Fremtidskommunen
Nordre Follo skal være blant Norges beste kommuner å bo i. Kommunen skal gi innbyggerne trygghet, valgfrihet og gode tjenester gjennom hele livet.
Vi skal fortsette arbeidet med å skape trivelige bomiljøer og bevare gode rekreasjonsmuligheter.
Nordre Follo skal ha et variert næringsliv som bidrar til lokale arbeidsplasser. Kommunen skal være en «ja-kommune» som gir forutsigbarhet for innbyggerne og konkurransedyktige betingelser for næringslivet.
Kommunen som arbeidsgiver skal legge vekt på et godt arbeidsmiljø, gode utviklingsmuligheter og verdsette ansatte som tør å tenke nytt. Dyktige, kompetente og motiverte medarbeidere er avgjørende for gode tjenester.
Vi vil styrke fagmiljøene med bedre kapasitet, spesialisering og innovasjon.
Kommunen forvalter våre felles investeringer i eiendommer og infrastruktur. Riktig vedlikeholdsnivå av kommunale bygg og anlegg er god samfunnsøkonomi.
Våre skoler, barnehager og sykehjem skal fortsatt være blant de beste. Samarbeidet med frivilligheten skal styrkes.
Derfor vil vi
- opprette kommunale servicekontor på Kolbotn og i Ski
- digitale løsninger skal være hovedregel for kontakt med kommunen. Det skal være tilstrekkelig å oppgi nødvendige data én gang. Dette skal gi raskere tilbakemeldinger og øke servicen. Servicekontorene skal tilby alternativ løsning for de som ikke ønsker digital kommunikasjon
- ta imot lærlinger, tilby språk- og arbeidstreningsplasser og bruke dette som et virkemiddel for rekruttering av nye ansatte
- at kommunen skal bli langt mer arealeffektiv, både gjennom utforming av arbeidsplasser og ved økt grad av sambruk
- være garantist mot innføring av eiendomskatt
- utvikle en etisk plattform for kommunen basert på FNs bærekraftmål
- tilstrebe en bærekraftig og fremtidsrettet utvikling av lokalsamfunnet
- at Nordre Follo skal ha en rask og forutsigbar saksbehandling
Tilbake til programmets innledning