Fra Stortinget

Det er innspurt på Stortinget og når Stortinget samles i september har det vært valg.

Anne Kristine Linnestad

Det merkes på antallet saker som skal behandles, at vi har møter i Stortingssalen 5 dager i uken og samtlige møter går ut over kl 16.00, bortsett fra fredager når mange av representantene som skal hjem må rekke fly.

Vi har de siste ukene behandlet mange store, krevende saker som erstatning til pelsdyrprodusentene, Finansmarkedsmeldingen, nasjonal transportplan, kommuneproposisjon, jordbruksavtalen og revidert nasjonalbudsjett og i tillegg har vi fjernet plikten til å fratre ved
særaldersgrense.

La meg kommentere det siste først:
Folk er friskere og lever mye lengre enn før. PLIKTEN til å fratre ved særaldersgrense var derfor moden for å fjernes. Det vi gjør nå, innebærer rett og slett at du KAN få gå av ved særalder, men hvis du har lyst til å fortsette, og fyller kravene i stillingen, så får du lov til det.
Fagforbundet har påstått at ansatte i offentlig sektor med særaldersgrense, vil tape mange titalls tusen på regjeringens vedtatte forslag om å fjerne plikten til å slutte ved særaldersgrenser. Altså tape penger på å få lov til å jobbe lengre.
Det er ikke bare feil, det er en bløff. Nesten 1/3 av offentlig ansatte har særaldersgrenser. De vil fortsatt ha akkurat SAMME RETT som i dag til å gå av, på akkurat samme aldersgrense. Den eneste forskjellen er at de også KAN FÅ LOV til å fortsette, hvis de vil.
Pensjonen blir heller ikke påvirket av vedtaket. Går du av ved særalder, får du akkurat det samme som i dag. De som velger å stå lengre i stilling vil selvfølgelig tjene langt mer på lønn enn de får i pensjon. Hvordan Fagforbundet/Arbeiderpartiet klarer å hevde det medfører et tap for noen, er uforståelig.
Stortingets vedtak inneholder som sagt absolutt ingen endringer i pensjonsreglene. Den pensjonsreduksjonen Fagforbundet viser til, er en konsekvens av levealdersjusteringen som kom i 2011. Det har altså vært forutsigbart og tydelig siden 2011, at særalderspensjonene blir gradvis dårligere. Pensjonsreformen som også gjelder ansatte med særalder, innebærer at yngre årskull må jobbe lengre enn eldre, for å oppnå samme pensjon. En tommelfingerregel tilsier om lag ett helt år lengre arbeid per tiår.
Jeg garanterer at hvis det blir aktuelt å ta opp spørsmålet om selve særaldersgrensene, så skal det selvsagt være i samråd med partene i arbeidslivet, også LO.

Når det gjelder NTP er de viktigste sakene for oss «Påkobling av Østre Linje sør for Ski stasjon» og E-18 Retvedt-Vinterbro. Begge er deler av store nasjonale samferdselsprosjekter med internasjonal betydning. Nordre Follo er «Porten til Europa» og det forplikter. Når Follobanen åpner vil reisetiden fra Ski til Oslo bli 11 minutter, en reduksjon på 10 minutter, og sammen med økt frekvens på lokaltogene vil vi ha tilnærmet «rullende fortau» fra både Ski og Kolbotn.
E-18 Retvedt-Vinterbro er siste parsell på prosjektet E-18 Riksgrensen-Vinterbro. Jeg var, som ordfører, med og tok det første spadestikket på den første parsellen Melleby-Momarken i august.
Jeg tror dette må være det ultimate eksempelet på hvordan man IKKE planlegger en vei som skal gå igjennom flere kommuner, og over mange år og nasjonale transportplaner. Slik det ser ut akkurat nå ligger prosjektet inne i første 6-års periode av NTP og vil ha oppstart ca 2024/2025. Det er allikevel knyttet stor usikkerhet til prosjektet. Det gjenstår likelydende vedtak i Nordre Follo og Ås kommuner vedr bomfinansiering. Staten skal dekke 68% og 32% skal dekkes gjennom bompenger.
Ordfører i Nordre Follo og Formannskapet i Ås frykter økt trafikk på lokalveiene gjennom Ås og Kråkstad/Ski og mener at forslagene til bomsnitt ikke er gode nok, heller ikke økt nedbetalingstid fra 20 til 25 eller 30 år og 100 millioner til sideveistiltak. Så dette fortsetter å være en uavklart sak inn i neste stortingsperiode, så sant ikke samferdselsministeren klarer å skjære igjennom på en eller annen måte.

Norge har klart seg relativt godt, økonomisk sett, gjennom pandemien så langt, takket være kloke politikere som Arne Skauge! 31. mai for 25 år siden ble det satt av 2 milliarder kroner på «Oljefondet». I løpet av de 25 årene har vi innført handlingsregelen og ulike Storting og regjeringer har forvaltet fondet godt og fondet har økt til 11.000 milliarder kroner.
Stortinget har behandlet «krisepakker» til næringslivet og til kommunene på løpende bånd og sammen med FrP, KrF og V har vi vedtatt 16 nasjonalbudsjett og reviderte nasjonalbudsjett i tillegg til alle krisepakkene. Det viser at Høyre og Erna står for trygg styring av Norge, også igjennom kriser.
Revidert nasjonalbudsjett er ikke avgitt fra Finanskomiteen til Stortinget når dette skrives så innhold og konklusjoner må jeg få komme tilbake til etter sommeren.

Jeg håper dere alle får en så god sommer som overhodet mulig, at alle holder seg friske fra Covid19 og blir vaksinert så fort som mulig så sees vi når valgkampen starter for fullt i august.

God sommer!