Nes kommunes framtid

Valgkampen begynner å nærme seg slutten og heldigvis tenker sikkert noen. Vi i Nes Høyre har hatt en omfattende valgkamp med dørbank på mer enn 500 dører, valgkampstand, debatter og leserinnlegg.

Unisont er de aller fleste enige i at vi er veldig gode på kommunale tjenester særlig innen skole, idrett, kultur, helse og omsorg, men samtidig mener de fleste at noe må skje.

Oppsummert har innbyggerne i Nes har fortalt oss at vi skal fokusere på følgende:

• Nå må det skje noe: «Alle» har fortalt oss at nå må det skje noe i Nes. Det har stått stille litt for lenge så utvikling og vekst er en av de viktigste tingene vi må jobbe med.

• Sentrumsutvikling: Vi må lage en kortsiktig plan som raskt «løfter» inntrykket av sentrum. Vi må få lys i butikker i sentrum på kveldstid.

• Vegvedlikehold i hele kommunen: Vi må bli flinkere til å vedlikeholde kommunale veger i hele kommunen noe vi har forsømt i mange år, dette må vi virkelig ta tak i.

• Skolene våre: Kommunen bestilte tidligere i år en rapport om barne- og ungdomsskolen og konklusjonen i rapporten er tydelig på at vi ikke skal slå sammen barne- og ungdomsskolen noe vi selvfølgelig vil følge. Vi må vurdere om alle unger til og med 4.-klasse skal ha gratis skoleskyss uavhengig av avstand til skolen. Vi må vurdere skolepatrulje i Rukkedalsvegen slik at skoleveien blir trygg for alle.

• Boligtomter og areal for næringsutvikling og leiligheter:

Innbyggerne i Nes er opptatt av at vi må tilrettelegge for et bredere utvalg av boligtomter, slik at det blir lettere å finne sin drømmetomt der man kan bygge hus. Vi må etablere sentrumsnære områder der det kan bygges nye og moderne leiligheter i forskjellige prisklasser og areal for alle behov. Vi må jobbe for at det etableres nytt næringsliv innenfor dagens sentrum og vise hvor sentrum kan utvides, samtidig som vi ivaretar identiteten vår, landsbyen i Hallingdal.

Men forutsetning for alt dette er at vi bruker kommunen sine penger på de rette tingene og at alle «drar i samme retning». Derfor vil Nes Høyre etablere et godt samarbeidsklima i kommunestyret slik at fokus blir på framtiden og vekst, og ikke fortiden.

Da gjenstår det bare å ønske alle innbyggerne i en av Norges beste kommuner:

Godt valg!