Ekstra åpne, lange armer

For en skolepolitiker er det tristeste budskapet i verden at elever gruer seg så mye til å gå på skolen at det beste alternativet er å la være.

– Hver morgen skal noen i skolene ha ekstra åpne, lange armer, sier Eirik Holmlund, kandidat nr. 16 for Nordre Follo Høyre og medlem i Utvalg for oppvekst Idrett og Kultur i Nordre Follo Kommune.

Les hva Eirik skriver i oblad.no om viktigheten av en «skole-los», en los som bringer elever til klasserommet, fordi det er en rettighet eleven har og en plikt vi som samfunn har å gi henne eller han.

– Å holde i en hånd på trappen der eleven bor og tilby skyss til klasserommet er en liten kostnad for fellesskapet, men en stor verdi for eleven, sier Eirik.

– Min historie hører imidlertid til en annen tid, men det jeg opplevde som elev opplever altfor mange elever også i dag, og da må vi bruke de ressurser og virkemidler som vi har nå for at den følelsen vi alle kan ha fra tid til annen ikke skal feste seg som en normal måte å komme seg fri de vanskelige dagene.