Hvorfor må vi digitalisere kommunale tjenester og ta i bruk kunstig intelligens?

Flere og flere av oss lever heldigvis gode, selvstendige liv mye lenger enn før men det er også stadig flere som har behov for kommunale tjenester i mange år. Skal Nordre Follo kommune klare å gi flest mulig gode tjenester hjemme over lang tid trenger vi mange flere som ønsker, og vil, jobbe i hjemmetjenesten og hjemmesykepleien. Samtidig må vi digitalisere og effektivisere tjenestene mest mulig.

Anne Kristine Linnestad – Foto: Tomy Hoang

Vi skal IKKE erstatte sykepleiere og andre som jobber i hjemmetjenesten med roboter og datamaskiner. Vi må effektivisere arbeidstiden og oppgavene deres slik at de kan bruke mest mulig tid hjemme hos dem som trenger det og ikke på kontoret eller i bilen på vei mellom brukere.

Nordre Follo må ta i bruk de digitale mulighetene som finnes, ved for eksempel å la en datamaskin planlegge hvilke ruter hjemmetjenesten skal kjøre for å bruke minst mulig tid på transport og mest mulig tid hos brukerne. I dag bruker ansatte flere timer, hver dag, på denne oppgaven som kan gjøres på minutter av et dataprogram, men det må selvsagt være mennesker som kontrollerer og sikrer at alle brukerne får de besøkene og de medisinene de har behov for.

Midt-Telemark kommune har tatt i bruke et slikt dataprogram og det har gitt alle ansatte i hjemmesykepleien 1 time ekstra, hver dag, som de kan bruke hos innbyggerne i stedet for på kontorarbeid eller i bilen med uhensiktsmessige kjøreruter. Det blir mange timer i løpet av et år som kommer brukerne av tjenestene tilgode.

Når et barn blir født går det automatisk en melding til den kommunen moren er bosatt i om at de har fått en ny innbygger. Det samme skjer når en familie flytter fra en kommune til en annen. Hvorfor må da foreldrene søke om barnehageplass eller plass i SFO? Kommunene vet at det kommer et barn som vil trenge barnehageplass eller som skal begynne på skolen. De burde kunne tilby foreldrene en plass, helt uten søknad, og heller bruke tid på de som enten ikke fikk plass i den barnehagen de hadde håpet på, eller foreldrene kunne takket nei dersom de ikke ønsker barnehageplass til barnet sitt eller allerede har et tilbud de ønsker å beholde i en annen kommune. Det ville spart mange administrative timer som heller kunne vært brukt sammen med barna som allerede går i barnehagen for å gi dem et best mulig tilbud.

Og hvorfor må foreldre, som har behov for det, søke om redusert sats i barnehage eller SFO? Denne informasjonene har skattemyndighetene allerede så dette burde det være en enkel sak for kommunen å automatisere. Det vil spare byråkrati og være forutsigbart for dem det gjelder.

Det er ingen tvil om at Nordre Follo hvil trenger mange flere ansatte i hjemmetjenesten og på sykehjemmene våre fremover og vi må gjøre vårt for at de beste ønsker å jobbe i vår kommune. Da er vi helt avhengig av at flest mulig av de administrative oppgavene og de forutsigbar oppgavene som gjøre hver dag blir så enkle å gjennomføre som mulig.

Vi må også sørge for at flest mulig tjenester, slik som søknadsprosesser, blir så effektive som mulig. Det sparer ansattes tid som heller kan brukes direkte til innbyggernes beste.

Dette er bare 3 eksempler som vil kunne gi innbyggerne i Nordre Follo en enklere og mer forutsigbar hverdag.

Dersom du har forslag og innspill på oppgaver du mener burde digitaliseres til det beste for innbyggerne i Nordre Follo, blir jeg takknemlig om du sender meg en mail eller tar en telefon til meg.

Sammen skal vi vinne valget i september neste år og sammen skal vi gjøre Nordre Follo til den beste kommunen å leve livet sitt i, hele livet. Derfor må vi digitalisere kommunalteknisk tjenester og ta i bruk kunstig intelligens.

Vennlig hilsen

Tine

Anne Kristine Linnestad