Høyres landsmøte 2022 – et godt politisk verksted!

Høyers landsmøte er nettopp avsluttet og i år hadde vi bred deltagelse fra Nordre Follo!

Tre av Nordre Follo Høyres representanter sammen med Erna på Høyres landsmøte

Kristian og Cecilie deltok fra Nordre Follo Høyre, Sivert fra Unge Høyre og Tine fra Stortinget. Jan Petersen var også til stede som æresgjest.

Landsmøtet takket av Jan Tore Sanner som nestleder etter 18 år. Erna Solberg, Henrik Asheim og Tina Bru ble enstemmig valgt som leder, 1. og 2. nestleder.

Et av de aller sterkeste minnene fra landsmøtet er nok Ernas åpningstale lørdag morgen. Utover å vise veien fremover for Høyre inn mot lokalvalget, ble vi alle sterkt minnet på om alvoret i situasjonen Europa befinner seg i etter Putin og Russlands krigsaggresjon mot Ukraina.

Landsmøtet vedtok også ny politikk på mange områder som angår hver og en av oss i hverdagen vår. Vi fra Nordre Follo håper resolusjonene blir brukt i arbeidet med programmet vårt for perioden 2023-2027. Du kan lese resolusjonene om «Bedre lokalsamfunn med Høyre», «Et boligmarked med muligheter for alle», «Ren kraft for fremtiden» og «Sikkerhet i møte med et nytt trusselbilde» her: Høyres landsmøte

I tillegg vedtok vi 2 dagsaktuelle uttalelser «Raskere hjelp til Ukrainske flyktninger» og «Krever handling mot partnerdrap».

Uttalelsen hvor vi krever handling mot partnerdrap engasjerte mange, også oss fra Nordre Follo. En fjerdedel av alle drap i Norge blir begått av en som står offeret nær. Det er menn som begår flest partnerdrap, og kvinner har større sannsynlighet for å bli drept av sin nåværende eller tidligere kjæreste, samboer eller ektefelle, enn av noen andre. Partnerdrap er den mest alvorlige formen for vold i nære relasjoner, og skjer sjelden uten forvarsel. Offeret har som regel blitt utsatt for vold av partneren også før drapet og har i de fleste tilfellene hatt kontakt med politi, helse- og omsorgstjenesten eller andre deler av hjelpeapparatet. Vold i nære relasjoner må forstås som et varsel om det kan komme en enda mer grufull handling. Sammen med flere fra stortingsgruppen har Tone Trøen fremmet et representantforslag for Stortinget for å følge opp denne saken. I arbeidet med å bekjempe volden vil vi sette ofrene først ved å forebygge bedre, hjelpe bedre og sørge for at kunnskapen om faresignaler og avvergingsplikten er kjent for alle som møter voldsutsatte.

Du kan lese representantforslaget her: Dokument 8:218 S (2021-2022)

Med denne lille oppsummering fra landsmøte ønsker vi alle sammen en riktig god påske og gleder oss til å treffe deg på medlemsmøter og annet rett etter ferien!

Kristian Forslund, Foreningsleder
Anne Kristine Linnestad, Stortingsrepresentant