer at staten ikke ser utbygging av korridor F som ligger i
kommuneplanen i Nes, som et alternativ for ny E16. - Korridor F ble nedprioritert i 2017 ved behandlingen av Nasjonal Transportplan 2018-2029.
- Etter dette har verken Stortinget, Samferdselsdepartementet, eller
transportvirksomhetene (SVV og Nye Veier) frontet utbygging i denne
korridoren. - Som en faktaopplysning tilføyes at selv om Nye Veier er ansvarlig for videre
planlegging av E16, er det Statens vegvesen som fortsatt håndhever
myndighetsansvaret i riksvegsaker, og det er derfor vegvesenet som er
forvaltningsmyndighet til å saksbehandle dispensasjoner fra byggegrensen. - Oppsummert er ordfører enig med interpellanten i at det er tilstrekkelig grunnlag for å oppheve byggerestriksjonene i nevnt korridor og ikke påføre berørte grunneiere ytterligere ulemper.
Svar på spørsmål 2: Vil ordføreren ta initiativ til at kommunestyret i Nes
kommune fatter vedtak om å oppheve disse restriksjonene i løpet av høsten 2025? - Ordfører tar gjerne et slikt initiativ, men spørsmålet vil jo være hva
kommunestyrets flertall sier. Høsten 2023 konkluderte kommunestyrets flertall med at byggegrensen skulle videreføres. - Å ta ut byggegrensen for FN-korridoren i kommuneplanen må fremmes som
egen sak til kommunestyret. - Å fjerne byggegrensen fra kommuneplanen er en stor endring og et slikt forslag må legges ut til høring.
- Kommunestyret kan evt. vedta dette i kommende prosesser for
kommuneplanens arealdel, for eksempel i forbindelse med sak om planvask av kommuneplanen som legges frem for kommunestyret til høsten. Ordfører vil se på muligheter for å fremme politisk sak om å ta ut byggegrensen i forbindelse med pågående planvask av kommuneplanen.