Vi vil jobbe for utvikling i hele kommunen

Nittedals spesielle topografi med Nordmarka i vest og Romeriksåsen i øst forutsetter at alle tre deler av kommunen tas i bruk når kommunen skal vedta arealstrategi mot 2034. En rigid praktisering av 80/20-regelen hindrer oss i å se mulighetene og bidrar til at utviklingen stopper opp. Høyre vil jobbe for å se mulighetene i hele kommunen når ny arealstrategi skal vedtas.

Komplett helsepark med tjenesteboliger og seniorboliger fikk blankt avslag fra kommunen med begrunnelse 80/20-regelen. Resultatet er tomme bygg og fravær av gode arbeidsplasser. Illustrasjon: Nye Glittre.no

Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus ble vedtatt i desember 2015. Planen inneholder føringer for arealbruken innenfor den regionale areal- og transportstrukturen frem mot 2030 og er et dokument på i alt 72 sider.

Planen er i all hovedsak rettet inn mot det man kaller bybåndet, som omfatter områdene som strekker seg mellom Oslo, Asker, Lillestrøm og Ski. I tillegg har man blinket ut Jessheim som regional by sammen med Lillestrøm på Romerike.

Selv om Nittedal hverken er påtenkt som regional by eller er en del av planlagt infrastruktur og kollektivsatsing, har Nittedal kommune og ikke minst Statsforvalteren (tidl Fylkesmannen) benyttet det som etter hvert er benevnt som 80/20-prosenten slavisk i tenkningen om hvordan Nittedal skal utvikles fremover. Det holder å kaste et blikk ut av vinduet for å se at Nittedal er en lang og smal tarm. Man kan også raskt konstatere at vi har tre «knutepunkter» i bygda; Åneby, Rotnes og Hagan. Rundt disse tre punktene har så utviklingen.

Høyre har ikke noe imot at hovedtrekkene i utviklingen ligger fast med Rotnes-området som sentrum. Det som ikke er greit, er at en slik nærmest selvpålagt 80/20%-strategi forvaltes rigid og lite tilpasset Nittedals spesielle geografi og infrastruktur. Høyre mener, i tråd med intensjonen i den regionale planen, at det må være fornuftig å utvikle områdene rundt jernbanestasjonene og at effektive matebusser kan ta deg dit, om du da ikke velger å ta buss til Oslo. Med riksvei 4 i tunnel vil kollektivtransporten bli mye raskere enn i dag.

Høyre mener det er et problem at man i Nittedal har en så rigid håndhevelse av 80/20%-bestemmelsen. Dette speiler seg også i Statsforvalterens vurderinger. Høyre ønsker at man i det politiske miljøet i sterkere grad ser på intensjonen i planen i stedet for å se seg blind på en prosentandel. I det siste har vi sett dette tydelig i utøvelsen og forvaltningen av egne arealplaner. Et godt eksempel er utviklingen rundt Glittre. Der ønsker man nå på sikt å bygge en komplett helsepark med tjenesteboliger, seniorboliger mv. Et slikt tiltak behøver ikke være i strid med den regionale planen om det håndteres på en fornuftig måte og med den handlingsrommet som den regionale arealplanen gir.

Tidligere har eierne fått blankt nei til å bygge, med begrunnelse i nettopp 80/20%-regelen. Resultatet er tomme bygg og fraværet av gode arbeidsplasser. Dette er etter Høyres syn en meningsløs måte å utvikle bygda på. 80/20%-regelen har åpenbart blitt (mis)brukt til å hindre et ellers fornuftig og samfunnsnyttig tiltak. Dette bør vi endre på.

Høyre vil være en aktiv pådriver for å ta utviklingen der det ligger best til rette ut ifra jordvern, naturvern og slik at man enkelt kan binde bygda sammen med effektiv kollektivtrafikk. Vi må bruke fornuft i utviklingen av bygda, særlig om de som utvikler overordnede planer ikke tar hensyn til Nittedals særegne geografi og utfordringer. Fremfor alt ønsker Høyre at Nittedal kommune skal rette et kritisk søkelys på Statsforvalterens rolle som overprøvende instans i alle saker. Vi må i større grad kunne være herre i eget hus..