Det fjernes 20 sykehjemsplasser, når vi egentlig trenger mange flere

Thomas Sjøvold og Erna Solberg på besøk ved Greverud sykehjem

Tildeling av sykehjemsplasser skal ikke ha noe med tilgangen på antall plasser å gjøre. Det skal utelukkende bestemmes av pasientens behov. Med det i mente hadde Nordre Follo kommune 12,4% av våre innbyggere over 80 år på sykehjem, mot landsgjennomsnitt på 11,4%. Altså er det noen flere i
vår kommune som trenger sykehjemsplass enn landsgjennomsnittet. Samtidig har vi så langt i år betalt Akershus universitetssykehus og andre sykehus over kr 1,3 mill. fordi vi ikke kan ta imot utskrivningsklare pasienter raskt nok.

Med dette bakteppe og midt under en pandemi velger Arbeiderpartiet og deres mer eller mindre gode venner, å redusere kommunens sykehjemstilbud med 20 plasser. Riktig nok slår de seg på brystet og sier se hvor flinke vi er som ikke legger ned 34 plasser slik rådmann foreslo. Rett skal være rett, det er mindre ille å legge ned 20 sykehjemsplasser enn 34, men det er fortsatt en avgjørelse som hardt rammer noen av de svakeste i vår kommune.

I Høyre jobbet vi med helt motsatt innfallsvinkel. Vi ønsker at kommunen skal øke antall plasser både i sykehjem og omsorgsboliger. Planleggingen av utvidelse av Greverud sykehjem var allerede godt i gang i Oppegård.

«Tildeling av sykehjemsplasser skal ikke ha noe
med tilgangen på antall plasser å gjøre.
Det skal utelukkende bestemmes av pasientens behov.»

Hele kommunestyret er enig i Bent Høie sin reform «Leve hele livet». Vi ønsker å hjelpe flest mulig hjemme så lenge som mulig. Det er bare en grunn til det, og det er at de som mottar hjelp har det best hjemme. Det er ikke for at kommunen skal spare penger, og det skal i alle fall ikke være fordi vi ikke har noe annet tilbud. Vi har en veldig god hjemmetjeneste i kommunen, som gjør et utmerket jobb og utfører nokså avansert medisinsk behandling. Men vi må erkjenne at det går en grense for hvor syk man kan bli og fortsatt få fullgod omsorg hjemme. Hvor denne grensen går er en avgjørelse som må tas av pasienten sammen med medisinsk personale. Dessuten må man tilpasse tilbudet til ulike innbyggere og deres pårørendes behov. Altså må det være en individtilpasset grense. Som kommune må vi ha et system som ivaretar dette.

Sykehjemsplasser, både midlertidig, rehabilitering, deltplass og langstidsplass, er kommunens mest avanserte tilbud til de sykeste av våre innbyggere. Høyre sin visjon for kommunens sykehjemstjeneste er økt spesialisering, raskere rehabilitering og kapasitet når det oppstår et behov.
Ja, dette koster mer penger enn det Arbeiderpartiet er villig til å bruke på våre sykeste.

«Vi har ikke dårligere økonomi,
men for øyeblikket lider vi av dårlig styring.»

Mange vil tenke at Nordre Follo har ikke penger til dette, men det er rett og slett ikke sant. Nordre Follo kommune har et romslig budsjett på 5 mrd. kroner. Vi har ikke dårligere økonomi, men for øyeblikket lider vi av dårlig styring. Det betyr ikke at vi ikke har utfordringer, for vi er en vekstkommune som trenger å ta noen investeringer før det kommer flere innbyggere og skatteinntekter. Nordre Follo kommune handler om muligheter og hva vi som en av Norges største kommuner kan oppnå av effektiv organisering og stordriftsfordeler. Men det er ingen effektivisering eller stordriftsfordel i å redusere tilbudet til de sykeste i vårt samfunn ved å fjerne 20 sykehjemsplasser. Høyre vil fortsette kampen for å få gjenåpnet disse plassene og gjenopptatt planleggingen av utvidelse av kapasiteten. Dette må vi gjøre samtidig med at vi legger til rette for at ennå flere får den hjelpen de trenger hjemme. Kommunen er vårt felles sikkerhetsnett. Sammen må vi sørge for at nettet fanger alle som trenger det.

Thomas Sjøvold
Kommunestyrerepresentant og nyvalgt medlem av utvalg for omsorg, helse og seniorpolitikk

PS! Dette innlegget omhandler ikke kommunens økonomi, men nå må vi få slutt på svartmalingen og muligheten for å bruke dette som en unnskyldning for å ikke ta ansvar for dårlige avgjørelser. Dette bør det skrives mer om i Budstikka, så jeg utfordrer herved vår kommunestyrerepresentant Halvor Stormoen til å skrive et innlegg om kommunens åpningsbalanse.