Våre kandidater plass 3 – 6

Ordførerkandidat, Thomas Sjøvold, og varaordførerkandidat, Anne Kristine Linnestad, topper Nordre Follo Høyre sin liste til kommunevalget 2019. Vi har gleden av å presentere våre øvrige kandidater nærmere.Bli bedre kjent med Melissa, Helge B., Helge M. og Lise.

#3 Melissa Kristiansen, 28 år fra Kolbotn
Melissa bor i Kolbotn sentrum, men har vokst opp på Svartskog. Hun har en bachelor i filosofi og idéhistorie fra Universitetet i Oslo (UiO), og bakgrunn som ridelærer, avløser og politisk rådgiver. For tiden er hun filosofistudent ved UiO, hvor hun skriver en masteroppgave innen området metaetikk. Ved siden av tar hun en bachelor i religionshistorie med vekt på jødedom, kristendom og hinduisme.
På fritiden har Melissa drevet med hest, gaming og naturfoto. Etter at hun i 2007 ble aktiv i Unge Høyre, har hobbyene måttet vike litt for politisk engasjement.
Hun kom inn i lokalpolitikken i Oppegård som vara til utvalg for kultur og oppvekst i 2009. Siden har hun hatt to perioder i kommunestyret og en periode som vara til Akershus fylkesting. De siste to årene har hun bl.a. vært formannskapsmedlem og vara til fellesnemda, samt politisk veileder for ungdomsrådet. Hennes politiske interesseområder strekker seg fra psykisk helse til klima og miljø, men det er skole som ligger hennes hjerte nærmest.

#4 Helge Bunæs, 55 år fra Ski
Helge er bosatt i Ski, er gift og har to voksne sønner. Han er født og oppvokst i Ski, og med kone fra Kolbotn er han lokalkjent i hele den nye kommunen vår. Han driver et trykkeri på Langhus, og er utdannet trykker med Mesterbrev.
Siden ungdommen har Helge vært aktiv i Røde Kors Hjelpekorps med diverse lederverv både lokalt og på distriktsnivå, og har aktivt drevet både med ettersøkning og sanitetsarbeid samt i flere år med ambulansekjøring både som frivillig og som vikar i den ordinære tjenesten. Han er glad i friluftsliv, og godt kjent også i de delene av Follo som ikke er tettbygd.
Helge har flere perioder bak seg i kommunestyret i Ski og har deltatt i følgende utvalg: kultur, viltnemnd, Follo legevakt, teknisk, samt plan- og bygg.
De siste par årene har Helge vært aktivt med i arbeidet for å skape et godt grunnlag og trygg og solid drift av Nordre Follo kommune. Det er plansakene han synes er mest spennende, og hvor han håper å få bidra også i kommende periode.

#5 Helge Marstrander, 50 år fra Oppegård
Helge er gift med Torunn og sammen har de to ungdommer – Kristian og Henrik.
Han er utdannet innen IT, økonomi og ledelse fra Norges Høyskole for Informasjonsteknologi. Til daglig er Helge å finne i Utenriksdepartementet hvor han er datasikkerhetsleder og ansvarlig for forebyggende informasjonssikkerhet. Han har tidligere vært IT direktør i Samlerhuset og Norges Automobil-forbund (NAF).
Helge flyttet til Oppegård i 2003 og ble tidlig engasjert i skole og oppvekst. Han har tilsammen vært FAU leder i 13 år. For mange er nok Helge best kjent som en av lederne og talsperson for Stopp Støyen. Utallige møter med politikere både lokalt og sentralt ga mersmak, og med ungdom på vei ut av skolen ønsket Helge å bruke tid innen politikk. Han er også meddommer til Borgarting lagmannsrett og nemndmedlem i Utlendingsnemnda (UNE).
Helge er styremedlem i Nordre Follo Høyre (kampanjeleder og kasserer) og varamedlem til utvalg for miljø og plan (UMP) i Oppegård.
I Nordre Follo ønsker Helge å bruke sitt engasjement til det beste for barn og unges oppvekst, arbeide for en skole som løfter alle – både de som har utfordringer og de som trenger utfordringer. Han er også opptatt av et godt og helhetlig tilbud til eldre og andre som trenger omsorg. Helge ønsker også å arbeide med samfunnsutvikling og plansaker, hvor også klima og miljø er sentrale oppgaver.

#6 Lise Feren Rirsch, 50 år fra Ski
Lise har to barn, jobber som lærer i ungdomskolen og har vært speiderleder i mange år.
Hun var med i Ski unge Høyre på 80-tallet og ble aktiv i lokalpolitikken igjen i 2011. Først med en periode i Utvalg for Teknikk og deretter som fast representant i Kommunestyret og Formannskapet.
Lise er opptatt av at Nordre Follo skal være et godt sted og leve med gode oppvekstvilkår og rammebetingelser for lag og foreninger. Hun vil jobbe for at Nordre Follo skal være et attraktivt sted å etablere seg, både for folk og næring.