DAMENE PÅ BROEN: Liv Gustavsen (fra venstre), Sylvi Graham, Bente Bjerknes og Anne Kristine Linnestad fronter lekkasjen fra forhandlingene om NTP. Penger kommer neste år Sylvi Graham har gledet seg til å lekke gladnyheten fra de fire regjeringspartienes forhandlinger om Nasjonal transportplan 2018–2029. Samferdsel SKI/ÅS: – E18 Retvet-Vinterbro kommer i første periode i den nye Nasjonal transportplan. Den er sikret, slår stortingsrepresentanten fra Akershus Høyre fast. Dermed fremskyndes byggingen av veien til neste år. I utkastet til Nasjonal transportplan som ble lagt frem av samferdselsetatene i fjor, lå det ikke inne penger til bygging av ny, firefelts motorvei gjennom Follo før i 2024. Med det som utgangspunkt vil ikke E18 stå ferdig før om ti år.
7,2 milliarder
Nå er de fire regjeringspartiene enige om at ny E18 skal inn i NTP fra og med 2018.
– Det betyr 7,2 milliarder til strekningen Retvet-Vinterbro,
konstaterer Anne Kristine Linnestad fra Ski Høyre.
– Den er fullfinansiert, og det er bra,
erklærer fylkesleder Liv Gustavsen i Akershus Frp.
Stiller seg bak
Sammen med Bente Bjerknes fra Akershus KrF stiller politikerne fra tre av de fire regjeringspartiene mannsterke opp for å fronte lekkasjen fra forhandlingen rundt NTP. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan legges ikke frem for Stortinget før i april, men allerede nå kan de fortelle at det er full enighet om å skyve byggingen av ny E18 fra Retvet til Vinterbro fremover i tid.
– Det betyr at planleggingen og videreføringen av E18 fra Østfold grense til Vinterbro ikke stopper opp. Da får vi den europaveien vi vil ha. Den kan stå klar i løpet av seks til åtte år, sier Sylvi Graham.
– Det som er så flott, er at det stemmer med at jernbanen er klar, kommer det kjapt fra Linnestad.
Byggingen av motorveien gjennom Follo forutsetter én ting: At reguleringsplanene for E18 gjennom Ås og Ski som de respektive kommunestyrene har vedtatt, blir stående ved lag. I Ski kommune er det kommet inn 14 klager på reguleringsplanen. Samtlige klager ble avvist i siste kommune- styremøtet i februar. Klagene er oversendt Fylkesmannen i Oslo og Akershus for endelig vedtak.
– Alternativet er en statlig reguleringsplan, for nå vil storsamfunnet ha dette prosjektet frem, understreker Graham.
– Dette er løsningen på det styggeste samferdselsprosjektet i norsk historie, mener Anne Kristine Linnestad.