Trygg og god oppvekst
Tidlig innsats, trygge rammer og tilgjengelige voksne
Nittedal skal løfte elever til å kunne realisere drømmer og ambisjoner uansett sosial bakgrunn. Barnehage og skole er arenaer for å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap. Tidlig innsats, trygge rammer og kompetente motiverte barnehagelærere og grunnskolelærere er nøkkelen til læring. Barn skal glede seg til å gå i barnehagen og på skolen. Høyre vil jobbe for å styrke samarbeidet mellom kommunale tjenester som BUP, PPT og barnevernet, og ta i bruk alternative opplæringsarenaer hvor frivillige og private aktører bidrar til å skape best mulige oppvekstsvilkår for barn og unge. Det må jobbes for flere møteplasser for ungdom. Ungdomsklubber i alle tre deler av kommuner og flere arenaer hvor det er trygt å ferdes, gjerne med tilstedeværende voksne, utekontakter og frivillige er viktig å få på plass.
En barnehage for omsorg og lærelyst
Barnehage er et sted for læring og utvikling av sosiale ferdigheter. Barnehagene er viktige for språkutvikling, lek og samspill med andre barn og voksne. Barnehagen er – og skal være – et frivillig tilbud, samtidig som det er viktig å tilrettelegge for at alle barn får sjansen til å gå i barnehage. Foreldrenes inntekt skal ikke være et hinder. Det aller viktigste for å gi alle barn god oppfølging er ansatte som kan stimulere til lærelyst og gi omsorg. Det er viktig med kompetente og trygge ansatte i barnehagen.
Like vilkår for private og kommunale barnehager
Høyre er opptatt av like rammevilkår for kommunale og private barnehager, og at alle offentlige tilskudd kommer barna til gode. Alle barn i Nittedal skal få tilbud om en barnehageplass i nærheten. Private barnehager er med på å sikre et mangfoldig barnehagetilbud og er en styrke og en ressurs vi skal ta vare på i Nittedal.
Nittedal Høyre vil:
- Sikre likeverdige økonomiske vilkår for kommunale og private barnehager.
- Innføre mer fleksible barnehageopptak.
- La private barnehager får utvide kapasiteten i tråd med behovet.
- Sikre at familien får barnehageplass nær der de bor og innenfor ønsket skolekrets.
- Utarbeide rekrutteringsstrategi for å få flere yrkesgrupper og flere menn i barnehagen.
- Få til et bedre samarbeid mellom barnehage, skole og organisasjoner som har kompetanse på idrett og fysisk aktivitet, for eksempel etter modell «aktive lokalsamfunn».
- Legge til rette for at flere ufaglærte ansatte i barnehagene får ta fagarbeiderutdanning og sikre gode ordninger for etter- og videreutdanning hos barnehageansatte.
- Ha kontinuerlig fokus på at private barnehager får samme vilkår og forutsetninger for drift som kommunale barnehager.
En skole med fokus på læring og mestring
Nittedal Høyre jobber for en skole som setter kvalitet, kunnskap og trivsel høyt. Alle elever skal oppleve mestring og læringsglede, og de skal få velge å gå på en skole som bidrar til at de får utvikle egne egenskaper og ressurser best mulig. Alternative opplæringsarenaer og samarbeid med instanser som tilbyr et alternativ til klasserommet må få større plass i Nittedalsskolen. Kommunen skal ta vare på dyktige og motiverte ansatte og bygge et fagmiljø som tiltrekker seg de beste medarbeiderne. Alle barn i Nittedal skal glede seg til å gå på skolen.
Nittedal Høyre vil:
- Styrke skolehelsetjenesten med spesielt fokus på psykisk helse og lav terskel for nødvendig hjelp – også utenfor skoletiden.
- Styrke skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom med tilbud også i skolens ferier.
- Sørge for at skoleutvidelser til enhver tid planlegges i tråd med behovet.
- Øke fokuset på elever i begge ender av læringskurven, slik at både de som ikke mestrer grunnleggende ferdigheter og de som trenger større utfordringer får nødvendig hjelp.
- Legge til rette for at elever som ønsker det får muligheten til å følge fag eller undervisning for høyere klassetrinn.
- Jobbe for å etablere sommerskole / aktivitetstilbud og finne løsninger som får på plass utvidet åpningstid for SFO i skolens ferier.
- Tilrettelegge for mer fysisk aktivitet i løpet av skoledagen, gjennom samarbeid med idrettslag og foreninger samt kompetanseløft for lærere.
- Styrke fokus på frafallsproblematikk og elevers rett på trygt og godt skolemiljø.
- Jobbe for tiltak som øker nærværet, gjennom samarbeid med ulike instanser, eksempelvis alternativ opplæringsarena.
- Jobbe for å få flere yrkesgrupper inn i skolen og styrke laget rundt eleven.
- Styrke fagmiljøet mellom skolene, gjennom kompetansedeling og tverrfaglig samarbeid.
- Legge til rette for økt deltakelse i etter- og videreutdanningstilbud for lærere.
- Utvikle gode vikarordninger i eller på tvers av kommuner som sikrer at vikartimer i skolen fylles av kvalifiserte lærere.
- Vurdere behovet og muligheten for kompetansesenter, forsterket skole eller spesialskole for barn og unge med særskilte behov.
- Prioritere trykte eller digitale læremidler ut fra en faglig og pedagogisk vurdering på den enkelte skole.
- Legge til rette for etablering og fortsatt drift av friskole i Nittedal.
- Legge til rette for flere lærlingeplasser i kommunen.