Aktiv vår på Stortinget

Rusreformen, Nasjonal Transportplan, Perspektivmeldingen og «Norge mot 2025». Dette er noen av sakene Stortinget jobber med for tiden, som skaper debatt og som etter hvert skal finne sin løsning. Helst før sommeren.

Anne Kristine Linnestad, stortingsrepresentant for Høyre, Akershus.

Rusreformen – angår mange

Rusreformen er en viktig reform, fra straff til behandling, og ikke en legalisering av rusmidler slik enkelte vil ha det til. Problematikken berører hele samfunnet, ikke bare den enkelte rusavhengige. Jeg håper dere leser forslaget, slik det er lagt frem av Bent Høie og regjeringen og kommer med innspill og kommentarer. Tiden for å kunne påvirke er nå og frem til den vedtas i Stortinget i mai/juni. Det er en viktig sak for dem det gjelder og for alle oss andre fremover for rus berører så uendelig mange fler enn den enkelte rusavhengige.

Nasjonal Transportplan – berører den oss i Nordre Follo?

Ja, så absolutt! Endelig ligger ferdigstillelsen av E-18 Riksgrensen-Vinterbro inne i planen! Det har vært et langt og humpete arbeid å få på plass den siste strekningen (som burde vært den første) Retvet-Vinterbro, men jobben er ikke avsluttet. Flertallet i både Nordre Follo og Ås kommunestyrer sa nei til bomfinansieringen slik den ble foreslått av Statens Veivesen i høst. Men til tross for det, har samferdselsministeren hørt på oss og lagt strekningen inn, med finansiering, og byggestart i ca. 2025! Nå ligger det et stort ansvar på ordføreren i Nordre Follo å få til et godt samarbeid med Statens Veivesen og Ås om hvor bommene skal stå, og hvor mye hver av dem skal koste, slik at det kan vedtas så fort som mulig. Uten finansiering – ingen vei, enkelt sagt, og trekker det ut i tid er det ren trenering, sett fra mitt ståsted.

Vi har også fått «Påkobling av Østre Linje, sør for Ski Stasjon» og tog-parkering inn i NTP. Det betyr at også dette prosjektet vil bli realisert i første periode, 2022-2027. Da får vi full nytte av Follobanen for alle reisende fra Indre Østfold og Moss til Oslo. For oss i Nordre Follo er at det viktig at det vil gå direkte-tog fra Oslo til Ski hvert 10 minutt, og i samarbeid med Ruter, og enda bedre busstilbud mellom Kolbotn og Ski, og Ski-Siggerud. Man forventer at mange flere vil benytte kollektivtransport når tilbudet forbedres. I tillegg til NTP har Stortinget vedtatt at regjeringen skal gjennomføre en mulighetsstudie for å avklare trasévalg og mulig finansieringsmodell for prosjektet Oslo–Stockholm 2.55 i Norge. Her ligger det forslag på prosjekter som kan koble Østre linje direkte til en ny jernbanelinje til Stockholm.

God påske med Klimameldingen

Mitt tips for påsken: Bytt ut noen av krimbøkene med Klimameldingen, Perspektivmeldingen og ikke minst den helt nye rapporten «Norge mot 2025» i påsken  «Norge mot 2025» er utredningen fra ekspertutvalget som har vurdert hvordan konsekvenser av virusutbruddet, utviklingen i internasjonal økonomi, smitteverntiltakene og de økonomiske mottiltakene vil påvirke utviklingen i norsk økonomi frem mot 2025.

Jeg håper du benytter muligheten til delta i debattene, både de som går i Stortinget og ikke minst i programarbeidet frem til Høyres landsmøte i mai!

Ta godt vare på hverandre på avstand, og ha en så god påske som mulig!