Areal og bolig

Kommunen har forpliktet seg til å følge opp føringene i regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. Derfor skal vi sørge for størst vekst i områder som har god tilgang på høyfrekvent kollektivtransport, men vi skal også sørge for vedlikeholdsvekst i områder som Skotbu, Kråkstad og Bålerud. På Siggerud må sentrum utvikles til et lite kommunedelsenter gjennom transformasjon og variert bebyggelse.

Vår kommune forventer sterk vekst når Follobanen settes i drift. Kommunen skal ha en aktiv holdning til utbyggingsavtaler, slik at infrastruktur som vann, kloakk, veier og fortau raskt kommer på plass, med bidrag fra de aktuelle utbyggerne. Vi vil sørge for at det utvikles gode og attraktive bomiljøer og et bærekraftig næringsliv.

Derfor vil vi
  • ha fokus på gode boområder med varierte boligtyper og størrelser
  • sikre arealer for utvikling av næringslivet
  • følge opp de vedtatte støybestemmelsene for Beredskapssenteret