Hvor ble det av iveren og støtten til Ski Øst i Arbeiderpartiet?

I behandlingen av Kommuneplanen i juni 2011 gikk Arbeiderpartiet i Ski inn for en stor og rask utbygging av Ski Øst. Høyre var skeptiske til omregulering av så store arealer med dyrket mark. Kommunedelplanen ble senere vedtatt med betydelig mindre bruk av dyrket mark enn det Arbeiderpartiet ønsket seg.

Det store flertallet i Kommunestyret med Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre var enige om at fokuset skulle være å komme raskt i gang med planarbeidet i 2016, spesielt med reguleringen av en ny skole på planlagt tomt ved Sparta.
Denne skolen skulle avhjelpe Ski skole, samtidig som ny ungdomsskole på Finstad skulle avhjelpe for Ski ungdomsskole.
Flere kilder har antydet at den planlagte skolen trenger ca to år til planlegging og ca to år til bygging, og vi mener at barna på Tandbergløkka, Eikeli, Ellingsrud og Ski sentrum ikke kan vente i tre til fire år før vi får en tilfredsstillende skoleløsning. Vi tenker spesielt på de minste barna som har en lang og farlig skolevei, og det store byggefeltet Eikeli vest som ble regulert under Arbeiderpartiets ledelse i forrige valgperiode. Dette boligprosjektet har ventet i ca. 12-13 år nå siden denne saken ble fremmet første gang.
Nå ser vi at posisjonspartiene i Nordre Follo prioriterer utbygging på Finstad skole og Finstad ungdomsskole. Det er veldig bra at de nå også ser behovet for dette, men dette hjelper ikke for barneskolekapasiteten i Ski sentrum og øst.
Med denne bakgrunnen forstår jeg veldig lite av uttalelsen fra posisjonen om at vårt forslag om å bruke en rimelig modullbyggløsning i noen år er helt uaktuell.

Skal all utbygging i Ski sentrum stanses i 3-4 år?
Hvordan skal vi da kunne bygge innenfra og ut?

Vi håper posisjonspartiene stemmer for vårt forslag om at administrasjonen bør vurdere midlertidige skoleløsninger til det beste for barna.

Helge Bunæs
Kommunestyremedlem for Høyre i Nordre Follo.