Gode og trygge helse- og omsorgstjenester

Kommunen er vårt felles sikkerhetsnett. Uansett hvilken hjelp du trenger, skal du alltid møtes med verdighet og respekt. For Nordre Follo Høyre vil det alltid være den enkelte innbyggers behov som står i sentrum for utviklingen av tjenestene våre. Det er et mål at alle skal ha mulighet til å bo trygt hjemme så lenge som mulig.

Vi vil satse på å forebygge sykdom, et godt rehabiliteringstilbud og styrket eldreomsorg. Kommunen skal legge til rette for gode møteplasser og fellesområder som bidrar til kontakt, motvirker ensomhet og gir mental stimulering.

God psykisk helse er viktig for å ha god livskvalitet. Vi skal forebygge at psykiske problemer oppstår, ved å forhindre mobbing, ekskludering, utenforskap og sosial isolasjon.

Rusforebyggende arbeid blant ungdom er viktig fordi tidlig bruk av rusmidler gjør at mange får problemer senere i livet. Dette krever samarbeid mellom hjem, skole, barnevern, politi, frivillige lag og foreninger. Rusavhengige som er motivert og har behov for behandling skal få hurtig hjelp. Behandlingen skal være tilpasset den enkelte.

Velferdsteknologiske løsninger skal tas i bruk for å gi eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne nødvendig trygghet, livskvalitet og en enklere hverdag. I tillegg til å skape trygghet kan slike hjelpemidler frigjøre ressurser. Teknologi kan imidlertid aldri erstatte personlig kontakt. De ansatte vil alltid være grunnmuren i helsetjenesten.

Alle mennesker skal oppleve å ha en meningsfull, aktiv og trygg hverdag. Dette er også en selvfølge for personer med nedsatt funksjonsevne. Kommunens arbeid skal understøtte muligheten for de enkelte til å ha et aktivt liv og gode sosiale utfoldelsesmuligheter.

Derfor vil vi
  • øke kapasiteten i hjemmebaserte tjenester
  • tilby tverrfaglig rehabilitering i hjemmet
  • utvide kapasiteten i bemannede omsorgsboliger og sykehjem, først ved å bygge ut Greverud sykehjem