Feil medisin til feil tid!

1.januar 2023 fjerner regjeringen Støre en viktig pasientrettighet – fritt behandlingsvalg!

Fritt behandlingsvalg og kortere ventetider er to viktige helse-saker for Høyre, men de er enda viktigere for oss som er pasienter! Fritt behandlingsvalg har bidratt til redusert ventetid for alle dem som har benyttet seg av ordningen, og gitt dem som er henvist til helsehjelp større valgfrihet.

At Arbeiderpartiets helseminister, Ingvild Kjerkhol, og regjeringen vil fjerne pasientrettigheten fritt behandlingsvalg har vi dessverre visst lenge. Men at hun jublet over dette samme dag som de nye ventetidstallene viste at ventetidene i spesialisthelsetjenesten har gått opp, uansett hvilken sykdom du trenger behandling for, er rett og slett et nitrist paradoks.

Regjeringen fjerner fritt behandlingsvalg, som er behandling på statens regning, gjør de valgmuligheten om til et spørsmål om størrelsen på lommeboken til hver enkelt pasient. Dette er realiteten av Arbeiderpartiets politikk – en todeling av helsetjenestene, hvor den som har råd til å betale seg ut av en kø får de tjenestene de trenger, mens alle andre må vente i den offentlige helsekøen. Dette kan ikke Høyre akseptere.

Jeg mener at det er en drøy påstand helseministeren kommer med når hun påstår at det er de med god råd som har benyttet seg av fritt behandlingsvalg og at fritt behandlingsvalg ikke har virket. Jeg vil anbefale helseministeren å ta seg en tur ut fra kontoret i Oslo og besøke alle de behandlingsstedene landet over hvor rusavhengige og psykisk syke har fått behandlingen de ønsker seg for det offentliges regning.

De siste fire årene har flere tusen pasienter fått behandling på Kolbotn Hjertesenter, gjennom ordningen fritt behandlingsvalg. Dette er pasienter som er henvist fra fastlegen til spesialisthelsetjeneste. Alle disse pasientene vil fra 01.01.23 måtte få sin behandling på Ahus, Ullevål eller et annet sted i spesialisthelsetjenesten, så sant ikke Kolbotn Hjertesenter får en avtale med Helse Sør Øst, eller de kan betale fra egen lommebok dersom de har råd til det.

Å avvikle fritt behandlingsvalg vil sette pasientene tilbake til en tid med lengre køer, mer venting og mindre valgfrihet. Det er feil medisin til feil tid!

Hilsen

Anne Kristine Linnestad